۱۳۸۸ دی ۲۰, یکشنبه

۹ شهروند بهايی ساکن مشهد به ۵ سال حبس و ۱۰ سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم شدند،

کميته گزارشگران حقوق بشر –
۹ شهروند بهايی ساکن مشهد به نام های، داور نبيل زاده، هومن بخت آور، جلاير وحدت، رزيتا واثقی، سيما رجبيان، نسرين قديری، ناهيد قديری، کاويز نوزدهی و سيما اشراقی به ۵ سال حبس و ۱۰ سال ممنوع الخروجی محکوم شده اند.

دادگاه ايشان طی دو جلسه در روزهای ۲۴ مرداد و ۳ آبان ماه برگزار شده است و اتهام های آنان “تبليغ عليه نظام، اقدام عليه امنيت ملی، تکثير سی دی و توهين به مقدسات” اعلام شده است.
اتهامات اين افراد مربوط به شرکت آنان در جلسه مذهبی ای در سال ۱۳۸۴ می باشد که طی ماههای اخير با ادامه ی اعمال فشار به جامعه ی بهايی حکم ايشان اعلام شد. لازم به ذکر است اين ۹ نفر هم اکنون در زندان به سر می برند و تقاضای تجديد نظر خود را تسليم دادگاه کرده اند و تا ۲۰ روز ديگر حکم نهايی دادگاه به آنان ابلاغ خواهد شد.

بر طيق ماده ی ۱۸ اعلاميه ی جهانی حقوق بشر هر کس حق دارد که از آزادی فکر ، وجدان و مذهب بهره مند شود .اين حق متضمن آزادی تغيير مذهب يا عقيده و ايمان می‌باشد و نيز شامل تعليمات مذهبی و اجرای مراسم دينی است . هرکس می‌تواند از اين حقوق يا مجتمعاً به طور خصوصی يا به طور عمومی بر خوردار باشد.

در روزهای اخير و با نزديک شدن به تاريخ اعلام شده از سوی مسئولان قضايی ايران جهت برگزاری دادگاه ۷ مدير جامعه بهايی، برخورد با پيروان اين آيين بيشتر از قبل شده است. بازداشت ۱۰ تن در تهران و تلاش برای پرونده سازی برای آنان و بازداشت ۲ تن در سمنان از جمله اين برخوردها می باشد.

هیچ نظری موجود نیست: