۱۳۹۶ آبان ۱۶, سه‌شنبه

برای نخستین بار فردی که "اسناد پاناما" را فاش کرده، به زبان آمد و گفت که هدف او آن است که مسئولان فساد مالی شناخته شوند. او از افکار عمومی و نهادهای قانونی خواسته که در برابر فساد مالی خاموش نباشند.

افشاگر اسناد پاناما: هدف من مبارزه با فساد است

برای نخستین بار فردی که "اسناد پاناما" را فاش کرده، به زبان آمد و گفت که هدف او آن است که مسئولان فساد مالی شناخته شوند. او از افکار عمومی و نهادهای قانونی خواسته که در برابر فساد مالی خاموش نباشند.
Symbolbild Panama Papers
یک ماه پیش افشای "اسناد پاناما" ولوله‌ای به پا کرد. یک فرد ناشناس نام بیش از ۲۰۰ هزار شرکت ساختگی را به روزنامه آلمانی "زوددویچه تسایتونگ" لو داد که مهمترین هدف از تأسیس آنها فرار از مالیات و پول‌شویی بوده است.
روز جمعه (۶ مه) منبعی که خود را "جان دو" نامیده، طی بیانیه‌ای که در روزنامه مذکور منتشر شد، انگیزه افشاگری خود را بازگو کرده است. او می‌گوید با این که گشایش یک "شرکت اسمی" عملی "قانونی" است، اما اغلب به خاطر امور خلاف به کار می‌رود.
او می‌نویسد: «من تصمیم گرفتم فعالیت‌های موساک فونسکا را برابر داوری افکار عمومی قرار دهم، زیرا اعتقاد دارم که گردانندگان و مشتریان این بنگاه باید به خاطر اعمال خلاف در برابر قانون پاسخگو باشند».
بیشتر بخوانید:
افشای شبکه پولشویی شماری از رهبران جهان در پاناما
"بهشت‌های مالیاتی"
انتشار "اسناد پاناما" پیامدهای جدی به دنبال داشت. این اسناد نشان داد که بسیاری از زمامداران و هنرمندان و ورزشکاران ثروتمند دارایی‌های خود را به "بهشت‌های مالیاتی" می‌برند تا از پرداخت مالیاتی که مطابق قانون بر ثروت آنها تعلق می‌گیرد فرار کنند. به دنبال این افشاگری گسترده برخی از مقامات ناگزیر به استعفا شدند و عده‌ای ناچار شدند دارایی خود را به نحوی توجیه کنند.
"جان دو" در بیانیه خود از سکوت سیاستمداران، حقوقدانان و رسانه‌های گروهی در برابر فساد مالی و تقلب‌های گسترده مالیاتی انتقاد می‌کند. او معتقد است که این سکوت به "سقوط اخلاقی تمدن ما" منجر می‌شود و به پیدایش نظام تازه‌ای می‌انجامد که هنوز سرمایه‌داری خوانده می‌شود، اما در واقع چیزی جز "برده‌داری اقتصادی" نیست.
منبع افشاگری که خود را "جان دو" می‌نامد، توضیح بیشتری درباره هویت خود نداده و تنها تصریح کرده است که او نه با دولتی همکاری دارد و نه با دستگاهی اطلاعاتی، اما حاضر است برای روشنگری با مقامات مسئول همکاری کند.
روزنامه "زوددویچه تسایتونگ" بار دیگر یادآور شده است که از هویت فرد یا افراد افشاگر چیزی نمی‌داند و تنها با تماسی محرمانه "اسناد پاناما" را دریافت کرده است.
بیشتر بخوانید:
رد پای ایران و "احمدی‌نژاد" در اسناد پولشویی پاناما
پس از گذشت یک ماه از انتشار اسناد صحت آنها تقریبا بر همگان روشن شده است. بنگاه ماساک فونسکا حدس می‌زند که یک هکر زبردست به اسناد مخفی آن دست یافته است. به عقیده کارشناسان بعید به نظر می‌رسد که از بیرون بتوان به چنین حجم بالایی از داده‌ها دسترسی پیدا کرد.

هیچ نظری موجود نیست: