۱۳۹۳ آذر ۱۰, دوشنبه

اختر کمانگر: مواد مخدر، سلاح کشتار جمعی بی صدای حکومت اسلامی برای زمینگیرسازی نیروهای اعتراض

اختر کمانگر: مواد مخدر، سلاح کشتار جمعی بی صدای حکومت اسلامی برای زمینگیرسازی نیروهای اعتراض



این بررسی، ادامه نوشتاری است که  به فاجعه اعتیاد، دامنه، عمق و اهداف آن به ویژه در میان زنان ایران می پردازد. این نوشتار، در اصل برای گفتگویی تلویزیونی به زبان کردی آماده شده است که به سبب اهمیت آن به صورت نوشتاری و به فارسی ارائه می شود. 
آمار و بررسی ها
 حکومت اسلامی تصویری دروغین از فاجعه اعتیادی که خود در جامعه آفریده است ارائه می دهد. در چهارم شهریور 1393، خبرگزاری حکومتی «ایسنا» به نقل از بابک دین‌پرست، معاون «ستاد مبارزه با مواد مخدر.» به عنوان یک کارگزار رژیم فاش ساخت که: «هنوز تصویر درستی از واقعیت‌های اعتیاد به جامعه منعکس نشده است.»([i])
این کارگزار حکومتی افزود: «آمار رو به رشد اعتیاد به مواد مخدر صنعتی نزد جوانان و زنان در حالی اعلام می‌شود که اعتیاد به الکل نیز به پدیده‌ای غیرقابل انکار در جامعه ایران مبدل شده و مسمومیت ناشی از مشروبات الکلی دست‌ساز، سالانه جان صدها نفر را می‌گیرد.»
این کارگزار در حالی که گویا  حسابدار قاچاقچیان است، اما وانمود می سازد که نمی داند میلیاردها دلار درآمد مافیای مواد مخدر در کجا هزینه می شود!
 در تاریخ 31/01/ 1393 اعلام کرد:
« سهم قاچاقچیان مواد مخدر ایران 3 میلیارد دلار سود خالص در سال است که متاسفانه نمی دانیم سود خالص این پول‌ در کجا هزینه می‌شود.»([ii])
بابک دین‌پرست، که به جا باشد اگر پست معاونت اش را «معاون ستاد معاوضه با مواد مخدر ایران» بنامیم، از سویی کوشید تا آمارها را مخدوش سازد، تا چندین برابر شدن گسترش اعتیاد در زنان را درهم پیچد و به تناقض گویی پرداخت: «میزان اعتیاد زنان در آمار سال ۱۳۸۶ پنج درصد اعلام شده بود... و مقایسه این دو رقم دلیل برافزایش دو برابری اعتیاد زنان نیست: «زیرا شیوه‌های آمارگیری در دو طرح شیوع‌شناسی اجرا شده، متفاوت هستند».
با این همه، وی بی آنکه در مورد شیوه آمار گیری را دلیلی بیاورد، ناچار به اعتراف شد  که «اعتیاد در این فاصله نزد زنان و جوانان رشد کرده است.».
آمارهای متناقض درباره تعداد معتادان جامعه نیز، از زبان وزیر کشور حسن روحانی و معاون «ستاد مبارزه با مواد مخدر ...»   همانند تمامی آمارهای  حکومتی غیرواقعی و دستکاری شده اند.
به بیان رسانه حکومتی «ایسنا»: «آمار ارائه شده از سوی دین‌پرست، از رقمی که دو ماه قبل از سوی وزیر کشور ایران اعلام شد، کمتر است. سرپاسدار عبدالرضا رحمانی فضلی (جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی، رئیس پیشین شورای امنیت  حکومت، و وزیر کشور کنونی روحانی) در نماز جمعه ۳۰ خرداد۱۳۹۳ در تهران گفته بود که شمار معتادان این کشور یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر است؛ در حالی‌که وزارت بهداشت قبلا تعداد معتادان را بیش از دو میلیون نفر خوانده بود.
عبدارضا رحمانی فضلی هم‌چنین گفته بود که ظرف چهار سال تعداد زنان معتاد کشور، دو برابر شده است. به بیان آماری به این معناست که اعتیاد در زنان صددر صد افزایش یافته است.
خبرگزاری ایسنا به نقل از بابک دین‌پرست می‌نویسد: «هنوز تصویر درستی از واقعیت‌های اعتیاد به جامعه منعکس نشده است.»
به بیان «ایسنا»: «دین‌پرست یادآور شده که در بیان عوامل موثر بر اعتیاد، همواره از تاهل، شغل و میزان تحصیلات نام برده می‌شود: «اما امروزه ‌آمارها نشان می‌دهند که بیش از ۲۱ درصد کل معتادان کشور دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر هستند، ۶۳ درصدشان متاهل و ۵۳ درصد آن‌ها شاغل هستند.»
بابک دین‌پرست در نشست تخصصی کارشناسان مبارزه با مواد مخدر، در شیراز افزود:
« چهل درصد زندانیان کشور به طورمستقیم و ۲۵ درصد آن‌ها به شکل غیرمستقیم با جرایم مواد مخدر مرتبط هستند، ۱۰درصد جرایم مالی، ۵۵ درصد طلاق‌ها یا ۲۰ درصد جرایم منکراتی ریشه در مواد مخدر دارند.»
او با همین آمار دستکاری شده و کمتر از 20 درصدی خود، اعلام کرد: « که ۳/ ۹ درصدشان را زنان و ۷/ ۹۰ درصد دیگر را مردان تشکیل می‌دهند. این آمار در سال ۱۳۹۰ توسط جهاد دانشگاهی ایران استخراج شده است.» (همان منبع)
رحمانی فضلی هم‌چنین گفته بود که ظرف چهار سال تعداد زنان معتاد کشور، دو برابر شده است. وزیر کشور: ظرف چهار سال شمار زنان معتاد دو برابر شد.»([iii])
رحماني فضلي، وزیر کشور حکومت اسلامی، مي‌گويد: «اعتياد و موادمخدر باعث بروز آسيب‌هاي اجتماعي و بزهکاري‌ها همچون سرقت، طلاق، قتل، تجاوز به عنف؛ همسر آزاری و کودک آزاري مي‌شود و روزانه نيز 8 تا 9 نفر جان خود را بر اثر مصرف موادمخدر از دست مي‌دهند.»
 او در ادامه گسترش این فاجعه را برملا می سازد: «با احتساب بُعد خانوار حدود 6 ميليون نفر به‌طور مستقيم با موادمخدر درگيري دارند که اين رقمي قابل توجه و نيازمند بسيج عمومي براي حل اين مسئله است.»
 وزير كشور حکومت اسلامی،  «3 عامل فقر، بيکاري و تجرد» را در گسترش اعتياد موثر مي‌داند.  وی اما به عامل فقر، بیکاری و تجرد کوچکترین اشاره ای ندارد. آشکار است که مناسبات سرمایه داری، و نابرابری و ستم برآمده از این مناسبات غیرانسانی  و حاکمیت اسلامی سرمایه در ایران است که سرچشمه ی فلاکت موجود می باشد.
به گفته وزیر کشور دولت روحانی، سرپاسدار رحمانی فضلی: « 55 درصد از طلاق‌ها در کشور به دلیل اعتیاد است. همچنین 65 درصد از همسرآزاری‌ها، 30 درصد از کودک‌آزاری‌ها، 25 درصد از قتل‌ها، 23 درصد از نزاع‌ها خشونت‌ها و 35 تا 40 درصد از سرقت‌ها به دلیل اعتیاد است.»([iv])
سعید صفاتیان، «مدیر کل پیشین درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر» در روزهای پایانی سال ۹۱، آمار وزیر کشور حکومت اسلامی سرمایه را تا نزدیک به سه برابر افزایش داد.
صفاتیان در گفتگو با روزنامه آرمان تاکید کرد که معتادان در حال درمان در ایران بیش از ۵۰ درصد آمار رسمی کل معتادان است، او با محاسبه ۷۰۰ هزار معتادی که در سال ۹۱ در حال درمان بوده‌اند به این نتیجه می‌رسد که تعداد واقعی معتادان در ایران سه ملیون و ۶۰۰ هزار نفر است.»([v])
محاسبه ی این کارگزار حکومتی جابجا شده  اینگونه است:
« نسبت قاچاقچی به معتاد ۲۱ است» و از سوی ديگر در ايران در سال جاری «۲۵۰ هزار نفر» به اتهام قاچاق موادمخدر بازداشت شده‌اند که «با احتساب افرادی که به صورت تکراری در طول سال دستگير شده‌اند،۱۸۰ هزار نفر قاچاقچی در کشور دستگير شده است» و «بنابراين با نسبت ۲۱ نفر معتاد به هر قاچاقچی می‌توان برآورد کرد که تعداد معتادان در کشور» باز هم «سه ميليون و ۶۰۰ هزار نفر است.»([vi])
 دستیار دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران می‌گوید: «یک درصد دانش‌آموزان ما مواد مخدر مصرف می‌کنند.» علیرضا جزینی افزوده که این به معنای اعتیاد این دسته دانش‌آموزان نیست، بلکه مصرف به صورت تفننی گزارش شده است.
سرپاسدار وزیر کشور دولت روحانی که ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر را نیز به یدک می کشد، اول خرداد ۱۳۹۳  به بیان «ایسنا» گفته بود که: «روزانه ۹ نفر در کشور به دلیل مصرف مواد مخدر می‌میرند. او با اذعان به گسترش اعتیاد نزد جوانان افزوده بود که نوع مواد مخدر، از سنتی به صنعتی تغییر کرده است.
سوق دادن جوانان به ورطه اعتیاد  به اعتراف وزیر کشور جنایت کار «در افزایش ‌آمار خودکشی نیز نقش ایفا می‌کنند؛ آماری که به تازگی در ایران رو به رشد است.»([vii])
چرایی گسترش دامنه ی اعتیاد  در زنان
«زهرا بنیانیان»، مشاور دبیرکل به اصطلاح «ستاد مبارزه» با مواد مخدر در امور زنان و خانواده به دروغ به آمار 9.3 درصدی اعتیاد زنان نسبت به مردان اشاره می کند. این آمار، تنها گوشه ناچیزی از فاجعه را بیان می کند. این مشاور رژیم، «بالابودن جرائم مرتبط با مواد مخدر در میان زنان، پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر تا 15 سالگی،»([viii]) را از جمله  چهره ی کنونی اعتیاد در ایران می شمارد. وی گفت: بیشترین زنان معتاد در رده سنی 20 تا 36 هستند که بیشتر گرایش آنها به استفاده از مواد مخدر تریاک، شیشه، الکل و کراک افغانی است.

بیشترین جرم زنان زندانی
 زهرا بنیانیان در گفتگو با  خبرگزاری حکومتی «مهر»، درباره تعداد زنان معتاد زندانی افزود: «از 7 هزار و 377 زن زندانی در کشور 60 درصد آنها به دلایل مرتبط با جرایم اعتیاد و مواد مخدر به زندان راه پیدا کردند که  بیشتر آنها خود از این مواد مخدر استفاده می کردند.»
مشاور دبیر کل «ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده» بدون آنکه به عامل این جنایت ها را که مناسبات و حکومت اسلامی آن اشاره کند، می افزاید: «آمار 62 درصدی زنان معتاد متأهل نشان می‌دهد که یکی از عوامل اصلی اعتیاد این زنان به دلیل اعتیاد همسر، برادر یا یکی از اعضای خانواده خود که به این دام گرفتار شده‌اند، بوده است ([ix])
زهرا بنیانیان، مشاور دبیر «ستاد مبارزه با مواد مخدر» با اشاره به اینکه بیش از 65 درصد از زندانیان به صورت مستقیم و غیرم ستقیم با مقوله اعتیاد و قاچاق سروکار دارند.
کارگزار رژیم در «ستاد مبارزه با مواد مخدر»، بی آنکه به باندهای حکومتی گرداننده ی مافیای ترافیک مواد مخدر و قاچاق اشاره کند، اعلام کرد که: «بیشترین سوء استفاده از زنان در حوزه جابجایی مواد مخدر» انجام می گیرد. بدون آنکه به روی خود بیاورد که میلیون ها زن قربانی خشونت و منافع همین مناسبات سرمایه داری و حکومتش می باشند. وی اما اعتراف کرد که:
 «بیشترین جرم زنان، مرتبط با مواد مخدر است که در نهایت آنها به زندان راه پیدا کرده و عموماً نیز بازگشت به زندگی این گروه از زنان با توجه به نگاه و فرهنگ عمومی جامعه سخت تر از مردان است شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور اسلامی در امور زنان «از ۱۹ میلیون مادری که نقش پدران را ایفا می‌کنند، سخن می گوید: این وظیفه آن‌ها را سخت می‌کند .»([x])
به گفته بنیانیان، در همین اعترافات، «جرم زنان زندانی در جرائم دیگری همچون سرقت و یا موارد منکراتی به مراتب کمتر از مواد مخدر است، بگونه ای که تنها 12 درصد زنان به جرم سرقت و 10 درصد زنان به دلایل منکراتی راهی زندان می شوند و 60 درصد آنها در نتیجه جرائم مرتبط با مواد مخدر به زندان می روند.»
کارگزاران، در آمارهای خود، از شمار هزاران هزار دختر و زن مبارز و معترضی که در زندان ها یا در زندانی به پهناوری ایران با وثیقه های سنگین اسیران حکومت اسلامی هستند نامی به میان نمی آورند، به همانگونه که از آمار صدها هزار زن و دختر پناه جسته در خارج از مرزهای حکومتی، همه معترضین این حکومت طبقاتی به شمار می آیند، آماری به دست نمی دهند.
بنیانیان  تنها گوشه ای از جنایت های فرماندهان خویش را برملا ساخت که:
«اولین سن مصرفی مواد در نیمی از جمعیت زنان معتاد، 15 تا 19 سالگي است. این برهه سنی، بحرانی ترین سن برای گرفتار شدن در چنگال مرگ و نیستی و دام  اعتیاد است.»
برخلاف پنهان کاری های کارگزاران رژیم، سن مصرف مواد مخدر در میان نوجوانان، دختران و پسران، زیر ده سال هم رسیده است. اعتیاد  و بیماری ایدز، در میان کودکان به خیابان ها پرتاب شده، چهره پلید و مرگ گستر رژیم را به نمایش می گذارند.
·         زنان به سبب فرهنگ و اخلاق حاکم به اصطلاح حفظ آبرو،
·         به سببِ بی پناهی،
·         به سبب حاکمیت فرهنگ فئودالی، قبیله ای،
·          به سبب نبود هیچگونه یاری و پشتوانه ی اجتماعی،
·         به سبب نبود مرکزی برای درمان،
·          ترس از ایزوله شدن،
·         هراس از رانده شدن،
·         برای درمعرض خطر و مورد آزار و تعرض قرار نگرفتن،
·          و ...
 به ناچار درد جانکاه اعتیاد خود را پنهان می سازند.
زن به اعتیاد کشانیده شده، به این گونه، در انتقال این بیماری به فرزندان و به نزدیکان، خود قربانی می شوند و قربانی می گیرند. از سوی دیگر، زنان معتاد، حتی پس از ترک اعتیاد و پاک شدن از آن برخلاف مردان، به سختی اگر کاری هم یافته شود، می توانند به کار پذیرفته شوند.
 زنان از دید حکومت اسلامی، باید خانه نشین شوند، تن سپار حکومت و مناسبات باشند، فرمان پذیر و خدمت کاران بی حق و حقوقی باشند و خاموش. زیرا که حضور مستقل، آگاه و نیرومندشان در جامعه، تهدیدی برای حاکمیت به شمار می آید. پس با سلاح کشتار جمعی مواد مخدر و اسیدهای حکومتی باید هرآنجا که حاکمیت و مذهبش فرمان می دهد  برجای خویش نشانیده شوند...
ادامه دارد...
اختر کمانگر
نوامبر٢٠١٤


[i] (http://fars.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=30937 ایسنا-
[ii]  (http://tums.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=14328 ایسنا،1393/01/31
[iii] (ttp://fars.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=30937
[vi] ) ایسنا سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳www.isna.ir/fa/news.
[vii]ایسنا، www.isna.ir/fa/news

هیچ نظری موجود نیست: