۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

نابودی جنگل ابر : تبر بر تنه يك ‌ميليون درخت جنگل ابر

همشهری آنلاين :
با وجود اينكه يكشنبه گذشته مسئولان منابع طبيعي از توقف عمليات اجرايي جاده ابر - شاهرود خبر داده بودند اما مشاهدات عيني خبرنگار همشهري كه چهارشنبه گذشته از منطقه بازديد كرده حاكي از ادامه اين عمليات در حجم بسيار گسترده است.

بازديد ميداني نشان دادكه اداره راه با بولدوزرها، لودرها و ديگر ماشين‌آلات سنگين در حال ساخت جاده‌اي به عرض حداقل 11 متر است؛ جاده‌اي كه مسئولان اداره راه استان ادعا مي‌كنند در واقع ترميم همان راه محلي روستاي شيرين‌آباد است و به طول 5/2 كيلومتر تا ورودي جنگل ادامه مي‌يابد.

اما هر بازديدكننده‌اي در مي‌يابد اين عمليات سرپوشي است براي ساخت همان جاده علي آباد كه مسئولان منابع طبيعي و سازمان محيط‌زيست با قاطعيت آن را محكوم كرده‌اند.

مديركل جنگل‌هاي خارج از شمال، در حاشيه بازديد خبرنگاران از جاده ابر به همشهري گفت: با ساخت اين جاده كه 19 كيلومتر آن از قلب جنگل و از زيباترين و در عين حال متراكم‌ترين دره اين رويشگاه هيركاني مي‌گذرد، حدود يك ميليون درخت كهنسال از گونه‌هاي مختلف ممرز، بلوط، زرشك و سرخدار قرباني مي‌شوند؛

چراكه به‌دليل رانشي بودن و جنس خاك، براي ساخت يك جاده 11 متري، بايد معبري به عرض 300 متر پاكتراشي شود تا مانع از رانش اراضي اطراف جاده شود؛ جاده‌اي كه شيب آن در مواردي به 70 درجه مي‌رسد و معلوم نيست طراحان آن‌چه تمهيدي براي برف‌روبي آن در زمستان در نظر گرفته‌اند.

وي با اشاره به نگاه مثبت دادستان كل كشور به حفظ محيط‌زيست و دستور صريح ايشان براي پيگيري قطع 12 هزار اصله بلوط كهنسال در دنا تصريح كرد: اطمينان دارم كه دادستان محترم اجازه نخواهند داد گروهي اندك به بهانه ايجاد راه دسترسي محلي، بخشي از بكرترين جنگل‌هاي كشور را كه جزء انفال و متعلق به همه مردم ايران و آيندگان است، قرباني مطامع خود كنند.

يوسفي در توضيح اين گفته، خاطرنشان كرد: كدام عقل سليمي مي‌پذيرد كه براي ترميم يك راه محلي كه حداكثر 7 متر عرض آن بوده، عملياتي با اين حجم گسترده آغاز شود.

مسئولان قضايي بدانند گروهي فراتر از اراده قانون مي‌خواهند به هر شيوه‌اي كه شده عرصه‌هاي جنگل ابر را تصرف و در آن ويلاسازي كنند؛ كاري كه نمونه آن در افرا تخته(جنگل مجاور جنگل ابر) صورت گرفته است. اين در حالي است كه تا همين امروز هم عبور دكل‌هاي برق و عمليات گازرساني باعث تقطيع و برهم‌خوردن اكوسيستم منطقه شده است.

مهندس سيدحسن ميرعماد، مديركل منابع طبيعي استان سمنان نيز در جمع خبرنگاران اعزامي، با اشاره به فقر پوشش گياهي و كانون‌هاي بحران بيابان‌زايي در استان، جنگل ابر را موهبتي براي كشور به‌ويژه مردم استان دانست و گفت: از 7/9 ميليون هكتار عرصه‌هاي منابع طبيعي استان، فقط 352هزار هكتار آن پوشيده از جنگل است كه 59 هزار هكتار آن به جنگل‌هاي هيركاني – خزري (جنگل ابر) در مرز اين استان با استان‌هاي گلستان و مازندران اختصاص دارد.

اما همين عرصه كوچك با تهديد جدي مواجه است.‌وي با تاكيد بر اينكه 6 محور مواصلاتي در استان سمنان وجود دارد كه دسترسي‌آن را به استان‌هاي همجوار فراهم مي‌سازد، تصريح كرد: همان‌طوري‌كه وزير محترم راه هم به صراحت اعلام كرده‌اند جاده ابر – شاهرود كه به آن جاده علي آباد هم اطلاق مي‌شود هيچ توجيه اقتصادي ندارد، اما با وجود همه اين مخالفت‌ها، ناگهان مي‌بينيم عمليات راه‌سازي‌ ابر به شيرين‌آباد را به عرض 11 متر آغاز مي‌كنند و وقتي از مسئولان راه مي‌پرسيم اگر اين همان جاده علي آباد است به صراحت اعلام كنيد،

مي‌گويند اين عمليات بهسازي همان راه محلي شيرين‌آباد است و ربطي به جاده علي آباد ندارد.ميرعماد با اعلام اينكه هر جا جاده‌اي در مناطق ييلاقي ساخته شده، ويلاسازي در پي داشته است، افزود: اكثر مردم با ساخت اين جاده مخالفند اما عده‌اي معدود در علي آباد براي احداث اين جاده فشار مي‌آورند.

اكنون دوستداران طبيعت انتظار دارند مسئولان قضايي مانع تخريب اين جنگل شوند، تا اين تخريب فتح بابي نشود براي تجاوز و تعدي به ساير مناطقي كه هنوز مصون مانده است.

اين گزارش مي‌افزايد: جاده جنجال‌برانگيز ابر – شاهرود كه به‌نظر مي‌رسيد با دستور اخير وزير راه‌وترابري عمليات‌ساخت‌آن‌متوقف شود اما با گذشت كمتر از 20 روز از زمان انعكاس اين دستور در رسانه‌ها و با وجود تاكيد رياست‌جمهوري بر انجام مطالعات زيست‌محيطي پيش از هر گونه عمليات اجرايي در حريم و محدوده جنگل ابر، ساخت اين جاده همچنان ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست: