۱۳۹۳ دی ۱۱, پنجشنبه

اضافه شدن ۹ فرد و شرکت ایرانی‌ به لیست سیاه آمریکا و آمادگی سنا و کنگره برای دور جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی

اضافه شدن ۹ فرد و شرکت ایرانی‌ به لیست سیاه آمریکا و آمادگی سنا و کنگره برای دور جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی

آمریکا 9 فرد و شرکت را به اتهام دور زدن تحریم‌هایی که در زمینه پرونده هسته‌ای ایران وضع شده و همچنین همدستی با این کشور در نقض حقوق بشر، به فهرست سیاه خود اضافه کرد. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، در میان افراد و شرکتهای جدیدی که تحریم شده اند، برخی به حمایت سخت افزاری، مالی و تکنولوژیک برای دسترسی ایران به اوراق بانکی آمریکا در جهت نقض تحریم‌های ایران متهم شده‌اند. این افراد و شرکت‌ها عبارت اند از: حسین زیدی، سید کمال یاسینی، عزیزالله اسدالله قلندری (تبعه افغان)، اسدالله سیف، تیمور عامری و شرکت تجاری بلفاست. همچنین یک شرکت به نام شرکت «فناوری نرم‌افزاری دوران» نیز به کمک به ایران برای سانسور متهم شده است. شرکت "ابیسک" (Abyssec) هم به کمک به سپاه پاسداران در زمینه حملات سایبری متهم شده است.

بر اساس گزارشی که در وبسایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه شنبه (۳۰ دسامبر/ ۹ دی) انتشار یافته اسامی ۶ فرد به "لیست سیاه" تحریم​های آمریکا علیه ایران اضافه شده است. نام این افراد حسین زیدی، اسدالله سیفی، سید کمال یاسینی، تیمور عامری و عزیزالله اسدالله قلندری (با تابعیت افغانستان) است. این افراد به "دور زدن تحریم‌ها علیه ایران و نقض حقوق بشر" متهم شدند و نام آنها در لیست سیاه دولت آمریکا آورده شده است. در گزارش وبسایت خزانه​داری آمریکا مشخصات کامل این افراد از جمله تاریخ تولد، شماره پاسپورت، محل فعالیت و تابعیت آنان نیز اطلاع داده شده است.
یک شرکت به نام "بلفاست جنرال تریدینگ" که به تجارت مواد غذایی و محصولات کشاورزی مشغول بوده و در امارات متحده عربی به ثبت رسیده نیز به فهرست تحریم‌های آمریکا افزوده شده است. وزارت خزانه داری آمریکا شرکت ثبت شده در امارات متحده عربی را متهم کرده که به همراه ۵ تن از افرادی که نام آنها ذکر شده در انتقال ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا به ایران دست داشته​ است.

دو شرکت نرم​افزار ایرانی به نام​های "ابیسک" و "تکنولوژی‌های نرم افزاری دوران" که در تهران فعالیت می​کنند نیز به "اعمال سانسور و محدود کردن آزادی بیان" متهم شدند و اسامی آنها به فهرست سیاه آمریکا اضافه شده‌ است. در لیست جدید نام ۳۰ کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی که در لیست تحریم‌های آمریکا قرار داشتند نیز به‌روز شده است.
"آمریکا مایل به وضع تحریم جدید نیست"
دیوید کوهن، معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که گرچه آمریکا مایل به اعمال تحریم‌های جدید در ارتباط با موضوع هسته​ای در حین مذاکرات علیه ایران نیست، اما بر اجرا شدن دقیق تحریم‌های موجود تاکید دارد.
خبرگزاری دولتی ایرنا هم درباره اضافه شدن نام افراد در لیست تحریم​ها نوشته است، تحریم​های جدید آمریکا علیه ۹ شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی برخلاف روح توافق ژنو صورت گرفته است.
ایرنا گرچه درباره واکنش مقامات ایرانی نسبت به تحریم​های جدید چیزی ننوشته است اما اشاره می​کند که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بارها، اینگونه تحریم​ها را مغایر با روح توافقنامه ژنو دانسته و هشدار داده است که اینگونه اقدامات راه رسیدن به توافق نهایی را پیچیده​تر می​کند.
اضافه​شدن اسامی افراد و شرکت​های جدید ایرانی در فهرست​ تحریم​های آمریکا زمانی اتفاق افتاد که یک روز پیش از آن باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه "ان‌پی‌آر" در پاسخ به سوالی در مورد احتمال بازگشایی سفارت این کشور در تهران گفت: «من هرگز نمی‌گویم هرگز.» وی تاکید کرده بود که روابط ایالات متحده و ایران باید مرحله به مرحله بازسازی شود.
اما برخی از سناتورهای آمریکایی با موضع اوباما در قبال ایران مخالفند. سناتور مارک کرک، از سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه در آمریکا روز یک‌شنبه (۲۸ دسامبر/ ۶ دی) در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی "فاکس نیوز" خبرداد که در جلسه بعدی سنا در ۴ ژانویه ۲۰۱۵ در مورد تحریم‌های ایران رای​گیری خواهد شد. وی تاکید کرد که جمهوری‌خواهان در سنا احتمالا به قدر کافی از حمایت دموکرات‌ها برخوردار خواهند بود که بتوانند مصوبه تحریم بیشتر علیه ایران را از سد وتو بگذرانند.

هیچ نظری موجود نیست: