۱۳۹۶ اردیبهشت ۳, یکشنبه

۵ هزار کارگر ‌گلستان بیکار شدند/‌۱۵۰ هزار کارگر ‌بیمه ندارند‌

بیکاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه نزدیک به ۴۰۰ هزار کارگر شناخته شده در استان داریم، گفت: در سال گذشته حدود ۵ هزار کارگر در گلستان از کار اخراج و بیکار شدند.

وی با بیان اینکه این کارخانه از سال 1395 فعالیتش را آغاز کرده و نزدیک به 100 نیرو شاغل دارد، تصریح کرد: این تکنولوژی نیاز دارد که کاغذها را رنگ‌زدایی کند و نوشته‎ها را پاک کند و سرب‎هایش را بگیرد و تکنولوژی نویی است.
مازندرانی تاکید کرد: این کارخانه با گمنامی در استان گلستان فعالیت می‎کند و بخشی از نیاز کاغذ روزنامه را در کشور تامین می‎کند.
وی خاطرنشان ;رد: تیم قرآنی کارگری ما در کشور منتخب شده و برای مسابقات کشوری فردا اعزام خواهیم کرد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تاکید کرد: درسال 1394، 7 هزار و 163 شکایت در استان گلستان داشتیم که این شکایت‎ها در سال 1395 به 6 هزار و 823 مورد کاهش پیدا کرده است.
در سال 94 بیش از 5 هزار و 800 اخراجی داشتیم
مازندرانی اظهار داشت: در استان 5 هزار و 800 اخراجی در سال 1394 داشتیم که در سال 1395 این اخراجی‎ها 800 مورد کاهش پیدا کردند.
وی خاطرنشان کرد: 650 میلیارد تومان به صورت مستقیم و کارگروه رفع موانع تولید به کارخانه‎های صنعتی و تولیدی تسهیلات اعطاء شد و این موضوع سبب کاهش اخراج کارگران در استان گلستان شد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تاکید کرد: 45 درصد آرای سازشی در اختلافات و شکایات کارگری و کارفرمایی را در استان گلستان داریم که از میانگین کشوری بالاتر است.
مازندرانی با بیان اینکه نزدیک به 4 هزار نفر را تحت پوشش بیمه بیکاری در استان داریم، افزود: افرادی که فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند و اخراج می‎شوند، تلاش می‎کنیم از طریق ارائه تسهیلات اشتغال برایشان شغل ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: 3هزار و 223 نفر که به صورت غیرقانونی از بیمه بیکاری استفاده می‎کردند را شناسایی کردیم و جلوی تخلف آنها را گرفتیم.
بیش از 150 هزار  کارگر در استان گلستان بیمه ندارند
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تاکید کرد: 500 تشکل کارگری و کارفرمایی در استان گلستان داریم که در زیر مجموعه این تشکل‎ها 250 هزار کارگر بیمه شده تامین اجتماعی داریم و به صورت غیررسمی نزدیک به 400 هزار نفر کارگر در استان گلستان شناخته می‎شوند.
مازندرانی با بیان اینکه بیش از 150 هزار نفر از کارگران استان گلستان بیمه ندارند، افزود: وضعیت استان ما از نظر استاندارهای روحی و روانی در بخش کارگری مناسب نیست و طرحی تحت عنوان کاجی در نظر گرفته شده و واحدهای کارگری را شناسایی کردیم و از طریق بروشورها و فیلم‎ها مسائل مربوط به اعتیاد و روانی را آموزش می‎دهیم.
وی خاطرنشان کرد: کارت اعتباری فروش را در استان گلستان تا سقف 50 میلیون تومان از طریق بانک توسعه تعاون برای تعاون روستایی در نظر گرفتیم.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان 55 مسابقه ورزشی را برای کارگران در سطح استان گلستان در سال گذشته برگزار کردیم، افزود: تاسیس خانواده‎های بهداشت کارگری، برگزاری دوره آموزشی برای یک هزار کارگر گلستانی، ارائه بیمه بیکاری برای 7 هزار و 897 نفراز کارگران استان از جمله خدمات و برنامه‎هایی بود که در سال گذشته داشتیم.
مازندرانی با بیان اینکه در سال گذشته 10 هزار و 40 نفر ثبت‌نام شدند که بیش از 50 درصد آنها دارای تسهیلات دانشگاهی هستند، افزود: نوع درخواست اشتغال و انتظارات اشتغال این افراد برای کارمندی و پشت میز‎نشینی معضلی برای ما به وجود آورده که نیاز به فرهنگ‌سازی است.
وی با بیان اینکه میزان مشارکت خانم‎ها در بخش اشتغال افزایش یافته، افزود: در سال 1390 میزان مشارکت خانم‎ها بیش از 20 درصد نبوده اما امروز به بالای 35 درصد رسیده است.
12 هزار شغل در استان گلستان ایجاد شد
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تاکید کرد: 4 هزار و 777 نفر در سال گذشته از طریق موسسات کاریابی توانستند مشغول به فعالیت شوند.
مازندرانی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 12 هزار شغل در استان گلستان ایجاد شده و این جدا از تسهیلات و وام‎های خود اشتغالی بوده است.
وی افزود: در سال گذشته 38 میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال و ازدواج در استان گلستان تسهیلات ارائه کردیم.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تاکید کرد: نزدیک به 3.5 درصد نرخ مشارکت در استان گلستان افزایش پیدا کرده است، افزود: نرخ بیکاری در سال گذشته 12.6 درصد بوده و اگر بخواهیم این نرخ را ثابت کنیم باید 8 هزار شغل ایجاد کنیم و اگر بخواهیم یک درصد این میزان را کاهش بدهیم باید 8 هزار شغل دیگر ایجاد کنیم.
مازندرانی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که 16 هزار شغل در استان گلستان ایجاد کنیم، افزود: سهم دستگاه‎ها از میزان اشتغال مشخص کردیم و در حال برنامه‎ریزی میزان تسهیلات و نوع ارائه آن هستیم.
وی با بیان اینکه 19 درصد اشتغال ناقص در استان گلستان داریم، افزود: صنایع مادر در استان گلستان کم داریم و اگر این صنایع ایجاد شود می‎توانیم نرخ اشتغال ناقص را در استان گلستان کاهش دهیم.

هیچ نظری موجود نیست: