۱۳۹۵ آبان ۲۱, جمعه

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ، نرخ بیکاری تابستان امسال به ۱۲.۷ درصد رسید. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به تابستان گذشته ۱.۸ درصد و نسبت به بهار ۱۳۹۵ معادل ۰.۵ درصد افزایش داشته است.
 
پستهای خالی و کارجویان

در ادبیات اقتصادی کشورمان، اجماع کارشناسان بر این است که هر یک درصد رشد اقتصادی موجب ایجاد ۱۰۰ هزار شغل خواهد شد و با توجه با لغو تحریمها و حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور که رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت می توان درآینده ای نه چندان دور شاهد ایجاد هزاران فرصت شغلی باشیم اما نکته ای که قابل تامل است اینکه در حال حاضر که معضل بیکاری همچنان به یکی از دغدغه‌های مشترک خانواده‌ها تبدیل شده است اما چرا بسیاری از مشاغل بدون نیروی انسانی در کشور وجود دارد.

چنین آماری مبنی بر بودن شغل بی متصدی نیز از زبان وزیر کار هم چندین بار شنیده شده. دو میلیون شغل بی تصدی را نخستین بار ۲۸ آذر ماه ۹۳ علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد و گفت: هم اکنون ۲ میلیون فرصت شغلی کشور در اختیار اتباع خارجی است.
به عقیده ربیعی نگاه کارجویان به اشتغال عوض شده است و این مشاغل بدون متصدی، شغل ‌های سخت و فیزیکی هستند که خریداری ندارند.
از نگاه برخی کارشناسان، در دوره کنونی بسیاری از افراد به ویژه تحصیلکرده‌ها ترجیح می‌دهند شغلی دهان‌پرکن و راحت انتخاب کنند این در حالی است که این قشر تحصیلکرده به جای آنکه در دانشگاهها برای ایده های جدید و کارآفرینی آموزش ببینند به نیروی کارجو تبدیل شده اند که تخصص نداشته و مهارت های لازم برای فرصت شغلی را نیاموخته اند. اما اگر همین کارجویان در دانشگاه ها و قبل از آن در مدارس مهارتی را یاد بگیرند و به یک کارآفرین با مهارت بالا تبدیل گردند مشکلات بیکاری مرتفع خواهد شد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت کار، در سال ۹۴ از مجموع ۵۴۲ هزار فرد ثبت نام شده، ۴۰۶ هزار نفر به کارفرمایان معرفی شدند، اما در نهایت تنها ۱۷۱ هزار نفر جذب و مابقی رد شدند در حالی که ۵۴۰ هزار فرصت شغلی خالی نیز اعلام شده بود. بنابراین نداشتن مهارت وتخصص‌های لازم یکی از مواردی است که باعث شده بسیاری از فرصتهای شغلی خالی باقی بماند.

هیچ نظری موجود نیست: