۱۳۹۲ فروردین ۳۰, جمعه


چرخش در سازمان ملل

به سود حقوق فلسطینی ها

یونگه ولت ـ ترجمه رضا نافعی
گفتگو با «داوید ولاسکز»
معاون وزارت خارجه جمهوری ونزوئلا
ــ روز چهارشنبه مشاوره سازمان ملل در باره حقوق خلق فلسطین در کاراکاس آغاز شد . اهمیت این اجلاس در چیست؟

ــ این اجلاس رسمی، کمیسیون سازمان ملل برای اجرای حقوق مسلم خلق فلسطین است.  UNISPAL   کمیته رسمی سازمان ملل است. این کمیسیون در باره نتایج مصوبه اجلاس عمومی سازمان ملل  در سال گذشته که فلسطین را بعنوان دولت ناظر در سازمان ملل پذیرفت،  مورد بحث قرار خواهد داد. افزایش مناسبات و تماس های دوجانبه کشورهای جهان با فلسطین از نتایج مثبت آن مصوبه است. از سوی دیگر آمریکا و اسرائیل محاصره اقتصادی و اِعمال فشار بر فلسطین را تشدید کردند. دولت اسرائیل ماهها مالیاتی را که به حکومت فلسطین تعلق می گیرد نپرداخت. این مجازات آشکار خلق فلسطین بود که از سازمان ملل تقاضا کرده بود برسمیت پذیرفته شود. سیاست شهرک سازی غیرقانونی در خاک فلسطین نیز گسترش یافت. چند روز پس از برسمیت شناخته شدن فلسطین از سوی سازمان ملل، میان فلسطین و ونزوئلا چندین قرارداد منعقد شد. آن گام نمایش برسمیت شناختن حق موجودیت  و منزلت فلسطین بود.

UNISPAL  ترکیبی است از 24 عضو کامل و 25 عضوناظر سازمان ملل  که همه آنها در مشاورات کاراکاس شرکت خواهند کرد. افزون بر این نمایندگان سازمانهای جهانی دیگر نیز در کاراکاس حضور خواهند داشت.

ــ  برقراری چنین اجلاسی  در این روزها با توجه اوضاع سیاسی در ونزوئلا    اهمیت ویژه ای دارد…

ــ این اهمیت ویژه حاصل نقش رهبری بین المللی  فرمانده هوگوچاوز و انقلاب بولیواریست. این دوعامل بودند که سبب گشتند کشور ما بعنوان محل اجلاس انتخاب شود، حتی پیش از آن که نتیجه انتخابات روز یکشنبه  گذشته را بدانند.   دوشنبه  شب اعضای دبیرخانه سازمان ملل،  که بخشی از کمیسیون هستند، وارد کاراکاس شدند. به این صورت این اجلاس و شادباش های فراوان بمناسبت انتخاب پرزیدنت مادور، که از سراسر جهان ، از چین، و ویتنام تا آفریقای جنوبی و بسیاری کشورهای دیگر، دریافت شدند، بمعنی برسمیت شناختن ونزوئلاست.

امروز، درست یازده سال پس از کودتای فاشیستی علیه هوگو چاوز، ما  باز شاهد وضعیتی شبیه آن زمان هستیم. ما شاهد خشونت و عملیات خیابانی راستگرهای فاشیست بودیم، خارجی ستیزی آنها و عدم تحمل آنها، تجاوزهای آنها به شهروندان دیگر کشورها و حمله آنها به ساختمانهای حزب سوسیالیست و شورای ملی انتخابات را دیدیم. هدف آن اغتشاشات این بود که بحرانی داخلی ایجاد کنند، مردم را بجان هم بیاندازند و شرائط را برای دخالت خارجی و یا اقدامات مشابه دیگری آماده سازند. خلق ونزوئلا این استراتژی را ناکام ساخت، خونسردی بخرج داد، تن به واکنش های احساساتی نداد. آن اغتشاشات به قیمت جان 7 نفر از هم میهنان ما تمام شد.

ــ  امروز هم ، در این وضعیت پرسش برانگیز، مانند کودتای یازده سال پیش ،اسپانیا، آلمان واتحادیه اروپا، برسمیت شناختن موفقیت انتخاباتی نیکلاس مادور را  بتعویق انداختند   نظر شما دراین مورد چیست؟

ــ ما دوروئی راستگرایان بین المللی را می شناسیم. نیروهای هوادار امپریالیسم از مدت ها پیش حمله به انقلاب بولیواری را آغاز کرده اند، زیرا این انقلاب برای چپ ها و نیروهای مترقی در سراسر

جهان نقطه مرجع شده است. اسپانیا بیانیه ای منتشر کرد و به پرزیدنت مادور تبریک گفت ولی مثلا آمریکا هنوز با پافشاری   موضع گیری رسمی نمی کند و صریحا از خواست کاپریلس نامزد پیشین

انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند و خواستار باز شماری آراء است . در حالی که کنترل 54  پرونده هم اکنون بپایان رسیده و در این بازبینی ها نشانی  از بی دقتی دیده نشده است. نتیجه این باز

بینی ها مورد تایید  یک یک شاهدان بازبینی که از مخالفان هستند قرار گرفته است.

ـ

هیچ نظری موجود نیست: