۱۳۹۳ بهمن ۱۴, سه‌شنبه

• وال استریت ژورنال: غارت سرمایه ها خاص قاره آفریقا نیست؛ کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۲، مجموعا یک تریلیون دلار سرمایه را از طریق کانال های غیرقانونی از دست دادند ...

غارت سالانه ۶۰ میلیارد دلار سرمایه آفریقا 

• وال استریت ژورنال: غارت سرمایه ها خاص قاره آفریقا نیست؛ کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۲، مجموعا یک تریلیون دلار سرمایه را از طریق کانال های غیرقانونی از دست دادند ...

گزارش جدید سازمان ملل و اتحادیه آفریقا حاکی از آن است که سالانه سرمایه ای بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار به صورت غیرقانونی از قاره آفریقا خارج می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه آمریکایی ˈوال استریت ژورنالˈ، هیات مشترکی متشکل از کارشناسان سازمان ملل و اتحادیه آفریقا تحت هدایت ˈتابو مبکیˈ رییس جمهوری سابق آفریقای جنوبی در گزارشی اعلام کرد که برخی شرکت های فعال در این قاره مبالغ مالی را از شیوه های غیرقانونی به خارج ارسال می کنند و ضرر ناشی از این اقدام نه تنها به ذخایر ارزی کشورهای آفریقایی آسیب می رساند بلکه مانع رونق و شکوفایی اقتصادی این قاره نیز می شود.
مبکی گفت: صحبت از مبالغ زیادی سرمایه است که می تواند نقشی مهم در توسعه آفریقا ایفا کند.
بر اساس گزارش مذکور، ۵۴ کشور قاره آفریقا نظام مبادله اطلاعات سازمان یافته ای ندارند، به همین دلیل در روند تعقیب افرادی که از مالیات فرار می کنند، امکان همکاری بین کشورهای این قاره وجود ندارد.
از دست دادن سرمایه برای آفریقا بسیار دردناک است، زیرا نیازهای این قاره فقیر در زمینه توسعه بسیار بحرانی هستند.
بر اساس اعلام بانک توسعه آفریقا، طی ۲۵ سال گذشته، در حدود ٣۰۰ میلیون آفریقایی به طبقه متوسط ملحق شده اند و رشد سریع جمعیت باعث شده تا شمار افرادی که روزانه درآمدی کم تر از یک دلار و ۲۵ سنت دارند طی این مدت از ۲۹۰ میلیون نفر به ۴۱۴ میلیون نفر افزایش یابد.
بر اساس گزارش مذکور، هرچند رشد اقتصادی پنج درصدی آفریقا در سال، طی دهه گذشته از بسیاری مناطق دیگر جهان فراتر بوده است، اما این برای بهبود شرایط زندگی صدها میلیون فقیرآفریقایی کافی نیست، چرا که تنها طبقات مرفه از آن برخوردار می شوند.
در این گزارش به عنوان نمونه ای از خروج غیرقانونی سرمایه، به موزامبیک اشاره شده است که رقم رسمی صادرات الوار تقریبا نصف رقمی است که چین در زمینه واردات این محصول از موزامبیک اعلام کرده است و این مساله نشان می دهد که شرکت های دست اندرکار صادرات چوب به صورت عمدی و برای فرار از مالیات، رقم صادرات را بسیار کم تر از واقعیت گزارش می کنند.
در نیجریه نیز برخی شرکت ها با همدستی مقامات مربوطه به صورت مخفیانه یکصد بشکه نفت خام در روز می فروشند و غارت طلای سیاه در این کشور در مقیاس صنعتی صورت می گیرد.
هیات تحقیقاتی مذکور در جمع بندی گزارش خود اعلام کرد که جریان های غیرقانونی باعث شده اند که اثر مثبت رشد اقتصادی قاره آفریقا خنثی و حتی منفی شود.
وال استریت ژورنال با اشاره به گزارش موسسه تحقیقاتی آمریکایی ˈانسجام مالی جهانیˈ افزود: هرچند، این مشکل خاص قاره آفریقا نیست؛ کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۲، مجموعا یک تریلیون دلار سرمایه را از طریق کانال های غیرقانونی از دست دادند.

هیچ نظری موجود نیست: