پس از آنکه پارلمان اقلیم کردستان عراق به برگزاری همه‌پرسی در ۲۵ سپتامبر آری گفت، کاخ سفید در بیانیه‌ای رسماً خواستار تعلیق آن شد. حزب گوران نیز که در جلسه پارلمان حاضر نشده بود، آن را «ادامه کودتای حزب دموکرات کردستان» (ک د پ) خواند.
پارلمان اقلیم کردستان در پایان جلسه تصویب همه‌پرسی
پارلمان اقلیم کردستان در پایان جلسه تصویب همه‌پرسی
کاخ سفید جمعه‌شب، ۱۵ سپتامبر/ ۲۴ شهریور برای نخستین بار در بیانیه‌ای به شکل عمومی از حکومت خودمختار اقلیم کردستان عراق خواست تا همه‌پرسی استقلال را فعلاً برگزار نکند. واشنگتن این همه‌پرسی را عاملی در جهت «انحراف از تمرکز تلاش‌ها برای شکست داعش (گروه “دولت اسلامی”) و برگرداندن ثبات به مناطق آزادشده» دانست.
در بیانیه کاخ سفید آمده است که «ایالات متحده از قصد حکومت منطقه‌ای کردستان برای برگزاری همه‌پرسی در اواخر این ماه حمایت نمی‌کند» و از آن حکومت می‌خواهد تا «وارد گفت‌و‌گوی جدی و پایدار با بغداد شود؛ هدفی که ایالات متحده بارها برای تسهیل آن اعلام آمادگی کرده است.»
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، پارلمان اقلیم کردستان عراق علی‌رغم مشوق‌های دیپلماتیک آمریکا برای به تعویق‌انداختن همه‌پرسی، به‌خصوص کمک‌های نظامی در جنگ با داعش تصمیم به برگزاری آن گرفته‌است.


هشدارهای نظامی ایران و آمریکا به اقلیم

پیش از این نیز گزارش شده بود که برت مک‌گورک، فرستاده آمریکا در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به طور جداگانه در اربیل و عراق و سلیمانیه با مقام‌‌های کردستان عراق و بغداد دیدار کرده‌اند تا جلوی برگزاری همه‌پرسی استقلال در ۲۵ سپتامبر را بگیرند.
بر اساس گزارش المانیتور از این دیدارها، مک‌گورک به نمایندگان حزب گوران (تغییر) گفته است که در صورت برگزارشدن رفراندوم، آمریکا از کردها در برابر تنش‌های احتمالی در مناطق مورد مناقشه حمایت نمی‌کند.
به گفته وشیار عمر، یکی از نمایندگان گوران که در دیدارها حاضر بود، فرستاده آمریکا گفته است که «واشنگتن ۱۰۰ درصد با همه‌پرسی در ۲۵ سپتامبر مخالف است.»
به گزارش المانیتور، قاسم سلیمانی نیز در دیدار با حزب اتحادیه میهنی مدعی شده که شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در عراق، موسوم به حشدالشعبی به خاطر تهران از حمله به نیروهای کرد در مناطق مورد مناقشه صرف نظر کرده‌اند، اما در صورت اصرار بر برگزاری همه‌پرسی، تهران دیگر آنها را محدود نخواهد کرد. بنابر این گزارش، سلیمانی حادثه مندلی را «آغاز کار» خوانده است.
۱۱ سپتامبر گروهی از شبه‌نظامیان شیعه در مندلی رئیس کردتبار شورای این شهر را از مقامش برکنار کردند و گفتند که همه‌پرسی استقلال کردستان در این شهر برگزار نمی‌شود.

گوران: ک د پ کودتا کرده است

جمعه نخستین جلسه پارلمان کردستان عراق پس از دو سال برگزار شد. این جلسه اما از سوی جنبش گوران (تغییر)، دومین حزب بزرگ در پارلمان عراق تحریم شد. اما نهایتاً با حضور ۷۳ نماینده از ۱۱۱ نماینده رسمیت یافت که ۶۵ تن از آنها به برگزاری همه‌پرسی در ۲۵ سپتامبر آری گفتند.
حزب گوران (تغییر) پیش از این نیز خواستار تعویق همه‌پرسی شده بود
شش نماینده «گروه اسلامی کردستان» (کومال) نیز جلسه رأی‌گیری پارلمان را تحریم کرده بودند.
برزو مجید عبدالله از حزب گوران هنگام برگزاری جلسه پارلمان در نشستی مطبوعاتی بیانیه حزب در مورد تحریم این جلسه را خواند. در این بیانیه گفته شده بود که پارلمان کردستان محل تصمیم‌گیری برای برگزاری همه‌پرسی است اما گوران با شیوه برگزاری جلسه در روز جمعه موافق نبوده است.
به گزارش خبرگزاری کردی «روداو»، این بیانیه جلسه پارلمان را ادامه «کودتای» ک د پ در کردستان خوانده است؛ کودتایی که در سکوت برخی دیگر از احزاب کرد در جریان است.
رئیس پارلمان کردستان از حزب گوران است، اما نه او، بلکه معاونش از حزب دموکرات دستور تشکیل جلسه بر سر همه‌پرسی را داده بود.
گوران با همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق موافق است، اما ۲۵ سپتامبر را زمان مناسبی برای برگزاری آن نمی‌داند.
حزب دموکرات با ۳۸ کرسی پارلمانی بزرگترین حزب کردستان عراق است و پس از آن گوران با ۲۴ کرسی و اتحادیه میهنی با ۱۸ کرسی در رده‌های بعدی قرار دارند. ۱۶ کرسی نیز در اختیار دو حزب اسلامی کرد است.
دیروز مردم موافق با همه‌پرسی در پارکی در اربیل نخستین فستیوال رنگ‌ها را برگزار کردند.
این فستیوال در حمایت از ایده کثرت و چندفرهنگی‌بودن انجام شد. حکومت اقلیم کردستان می‌خواهد به اقلیت‌های خود اطمینان دهد که پس از همه‌پرسی، تهدیدی متوجه آنها نیست.