۱۳۹۶ تیر ۱۴, چهارشنبه

منشور کورش، الهام‌بخش 'مجسمه آزادی' در لس‌آنجلس

  • 5 ژوئیه 2017 - 14 تیر 1396
پرده‌برداری از مجسمه آزادی لس‌انجلس با الهام از منشور کورش
هم‌زمان با جشن‌های روز استقلال در آمریکا، گروهی از ایرانی‌های مقیم ایالات متحده یک مجسمه الهام‌گرفته از منشور کورش به شهر لس‌آنجلس هدیه کردند به نام 'مجسمه آزادی'.
برگزارکنندگان می‌گویند بیش از یک میلیون نفر از کشورهای مختلف برای ساختن این مجسمه و مراسم پرده‌برداری از آن کمک مالی کرده‌اند و بیش از ۲/۵ میلیون دلار برای این کار جمع شده است.
چند ده هزار نفر در بورلی‌هیلز لس‌آنجلس جمع شدند تا از این مجسمه که از چهارسال پیش قدم‌های اول آن برداشته شد، پرده‌برداری کنند؛ به تاسی از "مجسمه آزادی" که فرانسوی‌ها یک و نیم قرن پیش به نیویورک هدیه دادند.
سال ۲۰۱۳ وقتی منشور کورش در آمریکا به نمایش گذاشته شد و بازدید از آن در موزه گتی لس‌آنجلس رکورد شکست، گروهی از ایرانی‌ها را در "بنیاد فرهنگ" به فکر انداخت که یادبودی از آن برای این شهر بسازند.
بنیاد فرهنگ می‌گوید بیش از یک میلیون نفر از ۵۰ کشور مختلف به این طرح کمک مالی کردند و بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار برای آن پول جمع شد.
در پاسخ به این سوالم که با این پول چه کارهای دیگری برای جامعه ایرانی آمریکا می‌شد کرد، علی‌رضا اردکانی، رئیس بنیاد فرهنگ، می‌گوید: "خب خیلی کارهای دیگر می‌شد کرد و البته که بایست کارهایی کرد. ولی هدف ما ارائه یک نماد فرهنگی از ایران بود که به‌ خصوص این‌ روزها و با رویکردی که از طرف بعضی سیاست‌مداران می‌بینیم، حضورش مهم‌تر هم شده است. هرچند ما کارمان را از چهار سال پیش شروع کردیم، زمانی که خیلی‌ها فکرش را هم نمی‌کردند شرایط مثل امروز شود."
بیشتر بخوانید:
مجسمه آزادی کورش
Image captionبیش از یک میلیون نفر از کشورهای مختلف برای ساختن مجسمه و مراسم نمایش آن کمک مالی کرده‌اند
در ماه‌های اخیر با دو فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، جامعه ایرانیان آمریکا باز هم مورد توجه قرار گرفته است. در نسخه دوم فرمان که از هفته پیش به اجرا درآمده است، صدور روادید آمریکا برای ایرانی‌ها و شهروندان ۵ کشور دیگر عمدتا مسلمان متوقف شده است.
به گفته برگزارکنندگان، این "مجسمه آزادی" یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مبتنی بر حمایت مالی گروهی است و چون به شهر لس‌آنجلس هدیه شده است، بزرگ‌ترین و گران‌ترین هدیه گروهی در تاریخ آمریکا است. کمک‌ها به این برنامه از رقم‌های چند دلاری بوده است تا رقم‌های درشت و چند ده هزار دلاری.
با تاریک‌شدن هوا و آغاز آتش‌بازی‌های روز ملی آمریکا، چراغانی ایرانی بلوار سانتامونیکا هم جلوه پیدا کرد و ساعتی از غروب گذشته، هدیه گشوده شد.
ایرانی‌هایی که منشور کورش از ۲۵۵۰ سال پیش را یک بیانیه حقوق‌بشری می‌دانند، حالا با الهام از آن، این مجسمه آزادی را به شهر لس‌آنجلس در غرب آمریکا هدیه داده‌اند تا یادآور توجه یکی از عمده‌ترین چهره‌های ایران باستان به ارزش‌هایی باشد که بنیان‌گذاران آمریکا در شعارهایشان بر آن تاکید می‌کرده‌اند.
این مجسمه را سسیل بلموند، معمار سری‌لانکایی - ‌بریتانیایی طراحی کرده است و در سه‌راهی محل تقاطع بلوار سانتا مونیکا و خیابان سنچری پارک برافراشته شده است.
ابی
Image captionابی در مراسم پرده‌برداری از مجسمه آزادی لس‌آنجلس برنامه اجرا کرد
لحظه پرده‌برداری از مجسمه
Image captionلحظه پرده‌برداری از مجسمه
مجسمه آزادی کورشحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionچند ده هزار نفر در بورلی‌هیلز لس‌آنجلس جمع شدند تا از این مجسمه پرده‌برداری کنند
مراسم پرده‌برداری از مجسمه آزادی منشور کورش

موضوعات مرتبط

هیچ نظری موجود نیست: