۱۳۹۵ شهریور ۹, سه‌شنبه

ادامه بازجویی از احمد منتظری در ارتباط با فایل صوتی اعدام‌های ۶۷

ادامه بازجویی از احمد منتظری در ارتباط با فایل صوتی اعدام‌های ۶۷

  • 29 اوت 2016 - 08 شهریور 1395

Image copyright
Image captionاحمد منتظری در کنار پدرش آیت‌الله منتظری
بنابه گزارش ها بازجویی از احمد منتظری در دادگاه ویژه روحانیت قم که هفته پیش در ارتباط با انتشار فایل صوتی آیت الله حسینعلی منتظری شروع شده بود روز دوشنبه ادامه یافته است.
احمد منتظری اولین بار روز شنبه ۲۳ مرداد در دادگاه ویژه روحانیت قم حضور یافت و به مدت سه ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.
گفته می شود که بازجویی او روز یکشنبه از سر گرفته شد که این بار پنج ساعت طول کشید. او بار دیگر روز دوشنبه در دادگاه به سوالات پاسخ داد و گفته می شود قرار است این روند صبح سه شنبه از سر گرفته شود.
فایل صوتی اظهارات آیت الله منتظری روز سه شنبه ۱۹ مرداد در وبسایت رسمی او منتشر شد.
احمد منتظری یک روز بعد اعلام کرد که فایل صوتی مربوط به جلسه ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ میان آقای منتظری و اعضای کمیته اعدام‌ها را به درخواست وزارت اطلاعات از سایت رسمی آیت‌الله منتظری حذف کرده است.
آیت الله منتظری در آن جلسه به تندی به اعدام جمعی اعضای سازمان مجاهدین خلق انتقاد کرده بود.
این فایل ۴۰ دقیقه‌ای یکی از مهم‌ترین اسنادی توصیف می شود که تا کنون درباره اعدام‌های دهه شصت در ایران منتشر شده است.
احمد منتظری هفته پیش گفته بود که یکی از موارد مطرح شده در جلسه بازجویی روز شنبه "افشای اسرار نظام" بوده است؛ با این استدلال که زمان ضبط این فایل، آیت‌الله منتظری قائم‌مقام رهبر ایران بوده و اسراری که او در جریان آن قرار داشته، از اسرار نظام جمهوری اسلامی بوده و افشای آن "جرم" است.
آقای منتظری گفت به دادگاه این طور پاسخ داده که این اسناد حدود ۲۰ سال پیش در خاطرات آیت‌الله منتظری منتشر شده و "چیز جدیدی در این فایل صدا افشا نشده است."
اتهام دیگر "کمک به اتحاد عربستان سعودی و مجاهدین" با انتشار این فایل است که او رد می‌کند. آقای منتظری می‌گوید به مسئولان دادگاه گفته که عامل اصلی "اتحاد" عربستان و سازمان مجاهدین، بالارفتن ازدیوار سفارت عربستان در تهران و مجازات نکردن عاملان آن اقدام بوده است.
آن فایل صوتی مربوط به دیدار آیت‌الله منتظری در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ با حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت)، ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین) است که در آن جلسه، آقای منتظری به این افراد درباره قضاوت تاریخ در مورد این اعدام‌ها و خلاف شرع بودن آن هشدار داده است. اینجا بشنوید.
آقای منتظری، که در آن زمان قائم مقام رهبر ایران بود، در مورد اعدام‌های سال ۱۳۶۷ می‌گوید: "بزرگترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و تاریخ ما را محکوم می‌کند به دست شما انجام شده و [نام] شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می‌نویسند."

هیچ نظری موجود نیست: