۱۳۹۳ مرداد ۲۵, شنبه

گزارش‌ها از عراق حاکی از آنند که شبه‌نظامیان تندروی دولت اسلامی (داعش سابق) با حمله به یک روستا در حوالی شهر سنجار، مردان ایزدی را کشته و زنان و کودکان را به اسارت برده‌اند.

گزارش‌ها از عراق حاکی از آنند که شبه‌نظامیان تندروی دولت اسلامی (داعش سابق) با حمله به یک روستا در حوالی شهر سنجار، مردان ایزدی را کشته و زنان و کودکان را به اسارت برده‌اند.

به گزارش بی بی سی، روز جمعه (۱۵ اوت - ۲۴ مرداد) گزارش شد که نیروهای شبه نظامی تندرو منسوب به دولت اسلامی (داعش سابق) با ورود به روستای کوچو در ۴۵ کیلومتری شهر سنجار از مردان ایزدی این دهکده خواسته اند "یا به اسلام ایمان آورند و یا بمیرند".

این گزارش‌ها تعداد کشته شدگان این حمله را دست کم ۸۰ نفر اعلام کرده‌اند.

مقام‌های کردستان عراق هم وقوع این کشتار جمعی را تایید کرده‌اند.

پیش از تایید مقام‌های کردستان، یک نهاد حقوق بشری در واشنگتن آمریکا که اوضاع ایزدی‌های عراق را پیگیری می‌کند از "قتل عام" مردان روستای کوچو خبر داده بود.

همزمان آمریکا می‌گوید هواپیماهای بدون سرنشین این کشور پس از دریافت گزارش در مورد حمله به غیر نظامیان در حوالی روستای کاوجو، دو خودروی شبه نظامیان در حوالی این روستای را هدف قرار داده‌اند.

کشتار اقلیت‌های غیر مسلمان در عراق به دست شبه‌نظامیان تندروی سنی که مدعی تشکیل یک دولت اسلامی در عراق و سوریه هستند، واکنش‌های گسترده جهانی به دنبال داشته است.

در همین حال، روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای خواستار انحلال گروه دولت اسلامی و خلع سلاح شبه‌نظامیان آن شد.

این نهاد همچنین ۶ نفر را به دلیل بسیج، یا حمایت مالی جنگجویان خارجی در عراق و سوریه تحریم کرد.

گروه شبه‌نظامی دولت عراق که یکی از شعبه‌های بانک مرکزی عراق را غارت کرده و یک چاه نفت این کشور را نیز در اختیار گرفته پول قابل توجهی دراختیار دارد اما برخی کشورهای غربی معتقدند این گروه هنوز هم برای فعالیت به حمایت مالی خارجی وابسته است.

اکنون بر اساس قطعنامه شورای امنیت هر گونه مبادله تجاری با جهادیانی که درحال حاضر کنترل میادین نفتی و دیگر منابع نقدینه‌ساز را برعهده دارند به مثابه حمایت مالی از آنهاست و مشمول تحریم می‌شود.

در کلیک قطعنامه روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل آمده است این شورا "به شدیدترین شکل، اقدامات تروریستی گروه دولت اسلامی و ایدئولوژی متعصب و خشونت بار آن، همچنین نقض گسترده موازین حقوق‌بشر و مبانی بین المللی حقوق انسانی را محکوم می‌کند."

هیچ نظری موجود نیست: