۱۳۹۵ مهر ۲۸, چهارشنبه

بیش از ۵۰۰۰ نفر از ساکنان موصل به سوریه گریختند

  •  اردوگاه الهول در شمال شرقی سوریه .
سازمان امدادی "کودکان را نجات دهید" می‌گوید که بیش از ۵۰۰۰ نفر از کسانی که از جنگ موصل گریخته‌اند در ده روز گذشته از مرز سوریه عبور کرده‌اند و وارد آن کشور شده‌اند.
این شهروندان عراقی هم اکنون در اردوگاه "الهول" در شمال شرقی سوریه اسکان داده شده‌اند.
گفته میشود که این اردوگاه از امکانات بهداشتی کافی محروم است و ازدحام جمعیت در آنجا بسیار زیاد است.
سازمان ملل پیشتر درباره ابعاد انسانی این حملات و احتمال بروز "فاجعه انسانی" هشدار داده بود.
گروههای امدادی و نهادهای وابسته به سازمان ملل هم اکنون در حال برپا کردن اردوگاههای موقتی برای اسکان "آوارگان" در شرق، شمال و جنوب موصل هستند و سازمان ملل انتظار دارد که در روزها و هفته‌های آینده دستکم ۲۰۰ هزار نفر به این سرپناههای موقتی سرازیر شوند.
بعضی از شهروندان موصل در تماس تلفنی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که داعش مانع خروج مردم از شهر می‌شود و بعضی از آنها را به اماکنی که هدف احتمالی "ائتلاف ضد داعش" خواهد بود هدایت کرده است.
ارتش عراق پیش از حمله به موصل در بیانه‌ای ازساکنان این شهر خواسته بود که "از پایگاههای شناخته‌شده شبه‌نظامیان داعش دوری کنند".
آلبوم عکس: فرار ساکنان موصل.
تخمین زده شده که حدود یک و نیم میلیون نفر هنوز در موصل باشند و با نزدیک‌تر شدن "ائتلاف ضد داعش" به این شهر، نگرانی‌ها درباره احتمال استفاده داعش از افراد غیرمسلح بعنوان "سپر انسانی" افزایش یافته است.
عملیات موصل از دو روز پیش با مشارکت ۳۰ هزارنیروی ارتشی، پیشمرگه‌های کرد و نیروهاى داوطلب شیعه و با حمایت هوایى نیروهاى ائتلاف به رهبری آمریکا آغاز شد.
شهر موصل، بزرگ‌ترین شهر شمال عراق است که داعش حدود دو سال پیش آن را در عملیاتی سریع و ضربتی اشغال و با تبدیل آن به پایگاه اصلی خود در عراق در آنجا اعلام "خلافت" کرد.
انتظار می رود که عملیات موصل هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد و هدف آن بیرون راندن حدود پنج هزار شبه‌نظامی داعش است که در شهر مانده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: