۱۳۹۶ تیر ۲۳, جمعه

برنده چینی جایزه صلح نوبل درگذشت

برنده چینی جایزه صلح نوبل درگذشت

 
لیو شیائوبو
لیو شیائوبو یکی از سرشناس‌ترین مخالفان دولت چین بود
در پی مرگ لیو شیائوبو، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، انتقادها از دولت چین بالا گرفته است.
آقای لیو، که حدود هشت سال زندانی بود، چند روز پیش به دلیل ادامه درمان سرطان کبد از زندان آزاد شده بود. لیو شیائوبو، ۶۱ ساله، برای بسیاری از فعالان چینی جایگاه پدری معنوی را داشت.
کمیته نوبل - مستقر در نروژ - با صدور بیانیه اعلام کرده که "مسوولیت سنگین" مرگ لیو شیائوبو برعهده دولت چین است. چین هم‌اکنون تحت فشار بین المللی قرار گرفته است تا لیو شیا، همسر لیو شیائوبو را از حبس خانگی آزاد کند.
وزارت امور خارجه آلمان طی بیانیه‌ای گفته است که چین باید به این سوال پاسخ بدهد که آیا می شد سرطان را در لیو شیائوبو زودتر تشخیص داد یا نه.
کشورهای دیگر از جمله آمریکا، بریتانیا و فرانسه از چین خواسته اند که در صورت تمایل همسر لیو شیائوبو، امکان خروج از کشور را برای وی فراهم کند.
بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفته است که لیو شیائوبو باید اجازه می یافت که برای درمان به یک کشور دیگر سفر کند. او همچنین خواست که از همسر لیو شیائوبو رفع حصر خانگی شود - درخواستی که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز از آن حمایت کرده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز لیو شیائوبو را فعال شجاع خوانده که زندگی خود را وقف دموکراسی و آزادی کرد.
مقامات در چین به طور مستقیم درباره مرگ این چهره مخالف صحبت نکرده اند اما یک روزنامه دولتی "نیروهای غربی" را به سیاسی کردن ماجرا متهم کرده است.
چند هفته قبل از مرگ لیو شیائوبو و با وخامت حال او، چند کشور غربی از چین خواستند که اجازه بدهد آقای لیو در کشوری دیگر درمان شود.
یک پزشک آلمانی و یک پزشک آمریکایی پس از معاینه او گفتند که آقای لیو می‌تواند برای درمان به کشوری دیگر سفر کند. اما پزشکان چینی گفتند که آقای لیو بیمارتر از آن است که سفر کند.
لیو شیائوبو استاد دانشگاه بود و چندین کتاب در حوزه ادبیات چین، نقد ادبی و فلسفه داشت.
او یکی از سرشناس‌ترین مخالفان دولت چین بود و در سازماندهی تظاهرات بزرگ هواداران دموکراسی در میدان تیان آنمن پکن، در سال ۱۹۸۹، نقشی اساسی داشت.
آقای لیو یکی از فعالانی بود که در تظاهرات خونین تیان آنمن توانست با مقام‌ها مذاکره کند تا صدها معترض به سلامت از محل تظاهرات خارج شوند.
آقای لیو بارها به زندان افتاد و با محدودیت‌های متعدد مواجه بود. لیو شیا، همسر او هم از سال ۲۰۱۰ در حصر خانگی به سر می‌برد.
لیو شیائوبو و لیو شیا
همسر لیو شیابائو در سال‌های اخیر در حصر خانگی بوده است
لیو شیابائو در سال ۲۰۱۰ به خاطر تلاش‌هایش در جهت ایجاد اصلاحات سیاسی مسالت‌آمیز در چین برنده جایزه صلح نوبل شد.
او پس از اعتراضات تیان آنمن دو سال زندانی بود و بعد از آزادی کارزاری برای آزادی دیگر معترضان به راه انداخت. به دنبال این کار آقای لیو به مدت سه سال به یک اردوگاه کار اجباری فرستاده شد.
او در دسامبر سال ۲۰۰۹، به اتهام تلاش برای براندازی دولت به ۱۱ سال زندان محکوم شد.
آقای لیو، پیش نویس سندی را تهیه کرده بود که در آن اصلاحات سیاسی گسترده در چین درخواست شده بود. یکی از موارد مطرح در این سند درخواست پایان دادن به نظام تک حزبی و برقراری دموکراسی در چین بود.
لیو شیائوبو و لیو شیا
عکسی از لیو شیابائو و همسرش لیو شیا در میان هوادارانشان موجی از ابراز احساسات برانگیخته است. چندین هنرمند با الهام از این عکس آثاری خلق کرده‌اند.
تصویرسازی لیو
تصویرسازی لیو

هیچ نظری موجود نیست: