۱۳۹۵ آبان ۲۹, شنبه

نامزد ترامپ برای ریاست سیا درباره ایران چه می‌گوید؟


 
مایک پومپئو
نامزد ترامپ برای ریاست سیا منتقد سرسخت توافق هسته‌ای با ایران بوده است بنا به گزارش‌ها دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، مایک پومپئو را به عنوان نامزد ریاست سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، انتخاب کرده است. سنای آمریکا باید انتصاب آقای پومپئو را تایید کند.
او، که عضو جنبش تی‌پارتی در حزب جمهوری‌خواهان است، در سمت راست طیف سیاسی جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرد و عضو انجمن ملی اسلحه، گروه لابی گسترش استفاده از سلاح گرم در آمریکا است. آقای پومپئو با بستن بازداشتگاه گوانتانامو مخالف است. او گفته روحانیون مسلمانی که حملات تروریستی را به شدت محکوم نمی‌کنند، "همدست" تروریست‌ها هستند.
این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا توجه ویژه‌ای به اخبار ایران دارد و منتقد سرسخت توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بوده است.
آقای پومپئو دیروز در توییتر خود با همرسانی مقاله‌ای درباره به هم زدن توافق هسته‌ای نوشت: "منتظر عقبگرد از این توافق فاجعه‌بار با بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان".
او چند ماه پیش در یادداشتی نوشت: "یک سال بعد از توافق هسته‌ای اوباما با ایران، این توافق ما را در معرض خطر فزاینده قرار می‌دهد."
در ماه فوریه سال جاری میلادی مایک پومپئو به همراه دو نماینده جمهوری‌خواه دیگر از طریق دفتر حفاظت منافع ایران برای بازدید از این کشور درخواست روادید کردند. این سه نفر همزمان با درخواست ویزا در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران و سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، از آنها خواستند به درخواست ویزایشان توجه ویژه شود.
مایک پومپئو و دو نماینده دیگر نوشتند علت اصلی تصمیمشان برای سفر به ایران نظارت بر انتخابات (انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان در هفتم اسفند) است. آنها همچنین خواهان ملاقات با زندانیان آمریکایی در ایران و بازدید از مجتمع پارچین و تاسیسات هسته‌ای اراک و فردو بودند.
وزارت خارجه ایران گفت این سه نفر "به نحو کاملا نامناسبی" درخواست ویزا کرده‌اند و بر همین مبنا درخواستشان رد شد.
مایک پومپئو به همراه سناتور تام کاتن مدعی شدند که به غیر از توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم دو توافق جانبی محرمانه دارند. دولت باراک اوباما این ادعا را تکذیب کرد.
آقای پومپئو معتقد است باید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گسترش پیدا کند.
او سه روز پیش در جلسه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا درباره گسترش تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: "مفتخرم که در کنار نمایندگانی از هر دو جناح در مقابل تخاصم ایران ایستاده‌ام. گسترش تحریم‌های تسلیحاتی ایران نقش مهمی در حفظ امنیت آمریکایی‌ها دارد."

هیچ نظری موجود نیست: