۱۳۹۳ شهریور ۵, چهارشنبه

زندانیان اهل تسنن در این زندان هیچ وابستگی به گروه داعش ندارند

زندانیان اهل تسنن در این زندان هیچ وابستگی به گروه داعش ندارند

download
اخیراً همسر آقای سعید عابدینی مدعی شده‌بود که وی در زندان رجایی شهر تهدید به مرگ شده است اگرچه وی نام تهدید کنندگان را نگفته بود؛ اما مدعی شده بود که آنها هوادار گروه داعش هستند و به این دلیل به سرعت اذهان متوجه زندانیان اهل سنت این زندان شد.
اما دیروز آقای عابدینی در مصاحبه‌ای با سایت هرانا این خبر را تکذیب کرد در همین مورد گفتگویی با یکی از زندانیان سیاسی همبند ایشان در این مورد داشتیم.
متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:
اخیراً همسر آقای سعید عابدینی زندانی مسیحی زندان رجایی شهر گفته بود که وی توسط هواداران داعش در زندان رجایی شهر تهدید به مرگ شده‌است؛ اما دیروز وی در مصاحبه با هرانا این خبر را تکذیب کرد با توجه به اینکه شما باایشان و زندانیان عقیدتی اهل سنت در یک بند زندانی هستید به نظر شما واقعیت موضوع چیست؟
به طور قطع و یقین خبر تهدید ایشان نادرست و کذب بوده است زیرا اولاً در حال حاضر هیچ فردی تحت عنوان اتهامی ارتباط یا همکاری با گروه داعش در این زندان حضور ندارد. دوم اینکه تقریباً همه زندانیان کرد و برادران اهل سنت در سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی شهر٬ پیش از حتی شکل گیری و تأسیس گروه داعش دستگیر شده اند و تا زمان بازداشت آنها اساساً گروهی تحت این عنوان وجود خارجی نداشته است. سوم آنکه براساس اطلاعات بنده زندانیان اهل تسنن در این زندان اساساً تمایلی به گروه داعش نداشته و کمترین دلبستگی یا علاقه‌ای با نظرات و اعمال گروه مذکور ندارند و فعالیتهای آنان را با موازین دینی و مذهبی ناسازگار و بلکه بدعت می دانند. خاطر نشان می‌سازد که دوستان اهل سنت در این زندان در جریان حادثه گروگانگیری مرزبانان ایرانی طی نامه‌ای خواستار آزادی آنان شده بودند و بالاخره اینکه زندانیان عقیدتی و سیاسی رجایی شهر با وجود همه اختلافات فکری و سیاسی با پذیرش حقوق انسانی یکدیگر در کنار هم روزهای سخت و دشوار زندان را سپری می کنند و و هرگز سابقه تهدید و یا کشمکش فیزیکی بین آنها وجود نداشته است و کمترین نگرانی در این مورد وجود ندارد. فراموش نکنید که اساساً زندانیان اهل تسنن در سالن ۱۲ و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی و از جمله آقای عابدینی در سالن ۱۰ نگهداری می‌شوند؛ با این وجود حتی در گذشته که همگی در یک سالن بودند نیز تقابل یا درگیری وجود نداشت.
تصور می‌کنید که انگیزه طرح چنین اخبار کذبی چیست؟
اغلب اخبار منتشره در مورد وضعیت زندانیان عقیدتی و سیاسی را باید حمل بر صحت کرد؛ اما در مواردی هم ملاحظه شده است که برای جلب توجه عمومی و رسانه‌ای یا حل و فصل تسویه حسابهای فردی مطالب کذبی منتشر می‌شود که خوشایند اکثریت قریب به اتفاق زندانیان سیاسی و عقیدتی نیست. بی تردید اخلاق وجه انکار ناپذیر و غیر قابل تفکیک مبارزه سیاسی و عقیدتی است. برای کسانی که حاضرند رفاه و آسایش خود و خانواده شان را قربانی مصالح عمومی جامعه٬ خیر همگانی و آرمانها و اندیشه های سترگ آزادیخواهانه و حقوق بشر می کنند اخلاق دایرمدار و بنیان هر کنش و فعالیت سیاسی است و زیرپانهادن آن انکار همه ادعاها و نفی همه تلاشهای آنان است. خبر مورد بحث را نیز باید در ردیف این خطاها قرار داد که البته با تکذیب آن توسط آقای عابدینی موضوع را باید تمام شده فرض کرد.
به نظر شما انگیزه تکذیب خبر قبلی چیست؟
بدیهی است که من قائل به انگیزی خوانی نیستم و آن را صحیح و اخلاقی نمی‌دانم اما جهت اطلاع مخاطبان شما باید توضیح دهم که در پی انتشار خبر کذب اول٬ تقریباً همه زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی شهر به شدت معترض بودند. طبیعی است که دوستان اهل تسنن در سالن ۱۲ بند ۴ نیز بیش از همه از این بی انصافی٬ دلخور و ناراحت شده بودند. لذا از آقای عابدینی خواستند که بلافاصله خبر مربوطه را تکذیب کند. در واقع وجدان جمعی زندانیان که بسیاری از آنها دوستان نزدیک آقای عابدینی بودند جریحه دار شده‌بود.
بنابر این بدون آنکه وارد جزئیات شوم تأکید می‌کنم که حاصل گفتگوها با همبندیان مسیحی این شد که با توجه به اینکه خبر اول (یعنی تهدید به مرگ ایشان) از پایه و اساس کذب بوده است و هیچگونه شک و شبهه‌ای درمورد ساختگی بودن آن وجود ندارد ؛ ایشان هرگونه که صلاح می‌داند موضوع را تکذیب کند تا نیازی به مداخله دیگر زندانیان و اطلاع رسانی در این باره نباشد. در پایان امیدواریم که زین پس زندانیان و خانواده های آنها هنگام خبررسانی در مورد وضعیت خود؛ اخلاق و انصاف را رعایت کنند.

هیچ نظری موجود نیست: