۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۰, یکشنبه

در پی اختلاس پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی در یکی از بانک‌های ملی در کرج، دادستان عنوان کرده که استفاده از کارت اعتباری مرابحه یکی از راههای کلاهبرداری بوده است.

ختلاس در بانک ملی؛ اولین تجربه "کارت اعتباری" در اقتصاد ایران

در پی اختلاس پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی در یکی از بانک‌های ملی در کرج، دادستان عنوان کرده که استفاده از کارت اعتباری مرابحه یکی از راههای کلاهبرداری بوده است.
شهریور گذشته بانک مرکزی ایران دستورالعمل استفاده از کارت‌های اعتباری را ابلاغ کرد و برای اولین بار کارت اعتباری، البته با عنوان "کارت مرابحه" وارد بخش مالی ایران شد. کارت اعتباری در مفهوم غربی، به مشتریان اجاره می‌دهد، پولی که ندارند را خرج کنند و بهره‌اش را بپردازند، یعنی قرض گرفتن آنی پول از بانک و پرداخت بهره معمولا بالاتر و معمولا روز شمار. در ایران این کارت‌ها به نام "کارت مرابحه" شناخته می‌شود که مربوط به اقتصاد اسلامی و دریافت بهره بر اساس "عقد مرابحه" است.
صدور این کارت‌ها در ایران دو مشکل عمده داشت:
  • رتبه سنجی: در اقتصاد ایران ساختاری کارآمد و دقیق برای سنجش اعتبار مشتریان وجود ندارد. این ساختار که در اقتصادهای سرمایه داری "رتبه‌سنجی اعتباری" نام دارد،، به بانک‌ها برآوردی از اعتبار مالی مشتری‌ها می‌دهد تا بانک‌ها بدانند به هر مشتری چقدر اعتبار بدهند.
  • نقد کردن اعتبار: بانک مرکزی در همان آغاز معرفی این کارت‌ها، نسبت به نقد کردن اعتبارها هشدار داده بود و گفته بود این کار می‌تواند سوء پیشینه قلمداد شود. درر اقتصادهای سرمایه داری، برداشت پول نقد از کارت‌های اعتباری کارمزد بسیار بالایی دارد که به نوعی جلوی نقد کردن اعتبار را می‌گیرد. نقد کردن اعتبار می‌تواند موجب فساد و در سطح وسیع بالا رفتن نقدینگی در کشور شود.
در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی از بی میلی بانک‌ها برای دادن این نوع کارت‌ها به مشتریانشان منتشر شد.

هیچ نظری موجود نیست: