۱۳۹۰ آبان ۳۰, دوشنبه

جمهوری اسلامی زیر ضربه های "چماق" خواهد رفت

دوشنبه 30 آبان









لیلا جدیدی






هیلاری کلینتون تصویب قطعنامه از سوی شورای حکام که با اکثریت بالا (32 رای مثبت از مجموع 35 عضو) همراه بود را پیامی "روشن و واحد" در باره نگرانی جامعه جهانی از برنامه های هسته ای رژیم دانست. این درحالیست که کارگزاران جمهوری اسلامی که ادعا می کنند، تصویب قطعنامه شکستی برای آمانو، آمریکا و متحدانش است، واکنشهای هیستریکی در هراس از اعمال تحریمهای سنگین تر نشان داده اند.






حشمت الله فلاحت پیشه، عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارتجاع "ابعاد دیگر" قطعنامه را متذکر شده است. او به درستی رویکرد مثبت چین و روسیه به قطعنامه را "تفاوت بین بیانیه و قطعنامه" توصیف می کند و از اینکه این دو در بیانیه حمایت و در قطعنامه غیر از آن می کنند، گله کرده است. او تاکید دارد که این دو کشور از حقوق هسته ای جمهوری اسلامی دفاع نمی کنند.






در همین رابطه، رژیم درج عبارت "بازرسی بدون قید و شرط" در قطعنامه آژانس حکام را در حالی "رویکرد سیاسی" توصیف کرده است که آژانس تنها با در دست داشتن اسناد معتبر توانسته است با رای بالا و توافق چین و روسیه چنین قطعنامه ای را به تصویب برساند.






در واکنش به تصویب قطعنامه، اگر چه شرکتهای آمریکایی پیشتر از هرگونه داد و ستد با جمهوری اسلامی نهی شده بودند، اما مقامهای این کشور اکنون از احتمال بالای گسترش تحریمها در سطح جهانی علیه شرکتهایی که به صنعت نفت جمهوری اسلامی کمک می کنند، خبر می دهند.






در همین رابطه دولت سوییس داراییهای 250 سازمان، شرکت و مسوولان بلند پایه جمهوری اسلامی از جمله علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران و علی اکبر صالحی، وزیر خارجه را مسدود کرد.






نمک دیگر بر زخم رژیم، تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت "توطیه ترور" سفیر عربستان از سوی مجمع عمومی سازمان ملل بود که آن نیز با اکثریت آرا به تصویب رسید. محمد خزایی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، این محکومیت را "سناریوسازی علیه ایران" از سوی آمریکا خواند.






طراح اصلی این "سناریو" ها، رژیم پوسیده ای است که مشروعیت اجتماعی در داخل ندارد و از این رو آنچنان به بحران آفرینی خارجی روی آورده است که اکنون نوسان بین سیاست هویج و چماق، آن را به سمت تنبیهاتی "چماقی" که می تواند تحریم نفت و بانک مرکزی را نیز در بربگیرد، سوق داده است.

هیچ نظری موجود نیست: