۱۳۹۳ خرداد ۷, چهارشنبه

امروز ششم خرداد است، دو روز بعد از چهارم خرداد!

امروز ششم خرداد است ...
سعید جمالی

امروز ششم خرداد است، دو روز بعد از چهارم خرداد!
در آن سالهای دور که نوجوانی بیش نبودم و به عشق "آنان" ترک خانه و کاشانه کرده بودم، گویی که غم عالم بر وجود نحیفم فرو باریده و دنیا را برایم تاریک و ظلمانی کرده بود. در اعماق وجودم احساس میکردم که میخواهند ما را "بربایند" و خود را در لبه پرتگاه بود و نبود احساس میکردم و.... آنگاه با تکرار آیات الهی و یادآوری آن اندکی که در چنته داشتم نوری در دلم می افروختم و شعله عشق ام بر افروخته تر می گشت. احساس زلالی بود که تنها سرمایه؛ بودن، ماندن و هستی ام بود. اگر چه هیچ بود اما همه چیز بود، عامل حیات و نیروی زندگی و حرکتم بود. نمیدانم چه بود اما هر چه بود زلال بود، پاک و رها بود. آنی بود که ذرهّ ای از آن را با دنیایی نمی توانی قیاس کرد... آری یک احساس بود، احساس بر آمده از شور و عشق به مردم، به سرزمینم و به ارمغان آوردن آزادی برای آنان. به هیچ ننگ و نجاستی آلوده نبود، فدای محض بود...
و امروز این "عفونتهای بر آمده" همه همّ و غمّ شان تلاش برای زدودن آن "احساس پاک" از حافظه تاریخ و مردم و هواداران است. چه دردناک است، و چقدر وقیحانه در پی آنند.
روشن است سخن بر سر تحلیل و جزئیات و واکاوی گذشته نیست، سخن بر سر "دردی" است که تا بن استخوان تیر میکشد و تمام وجودم را ذوب میکند. سخن بر سر آب حیاتی است که اگر قطره ای در وجودت چکیده باشد، نمی توانی که به هر ننگ و ذلتّ درونی و بیرونی تن دهی.
یادشان گرامی و باشد تا در روزگاری پاک تر نامشان را بر زبان آوریم!
ششم خرداد 93
سعید جمالی


هیچ نظری موجود نیست: