۱۳۹۵ دی ۲۵, شنبه

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۱۳ ژانویه ۲۰۱۷ فرمان اجرایی مربوط به «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران و پنج کشور دیگر را تمدید کرده است.

ه گزارش رسانه‌های آمریکا، باراک اوباما در نامه‌هایی به کنگره وضعیت اضطراری در قبال ایران، کوبا، لیبی، زیمباوه، ونزوئلا، و علیه کشور تضعیف کننده اوکراین (روسیه) را تمدید کرده است. وی همچنین فرمان اجرایی علیه دارایی‌ها حزب الله لبنان و ۱۲ گروه تروریستی در خاورمیانه تمدید را کرده است.
در همین زمینه، ند پرایس، یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است: در راستای تعهد ریاست جمهوری باراک اوباما برای انتقال آسان قدرت در کشور وی همه وضعیت اضطراری ملی (در قبال کشور‌ها) که طی ۶۰ روز اول دولت آینده اعتبارشان تمام می‌شد را تمدید کرد.
ند پرایس تصریح کرده است: این اقدام باعث می‌شود که دولت جدید نیازی نداشته باشد برای تمدید آنها تعجیل کند، با توجه به اینکه رییس جمهوری آینده می‌بایست اعضای شورای امنیت ملی را نیز تعیین کند و برخی از منصوبان وی نیز به رای اعتماد سنا نیاز دارند.
دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب، روز ۲۰ ژانویه به طور رسمی سوگند یاد خواهد کرد.
به گزارش کاخ سفید، باراک اوباما در نامه خود به روسای سنا و مجلس نمایندگان نوشته است: وضعیت اضطراری ملی علام شده در قبال ایران در ۱۵ ماه مارس سال ۱۹۹۵ می‌بایست تا بعداز ۱۵ مارس سال ۲۰۱۷ ادامه یابد.
رییس جمهوری آمریکا در ادامه به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) در سال ۲۰۱۵ اشاره کرده و گفته است، با توجه به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ تایید کرد که ایران تعهدات خود براساس این توافق را انجام داده است، آمریکا تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را لغو کرد.
آقای اوباما اضافه کرده است: در حالی که تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران براساس تعهدات ما به برجام لغو شده‌اند، شماری از تحریم‌های غیر هسته‌ای علیه ایران همچنان پا برجا هستند.
وی همچنین نوشته است: از روز اجرای برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار‌ها پایبندی ایران را راستی آزمایی کرده و وزیر خارجه آمریکا هم تأیید کرده که ایران همچنان به تعهدات خود را براساس برجام اجرا می‌کند.
باراک اواما تاکید کرده است: به رغم این مساله، برخی از اقدامات مشخص و سیاست‌های حکومت ایران با منافع ایالت متحده در منطقه مغایر بوده و تهدیدی غیر معمول و فوق العاده برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده به شمار می‌آیند. به این دلایل، من لازم دانستم وضعیت اضطراری ملی اعلام شده درقبال ایران تداوم یابد تا در مقابله با تهدیدهای ایران تحریم‌های جامع علیه این کشور پا برجا باشند.
وزارت امورخارجه امریکا در گزارش های سالانه خود درباره وضعیت «تروریسم جهانی»، جمهوری اسلامی ایران را «بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان» معرفی می کند و تحریم‌هایی در این  خصوص علیه افراد، نهاد‌ها و موسسات ایرانی اعمال کرده است.
آمریکا همچنین در سال ۱۳۸۹ تحریم‌هایی علیه شماری از مقام‌های ایرانی و از جمله چند فرمانده سپاه  پاسداران را که گفته می‌شود در نقض حقوق بشر و به ویژه در کشتار معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران دست داشته‌اند، اعمال کرد

هیچ نظری موجود نیست: