۱۳۹۶ خرداد ۱۵, دوشنبه

عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی با وارد کردن این اتهام به قطر که باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده اند. این کشورها قطر را به حمایت از "گروه های تروریستی" متهم کرده‌اند.
عربستان سعودی این خبر را اوایل صبح دوشنبه از طریق خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرد.
همزمان گزارش شده است که دولت مورد حمایت عربستان در یمن نیز ارتباط خود را با قطر قطع کرده است. دولت مورد حمایت سازمان ملل مستقر در شرق لیبی هم قطع روابط خود با قطر را اعلام کرده است.
قطر در واکنشی کوتاه به این اقدام آن را "غیرموجه و بی‌اساس" خوانده است.
وزارت امور خارجه ایران در اولین واکنش به قطع رابطه عربستان و چند کشور عربی با قطر از تنش موجود ابراز نگرانی کرده است.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است که اختلاف فعلی "تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت آمیز و گفت‌وگوهای شفاف و صریح" قابل حل است.
نقشه تعدادی از کشورهایی که با قطر قطع رابطه کرده‌اند
Image captionنقشه تعدادی از کشورهایی که با قطر قطع رابطه کرده‌اند
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای گفته است "افزایش تنش در روابط میان دولت‌های همجوار در شرایطی که منطقه و جهان همچنان از تبعات گسترده بحران تروریسم و افراط گرایی و تداوم اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی رنج می‌برد، به سود هیچ یک از دولت‌ها و ملت‌های منطقه نبوده و مصالح همگان را تهدید می‌کند. "
پیشتر حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری ایران، در توییتی در واکنش به این تحول گفت که "دوران ائتلاف سازی و برادر بزرگ‌تری به پایان رسیده است و سلطه گری سیاسی، قبیله بازی امنیتی، اشغال و تجاوز نتیجه ای جز بی‌ثباتی در برندارد."
وی افزود: "زمان تحریم نیز به پایان رسیده و قطع رابطه دیپلماتیک، بستن مرزها، محاصره کشورها، اخراج از همان ائتلاف و... راه خروج از بحران نیست."
همچنین به نقل از رکس تیلرسن، وزیر امور خارجه آمریکا که به سیدنی سفر کرده است، گزارش شده که وی در واکنش به این تحول از این کشورها خواسته است تا اختلافات خود را از طریق مذاکره حل و فصل نمایند.
عربستان سعودی گفت این حرکت برای حفاظت در برابر "تروریسم و افراط‌ گرایی" لازم است. گفته می شود عربستان همه نیروهای قطری را از جنگ در یمن خارج کرده است. جنگنده های قطری در ائتلاف عربستان علیه نیروهای حوثی در یمن شرکت می‌کردند.

تحلیل مهرداد فرهمند - خبرنگار بیبیسی
به نظر می‌رسد قطع رابطه با قطر در ادامه انتشار اظهاراتی به نقل از امیر قطر علیه عربستان سعودی و در حمایت از ایران باشد که هفته گذشته از خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شد اما مسئولان قطری پس از ساعاتی این اظهارات را تکذیب و اعلام کردند که سایت خبرگزاری قطر هک شده بوده است. اما رسانه های عربی خبر هک شدن این سایت را نپذیرفته و با استناد به موضع‌گیریهای مشابه امیر قطر در سالهای گذشته موجی علیه قطر به راه انداختند که در روزهای بعد ادامه یافت و سرانجام به قطع رابطه با قطر منجر شد.
قطر اکنون عملا در محاصره قرار گرفته و نزدیکترین کشوری که می‌تواند با آن ارتباط لجستیکی داشته باشد ایران است. این وضعیت فرصتی برای ایران فراهم می‌آورد.

جنجال بر سر اظهارت منسوب به امیر قطر
عربستان گفت همه تماس های زمینی، دریایی و هوایی با قطر را قطع می کند "و همه کشورهای برادر و دوست را دعوت به چنین کاری می کند."
همزمان مصر و امارات متحد عربی قطع روابط با قطر را در خبرگزاری های دولتی خود اعلام کردند.
پیشتر وزارت خارجه بحرین طی بیانیه ای گفته بود روابط با قطر را قطع می‌کند و همه دیپلمات های قطری باید ظرف ۴۸ ساعت این کشور را ترک کنند.
در بیانیه وزارت خارجه بحرین آمده است که شهروندان قطر باید ظرف دو هفته از بحرین بیرون بروند.
بحرین هم ترددهای هوایی و دریایی با قطر را قطع کرد.
این کشور قطر را به "تحریک رسانه ای، حمایت از فعالیت های مسلحانه تروریستی و تامین مالی گروه های مرتبط با ایران برای انجام خرابکاری و گسترش هرج و مرج در بحرین" متهم کرد.
نقشه قطر در خلیج فارس
امارات متحده عربی هم "حمایت، تامین مالی و در آغوش گرفتن سازمان های تروریستی، افراط گرا و فرقه گرا" توسط قطر را از دلایل قطع روابط برشمرد.
به گفته خبرنگار بی بی سی فارسی در منطقه قطع رابطه با قطر منحصرا دیپلماتیک نیست بلکه این چهار کشور ورود شهروندان قطری را به خاک خود ممنوع و سفر شهروندان خود به قطر را نیز منع کرده‌اند.
به گفته خبرنگار ما در اطلاعیه‌های دولتهای عربستان سعودی و بحرین از ایران هم نام برده شده و قطر متهم شده که به گروههای مورد حمایت ایران برای "اقدامات تروریستی" در بحرین و همچنین قطیف و دمام (مناطق شیعه‌نشین عربستان سعودی) کمک‌می کند و اعضای آنها را در خاک خود پناه می‌دهد. قطر بصراحت متهم به حمایت همزمان از اخوان المسلمین، داعش، القاعده، حزب الله و حوثیها شده است.
این تازه‌ترین تحول در رابطه بین قطر و عربستان سعودی حدود دو هفته پس از آن رخ داده است که اظهارات منسوب به مقامات ارشد قطری در رابطه با عربستان سعودی دردسرساز شد.
حدود دو هفته پیش گزارشهایی منتشر شد مبنی بر اینکه شیخ تمیم، امیر قطر، از معامله تسلیحاتی میان عربستان و آمریکا و موضعگیری تند علیه ایران انتقاد کرده و وزیر خارجه هم سفیران کشورش را از عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس فرا خوانده است. خبرها را خبرگزاری دولتی قطر منتشر کرده بود، اما بعد گفت که کار هکرها بوده و آنها را تکذیب کرد.

هیچ نظری موجود نیست: