۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۸, شنبه

هزاران عراقی در تظاهرات اعتراضی در بغداد علیه ایران و سردار قاسم سلیمانی شعار سر دادند.



تظاهرات هزاران عراقی در بغداد علیه ایران


Tue 3 05 2016 




دویچه وله: هزاران عراقی در تظاهرات اعتراضی در بغداد علیه ایران و سردار قاسم سلیمانی شعار سر دادند. پس از این تظاهرات پرواز هواپیماهای ایرانی به بغداد لغو شد. اعتراضات عراقی‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

شامگاه شنبه (۱۱ اردیبهشت/ ۳۰ آوریل) هزاران عراقی که مقابل پارلمان این کشور در "منطقه سبز" بغداد تجمع کرده بودند وارد ساختمان پارلمان شدند. معترضان پس از شش ساعت به اشغال پارلمان پایان دادند و از ساختمان آن خارج شدند.

معترضان طرفداران مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه هستند و خواستار اصلاحات سیاسی و نبرد با فساد گسترده مالی در عراق شدند. صدر با کابینه پیشین حیدر عبادی، نخست‌وزیر شیعه‌مذهب عراق مخالفت داشت و خواهان آن بود که عبادی افرادی را در کابینه منصوب کند که وابستگی‌های حزبی ندارند.

اعتراض‌ها حیدر عبادی، نخست وزیر عراق را مجبور کرد که اعضای کابینه خود را تغییر دهد واعضای جدید کابینه را نه از احزاب سیاسی، بلکه از میان تکنوکرات‌ها انتخاب انتخاب کند. همین موضوع سبب ناخرسندی سران احزاب سیاسی شده است. فراکسیون‌های احزاب مختلف پارلمان عراق قصد ندارند آن امتیازاتی را که بدست آوردند از دست بدهند. اعتراض صدری‌ها نیز ادامه دارد و گرو‌ه‌های پرنفوذ "طرفدار ایران" نیز با اعتراضات طرفداران صدر مخالفت دارند.

معترضان عراقی: ایران از عراق خارج شود

تظاهرکنندگان عراقی این بار در بغداد با فریاد "ایران از عراق خارج شو!" و "ای سلیمانی، ما تربیت شده صدرهستیم!"صریحا علیه ایران و سردار قاسم سلیمانی هم شعار سر دادند. قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران است که در صحنه سیاسی عراق نقش تعیین کننده‌ای دارد.

به دنبال این اقدام روز یکشنبه اول مه پرواز هواپیماهای ایران به بغداد قطع شد. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت گفت که این موضوع پروازهای زائران به بغداد را با چالش مواجه می‌كند.

لحن مقامات و رسانه‌های ایرانی نیز نسبت به مقتدی صدر تغییر کرد. روزنامه آرمان در تحلیل از اقدامات طرفداران صدر را متهم به "عدم حمایت از انسجام عراق و مخالفت با منافع شیعیان" این کشور کرد. آرمان که مواضعی نزدیک به دولت روحانی دارد می‌نویسد که مقتدی صدر با دادن "شعار‌های ناسيوناليستی عربی" به دنبال اهداف خود است. آرمان تاکید می‌کند که "آينده اهداف مقتدی صدر هیچگاه معلوم نيست."

تکذیب سفر مقتدی صدر به ایران

از سوی دیگر خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه پاسداران ایران است در روز دوشنبه (۱۳ اردیبهشت/ ۲ مه) از سفر مقتدی صدر به ایران خبر داد. فارس نوشت که رهبر جریان صدر عراق که هواداران وی تا دیروز به اعتراض‌های جمعی چند ماهه برای حمایت از اصلاحات در عراق ادامه دادند، امروز وارد تهران می‌شود.

فارس این خبر را به نقل از "یک منبع مطلع عراقی" نقل کرده بود. این خبرگزاری در ادامه تاکید می‌کند: «طبق گزارش وبگاه خبری"کل العراق" صدر از بغداد به فرودگاه نجف رفته و از آنجا و با خطوط هوایی ایران (ایران ایر) عازم ایران شده است. منبع عراقی این سفر را "غیرمنتظره و اعلام نشده" توصیف کرد که همزمان با افزایش تنش سیاسی در بغداد انجام می‌شود.»

اما خبر خبرگزاری فارس بلافاصله از طرف ایرنا تکذیب شد. ایرنا بدون ذکر نام این خبرگزاری می‌نویسد: «در پی خبرسازی برخی رسانه‌های عربی مبنی بر سفر مقتدی صدر به ایران، یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با ایرنا اعلام کرد : مقتدی صدر نه برنامه‌ای برای سفر به ایران داشته و نه به ایران سفر کرده است.»

هیچ نظری موجود نیست: