۱۳۹۵ مهر ۲۳, جمعه

هشدار عفو بین الملل در مورد حکم اعدام قریب الوقوع زینب سکانوند


  • 11عفو بین الملل می گوید خانم سکانوند در هنگام دستگیری ۱۷ ساله بوده است
سازمان عفو بین الملل خواستار توقف حکم اعدام زینب سکانوند، زندانی ۲۲ ساله شده که به گفته این سازمان، نتیجه یک "محاکمه به شدت غیرمنصفانه" بوده و قرار است پنجشنبه ۲۲ مهر به اجرا گذاشته شود.
این سازمان مدافع حقوق بشر، امروز سه شنبه ۲۰ مهر (۱۱ اکتبر) با صدور بیانیه ای یادآوری کرده که خانم سکانوند در هنگام دستگیری ۱۷ ساله بوده و به خاطر قتل همسر خود حکم اعدام گرفته است.
این زندانی کرد در سن ۱۵ سالگی با فردی ازدواج کرد و بعد از دو سال زندگی مشترک، در تاریخ ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۰ به اتهام قتل همسرش دستگیر و در سال ۱۳۹۲ به اعدام محکوم شد.
وی بعد از دستگیری گفت پس از آنکه از سوی همسرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته او را به قتل رسانده است.
عفو بین الملل در بیانیه امروز تاکید کرده که زینب سکانوند نه تنها در هنگان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته، که از دسترسی به وکیل محروم بوده و می گوید بعد از دستگیری، از سوی ماموران مرد مورد شکنجه قرار گرفته است.
خانم سکانوند در چند سال اول زندان خود اتهام قتل همسرش را پذیرفته بود، اما از سال ۱۳۹۴ منکر انجام این قتل شد و گفت به‌جای کس دیگری این قتل را به گردن گرفته است.
عفو بین الملل ۱۶ مهرماه به نقل از یک "منبع مطلع" از وضعیت این زندانی نوشته بود: "او به دلیل بی‌کسی سال گذشته با یک مرد زندانی ازدواج‌کرده و الان حدود ۴ ماه است که باردار است و تنها امیدی که زینب را خوشحال کرده این است که در مدت بارداری، احتمال اجرای حکمش وجود ندارد."
به گزارش این سازمان، خانم سکانوند جمعه ۹ مهرماه برای وضع حمل از زندان به یکی از بیمارستان‌های ارومیه منتقل شده اما جنین او مرده به دنیا آمده و پس از آن، اجرای حکم اعدامش به جریان افتاده است.

هیچ نظری موجود نیست: