۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

دادستان فدرال آمریکا اعلام کرد كه درخواست مصادره تمامی اموال "بنیاد علوی" در این کشور را به دادگاه ارایه داده است.

مرتضی نیک پندار

دادستان فدرال آمریکا اعلام کرد كه درخواست مصادره تمامی اموال "بنیاد علوی" در این کشور را به دادگاه ارایه داده است. در حالی که رسانه های آمریکایی مصادره اموال بنیاد علوی را "بزرگترين مصادره در تاريخ ضدتروريسم امريکا" می خوانند، سایت تابناک وابسته به محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران، نیز آن را "شدیدترین اقدام حقوقی دولت آمریکا در طول سی سال اخیر علیه جمهوری اسلامی" دانست.

بنیاد علوی از شرکت های اقماری بنیاد مستضعفان است که تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد. دادستان فدرال آمریکا مدعی است که این موسسه از طرف رژیم جمهوری اسلامی به طور مخفيانه کنترل می شود و در عملیات پول شویی و ارسال غیرقانونی پول به ایران نقش داشته است. این موسسه همچنین متهم به همکاری با بانک ملی ایران است. واشنگتن و اتحادیه‌ اروپا بانک ملی ایران را به کمک در برنامه‌ هسته ‌ای و موشکی ایران و ارسال پول به سپاه پاسداران و نیروهای نظامی قدس متهم کرده اند. سپاه پاسداران در آمریکا یک نهاد تروریستی قلمداد می‌شود. شورای امنيت سازمان ملل در سومين قطعنامه خود علیه ایران از کشورهای جهان خواسته بود که برای اجتناب از حمايت فعاليت ‌های هسته ‌ای و تروريستی در صورت لزوم جابه‌جايی‌ های مشکوک مالی در بانک‌های ايرانی، به‌خصوص بانک ملی و بانک صادرات، را پيگيری کنند.

بنیاد علوی در آمریکا که پیش از انقلاب ایران، بنیاد پهلوی خوانده می شد، در سال ۱۳۳۷ و به فرمان محمدرضا شاه با استفاده از سرمایه "سازمان املاک و مستغلات پهلوی" تاسیس شد و متولی پرداخت کمک هزینه تحصیلی به هزاران دانشجوی ایرانی در امریکا بود. پس از انقلاب و در زمان دولت مهدی بازرگان سازمان املاک و مستغلات پهلوی مصادره شد و نام آن نیز به "بنیاد علوی" تغییر یافت. پس از مدتی بخشهای مختلف بنیاد علوی مانند کارخانه ها و هتلها به بنیاد مستضعفان منتقل شد ولی املاک همچنان در اختیار بنیاد علوی باقی ماند تا آن که در بهمن ۱۳۷۴، بالاخره کلیه اموال و املاک بنیاد علوی به مالکیت "بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی" درآمد. بنیاد علوی در سه دهه‌ گذشته پیوسته از سوی مخالفان جمهوری اسلامی ایران به رصد فعالیت‌های اپوزیسیون در آمریکا و کمک به هواداران رژیم متهم بود و به عنوان "لانه جاسوسی ایران در آمریکا" شناخته می‌شد.

بنیاد علوی اموال و دارایی های متعددی در ایالت های نیویورک، مریلند، ویرجینیا، تگزاس و کالیفرنیا دارد. چشمگیرترین ملک متعلق به این بنیاد، آسمانخراش ۳۶ طبقه در خیابان پنجم شهر نیویورک است که یکی از چهار خیابان گرانقیمت دنیا به شمار می رود. آسمانخراش مذکور در سال ۲۰۰۷ ارزشی بیش از ۶۵۰ میلیون دلار داشته و شامل شرکت های تجاری، بانک ها، هتل و فروشگاه های برندهای مشهور بین المللی است. فرشید جاهدی، رییس بنیاد علوی در آذرماه سال گذشته به اتهام نابودی اسنادی که نشان دهنده تعلق بخشی از این آسمانخراش به بانک ملی ایران بود، بازداشت شد. او این اسناد را در یک سطل زباله‌ انداخت اما ماموران اف بی آی بلافاصله این مدارک را از سطل زباله خارج کردند.

علاوه بر آسمانخراش خیابان پنجم نیویورک، دادستان فدرال درخواست مصادره چهار مسجد متعلق به بنیاد علوی در ایالات مختلف آمریکا را نیز ارایه داده است. این مساله نگرانی جامعه مسلمانان آمریکا را برانگیخته است. سایت تابناک نیز در خبر خود مدعی توقیف این مساجد شده و نوشته بود: در این اقدام بی سابقه، مساجدی که بر اساس قانون اساسی آمریکا فعالیت آنها در جهت آزادی مذاهب قطعی است مورد توقیف قرار گرفته اند. دادستانی نیویورک اخیرا در مصاحبه ای سعی کرد این نگرانی ها را کاهش دهد و گفت: دولت آمریکا علیه تخلفات صاحبان مساجد اقدام می‌کند و کاری به مساجد به عنوان مکانهایی که در آن آداب مذهبی برگزار می‌شود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: