۱۳۸۹ خرداد ۱۲, چهارشنبه

ئیس کانون گل محمدی و گلاب دانشگاه کاشان در گفت‌وگو با ايلنا: صنعت گلاب ایران در آستانه نابودی است



بالغ بر60 درصد از اشتغال شهرستان کاشان درگیر کارکشت برداشت گل و گلابگیری و دیگر عرقیجات گیاهی است كه اگر به این صنعت توجه لازم نشود این میزان اشتعال نیز با تهدید جدی روبرو خواهيم شد.

ایلنا: تصویب قانون مدونی در مجلس شورای اسلامی و به وجود آوردن ضوابط اجرایی جامع می‌تواند مانع خیلی از گرفتاری‌ها در صنعت گل و گلاب ایران و ورود تقلبی پودر مصنوعی گل و گلاب به کشور شود.
دکترعبد الرسول ابراهیم آبادی، عضو هیئت علمی پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این خبرافزود: تقلب درمقوله اسانس و عرقیات گیاهی خیلی گسترده است وجنبه‌های مختلفی را شامل می‌شود خصوصا درمورد گل محمدی و گلاب به خاطر اسانس و ارزش بسیار بالای اقتصادی که دارد به عنوان یک موضوع و محدودیت ویژه‌ای را شامل می‌شود.
رئیس کانون گل محمدی و گلاب دانشگاه کاشان با اشاره به این‌که متاسفانه با ورود بعضی ازکشورها مثل پاکستان، چین و هندوستان با استفاده ازموادشیمیایی مصنوعی با شباهت‌هایی با اسانس گلاب و عرقیات در آب برای گلاب یا عرقیات در این عرصه گرفتاری‌های مضاعفی را برای ما به وجود آورده‌اند، تصریح کرد: ما به عنوان یک مرجع علمی در پژوهشکده دانشگاه کاشان و کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب که هردو دردانشگاه کاشان مستقر هستند ابزار و ادوات لازم برای جلوگیری از این قضیه را فراهم کرده‌ایم.
وی با بیان این‌که امکان شناسایی نوع تقلبی برای ما در حال حاضر میسر است، ازمسئولین ذیربط دولتی خواست با توجه به امکاناتی که در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی و کانون گل و گلاب دانشگاه کاشان در قمصر به این منظور وجود دارد را به کارگیرند و از آن برای شناسایی نوع تقلبی این محصول استفاده نکنند.
وی همچنین از مسئولین و کلیه مردم کشورخواست درصورت برخورد و مشاهده با هرگونه موارد مشکوک در این زمینه برای بررسی بیشتر به این کانون و پژوهشکده ارجاع دهند تا با آنالیزهای دقیقی که در این پژوهشکده میسر است آنها را ازهم تفکیک كنيم و نوع اصیل و درست واقعی این محصولات برای عرضه و فروش در اختیار همگان قراردهیم.
عضو هیات علمی پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان درپاسخ به اين سوال خبرنگار ایلنا گفت: احتمالا بر اثر سهل انگاری یا ناآگاهی بعضی ازمسئولین درعدم جلوگیری از واردات پودر مصنوعی و غیر طبیعی این اسانس توسط بعضی ازسود طلب‌ها در این قضیه همانند کالاهای چینی که وارد بازار کشورشد و به صنعت نساجی ضربه وارد کرد.
عضو هیات علمی پژوهشکده اسانس همچنین گفت: قطعا تهدید جدی برای صنعت گلاب ایران وجود دارد و ما آمادگی این را داریم که ضمن حمایت از گلاب و اسانس ایران درعرصه بین المللی درجهت ارتقا آن نیزتلاش نماییم به حدی که قابل رقابت با نمونه‌هایی که درهند، بلغارستان، ترکیه و یا مراکش درحال تولید است باشد.
وی گفت: توصیه اکید ما به مسئولین دولتی این است که برای جلوگیری ازاین نوع تقلبات حتما از این روند به صورت جدی و در اولین فرصت ممکن ازاین کار جلوگیری به عمل آورند و ما هم به عنوان یک مرجع علمی ذی صلاح آمادگی کامل خود را برای همکاری با دولت دراین جهت اعلام می‌کنیم.
دکترعبد الرسول ابراهیم آبادی درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی براینکه چه مراجع ذی صلاحی می‌توانند دراین جهت نقش جدی و کارساز داشته باشند گفت: چون اسانس و گلاب به عنوان محصولی با ارزش برای مصارف خوراکی و غیره مردم تهیه می‌شود و موسسه استاندارد هم درکنار بقیه محصولات کار استانداردسازی را به عهده دارد افزود: معمولا موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتی ایران و وزارت بهداشت و درمان متولی اصلی این محصولات به جهت سلامت مردم هستند.
وی افزود: ضمن اینکه ما می‌توانیم با همکاری اداره استاندارد و وزارت بهداشت ضمن تدوین استانداردهای جدید، دراجرا و عملی کردن آن در جامعه دراین جهت تلاش جدی و پیگیری را دراستانداردسازی و امر بهداشت به وجود آوریم.
رئیس کانون گل محمدی و گلاب دانشگاه کاشان با اشاره به این‌که بالغ بر60 درصد از اشتغال شهرستان کاشان درگیر کارکشت برداشت گل و گلابگیری و دیگر عرقیجات گیاهی است افزود: اگر به این صنعت( گل محمدی) که میراث ملی و مذهبی کشور ما است توجه لازم نشود این میزان اشتعال نیز با تهدید جدی روبرو خواهد شد.
وی افزود: شایسته است مسئولین مربوطه با توجه اینکه منبع درآمد فوق العاده عظیمی از این صنعت به غیرازشهرستان کاشان حتی دربسیاری از استان‌های کشور چون استان فارس، آذربایجان، سمنان، مشهد و کرمان کشت و برداشت به دست می‌آید و می‌تواند سطح وسیعی از اشتغالزایی را درکشور به وجود آورد نیاز به توجه قطعی و روز افزون به این صنعت احساس می‌شود و مسئولین باید اهتمام ویژه‌ای را در جهت توسعه و تثبیت این صنعت به کار گیرند.
وی واردات تقلبی اسانس گلاب به داخل کشور توسط عده‌ای سودجو را کاری ناعادلانه وغیر منطقی عنوان کرد و افزود: با توجه به این‌که واردات این گونه محصولات زیرنظر وزارت بازرگانی و کنترل آن نیز توسط وزارت بهداشت و موسسه استاندارد انجام می‌شود و آنها مسئول کنترل این گونه محصولات هستند و ممکن است خیلی از این گونه محصولات درزمان ورود به داخل کشور افرادی با سوء استفاده برای هدف دیگری وارد کنند و شاید کنترل آن هم کار آسانی نباشد تصریح کرد: اگر مرجعی برای کنترل محصول نهایی که به مشتری عرضه می‌کنیم با جدا سازی نمونه‌های تقلبی مانع توسعه آن درجامعه شود قطعا برای سود جویان وارد نمودن این محصول تقلبی مقرون به صرفه نخواهد بود.
وی در پایان افزود: هم اکنون در پژوهشکده دانشگاه کاشان روش‌های بسیار ساده‌تر داریم که می‌توانیم گلاب را آنالیز كنيم و کیفیت آن را نیزتعیین كنيم.
پایان پیام

هیچ نظری موجود نیست: