۱۳۸۸ دی ۲۰, یکشنبه

بزرگترین پروژه دولتی کشور به دلیل پرداخت نشدن حقوق کارکنان در خطر اعتصاب عمومی و توقف فعالیت قرار گرفته است

هم ميهن : بزرگترین پروژه دولتی کشور به دلیل پرداخت نشدن حقوق کارکنان در خطر اعتصاب عمومی و توقف فعالیت قرار گرفته است.


به گزارش خبرنگار هم میهن، پروژه احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سال 86 و با هدف تولید روزانه 35 ميليون ليتر بنزين آغاز شد، اما با گذشت سه سال و در شرایطی که تنها 17 درصد پیشرفت فنی داشته در آستانه توقف قرار گرفته است.

بر پایه گزارش های رسیده شرکت های «تهران جنوب» و «بینا»، دو پیمان کار اصلی این پروژه بیش از سه ماه است که دستمزد کارکنان و مهندسان خود را پرداخت نکرده اند. همچنین به دلیل پرداخت نشدن مطالبات 10 پیمان کار خرد این پروژه، اکثر این پیمان کاران نیز برای سه تا پنج ماه است که از پرداخت حقوق مهندسین خود عاجز مانده و در شرف ورشکستگی کامل قرار گرفته اند.
تعدادی از مهندسین مشاور پروژه ستاره خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار هم میهن اظهار داشتند با توجه به پرداخت نشدن دستمزدهای معوقه، قصد دارند تا از ادامه فعالیت خودداری کنند. این متخصصین که اصرار داشتند نام آنها فاش نشود می گویند «طی چند ماه گذشته بارها تلاش کرده ایم تا از مدیران شرکت در مورد وضعیت دستمزدهای خود اطلاع کسب کنیم، با این حال نه تنها هیچ پاسخ مشخصی دریافت نکرده ایم، بلکه حتی کسی حاضر نیست تعهد دهد که این دست مزدها یک روز پرداخت خواهند شد».

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزرگترین پروژه دولتی کشور است که حتی از آن به عنوان بزرگترین پروژه پالایشگاهی خاور میانه نیز یاد می شود.

این پروژه قرار بود با بیش از 6 میلیارد یورو سرمایه گذاری، کشور را از واردات بنزین بی نیاز سازد. در واقع به پشتوانه ساخت همین پالایشگاه بود که محمود احمدی نژاد مدعی شد به زودی کشور در برابر تحریم های احتمالی بنزین مصون خواهد شد.

با این حال و در شرایطی که اخبار پراکنده، از افزایش روزافزون احتمال تحریم بنزین علیه ایران حکایت دارد، «محمداسماعیل کراچیان»، مدیرعامل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس روز شنبه، 12 دی ماه اعلام کرد «احداث این پالایشگاه در بندرعباس 17 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون 407 میلیون یورو تجهیزات خارجی مورد نیاز این پالایشگاه خریداری شده است».

گفتنی است 6 ماه پیش از اظهارات کراچیان و در تاریخ 10 خرداد ماه امسال، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مدعی شده بود که این پروژه بیش از 19 درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش خبرگزاری شانا، شهنازی همچنین مدعی شده بود این پالایشگاه تا سال 91 راه اندازی خواهد شد؛ امری که بدون در نظر گرفتن احتمال اعتصاب کارکنان و تنها با نگاهی ساده به سرعت پیشرفت کار دور از ذهن به نظر می رسد.

بنابر پیش بینی های اولیه در زمان آغاز پروژه، سال 1390 به عنوان سال راه اندازی این پالایشگاه در نظر گرفته شده بود.
برخی گزارش ها حاکی از آن است که علت توقف پرداخت دستمزد متخصصین ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تغییر سیاست دولت برای اجرای پروژه های کلان کشوری است.

بر پایه این گزارش ها، به دلیل شرایط ویژه کشور، دولت از سرمایه گذاری در زیرساخت های کلان اقتصادی که تضمین کننده دورنمای کشور است منصرف شده و قصد دارد معدود سرمایه گذاری های خود را بر روی پروژه هایی که بازدهی سریع و کوتاه مدت دارند متمرکز کند.

در همین راستا خبرگزاری ایسنا در تاریخ اول مهر از تشکیل جلسه ای در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی خبر داد. به گزارش ایسنا مسوولان پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتی درصد هستند كه بيشتر توجه خود را به طرح‌هاي بهينه‌سازي و توسعه ظرفيت پالايشگاه‌هاي موجود معطوف كنند.

هرچند برخی کارشناسان نفتی مدعی هستند آنچه از جانب مسوولین به عنوان طرح های «بهینه سازی» معرفی می شود، غالبا طرح های «تغییر کاربری» است؛ به این معنا که دولت برای جبران کمبود شدید بنزین تصمیم گرفته است تا از پالایشگاه های موجود خود بخواهد تمامی تمرکز خود را بر روی تولید بنزین بگذازند و تولید دیگر فرآورده های نفتی را متوقف کرده و یا دست کم کاهش دهند.

هیچ نظری موجود نیست: