۱۳۹۶ دی ۴, دوشنبه

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشدار داد که صندوق‌های بازنشستگی به دلیل تخلف و فساد مسئولان دولتی دچار بحران شده‌اند. رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری می‌گوید وضعیت این صندوق‌ها "وخیم" است.

هشدار به دولت درباره "وضعیت بحرانی" صندوق‌های بازنشستگی

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشدار داد که صندوق‌های بازنشستگی به دلیل تخلف و فساد مسئولان دولتی دچار بحران شده‌اند. رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری می‌گوید وضعیت این صندوق‌ها "وخیم" است.
Iran alte Menschen Rente (Tamin)
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی یک هفته پیش (دوشنبه ۲۷ آذر) ابراز تاسف کرد که صندوق‌های بازنشستگی به دلیل وضعیت مالی نامناسب امکان پرداخت مستمری بازنشستگان را ندارند.
تقریبا تمام صندوق‌های بیمه بازنشستگی در ایران رو به ورشکستگی می‌روند و کارشناسان علت این وضعیت را فساد گسترده، ناکارآمدی و سوءمدیریت می‌دانند.
هدایت‌الله خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس دوشنبه چهارم دی‌ماه به خبرگزاری ایلنا گفت: «در حال حاضر تنها راه خروج از این وضعیت بحرانی این است که صندوق‌های بازنشستگی با روندی زمان‌مند و بلندمدت از سازمان‌ها، شرکت‌ها و صنایعی که خریداری کرده‌اند، خارج شوند تا بتوانند وضعیت خود را بهبود ببخشند.»
مسئولان آلوده به فساد
نماینده ایذه و باغملک در مجلس می‌گوید مشکل ما این نیست که برای خروج از بحران کنونی راه‌حلی وجود نداشته باشد بلکه مشکل اصلی این است که مدیران و کسانی که در راس امور هستند، تمایلی به تغییر اوضاع ندارند "یا به فساد اقتصادی آلوده شده‌اند".
خادمی گفت: «صندوق‌های بازنشستگی عملاً به حیاط خلوت برخی مسئولان تبدیل شده‌اند و متاسفانه قوه قضائیه برخورد مناسب با اختلاس‌گران ندارد.»
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با طرح این پرسش که در چند دهه گذشته با مسئولان دولتی که مرتکب تخلف و اختلاس می‌شوند چه برخورد قضایی مناسبی صورت گرفته افزود: «متاسفانه امروز به‌جایی رسیده‌ایم که برخلاف دهه ۶۰ که باید می‌گشتیم تا یک مسئول فاسد پیدا کنیم، اکنون باید بگردیم تا یک مسئول سالم پیدا کنیم.»
حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری روز گذشته به ایلنا گفته بود در حالیکه بودجه سازمان تأمین اجتماعی ۳۰ درصد کسری دارد و منابع آن پاسخگوی حقوق مستمری‌بگیران نیست طبیعی است که پرداخت حقوق بازنشستگان ابتدا با تأخیر روبرو و در آینده احتمالا متوقف می‌شود.
هشدار به دولت و حکومت
این فعال کارگری می‌گوید عدم پرداخت مستمری کسانی که هم اکنون نیز با حقوق بازنشستگی زندگی را به سختی می‌گذرانند بحرانی است که کل حکومت را درگیر می‌کند.
صادقی خاطر نشان کرد که رشد منفی وضعیت اقتصادی سازمان تامین اجتماعی از سال ۸۳ آغاز شد و در حال حاضر اوضاع به نقطه خطرناکی رسیده و سازمان را در "نقطه بی‌بازگشتی" قرار داده است.
رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری گفت: «ما تکرار می‌کنیم جامعه کارگری در صورت وخیم شدن وضعیت معیشتی خود سکوت را خواهد شکست و این تعهدی است که دولت و مجلس باید نسبت به آن با مسئولیت‌پذیری برخورد کنند.»
حسن صادقی به دولت هشدار داد که آماده مواجهه با بحران‌های اجتماعی ناشی از وضعیت وخیم صندوق‌های بیمه‌‌ای باشد. مطابق برخی برآوردها میزان پرداختی صندوق‌های بازنشستگی در پنج سال گذشته سه برابر شده و به ۳۳ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.
برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که دولت توان پرداخت بدهی‌های خود به صندوق‌های بازنشستگی و ساماندهی آنها را نداشته باشد ورشکستگی این صندوق‌ها دولت را نیز ورشکسته می‌کنند و پیامدهای آن کل حکومت را به چالش می‌کشد.
**********************************************************************

خطر ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی ایران با پیر شدن جمعیت

با کاهش میزان فرزندآوری در ایران، جمعیت سالمندان رو به افزایش است. معاون مرکز آمار معتقد است کند شدن آهنگ رشد جمعیت، می‌تواند زیان‌بارتر از رشد منفی اقتصادی باشد.
 
مرکز آمار ایران پیش‌بینی می‌کند، اگر نرخ باروری پایین بیاید و به یک و سه دهم برسد در فاصله سال های ۱۴۲۰ تا ۱۴۲۵ جمعیت کشور با رشد منفی روبرو خواهد بود.
به گفته‌ی علیرضا زاهدیان، معاون طرح های آماری مرکز آمار، نظرسنجی از جوانان تازه ازدواج کرده حاکی است که ۶۰ درصد جوانان به دو فرزند، ۱۴ درصد به یک فرزند و ۲۵ درصد به سه یا بیشتر فکر می‌کنند و حدود یک درصد نیز اصلاً به داشتن فرزند فکر نمی‌کنند.
کم‌رغبتی به فرزندآوری
به گزارش "قدس‌آنلاین" زاهدیان، عصر شنبه (۲۰ آذر/ ۱۰ دسامبر) در نخستین همایش ملی جمعیت و خانواده در دانشگاه اصفهان گفت: «کاهش جمعیت کشور و افزایش جمعیت سالمند صندوق‌های بازنشستگی را در سال‌های آینده با خطر ورشکستگی مواجه می‌کند.»
معاون طرح‌های آماری مرکز آمار می‌گوید در مجموع ۷۵ درصد جوانان کشور به یک یا دو فرزند فکر می‌کنند که اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، نرخ باروری پایین خواهد آمد و برای مقابله با آن باید شعار "۲ فرزند کافی است" را به "۲ فرزند کافی نیست" تغییر دهیم.
او خاطر نشان کرد که اگر تا یک دهه آینده برای افزایش نرخ باروری اقدام نشود، جمعیت کشور کاهش خواهد یافت و "رشد منفی جمعیت، تاثیرگذارتر از رشد منفی اقتصادی است".
Kinder im Iran (Imago)بیکاری، نبود چشم‌آنداز امیدبخش و احساس امنیت و تحول بافت‌های سنتی جامعه از جمله علت‌هایی است که آهنگ رشد جمعیت در ایران را، به ویژه در میان جامعه شهری و تحصیل‌کردگان کند کرده است.
او اعتراف می‌کند که این کار "بسیار دشوار" است. رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای از حدود سه سال پیش خواستار اجرای برنامه‌هایی برای افزایش جمعیت شده که تا کنون تاثیر محسوسی نداشته‌اند.
سوءمدیریت و فساد
بیکاری، نبود چشم‌آنداز امیدبخش و احساس امنیت و تحول بافت‌های سنتی جامعه از جمله علت‌هایی است که آهنگ رشد جمعیت در ایران را، به ویژه در میان جامعه شهری و تحصیل‌کردگان کند کرده است.
معاون مرکز آمار گفته است که مطابق آخرین بررسی‌ها، فرزندان به دنیا آمده از مادران بی‌سواد به طور متوسط سه و ۱۲ صدم و از مادران باسواد یک و ۱۹ صدم فرزند است.
در حالی که بیکاری از عوامل عدم تشکیل خانواده و فرزندآوری محسوب می‌شود، زنان شاغل در مناطق شهری نیز به طور میانگین یک و یک دهم فرزند بیشتر ندارند.
زاهدیان کاهش نیروی کار را یکی از معضل‌های کاهش جمعیت خواند و گفت: «این موضوع خود را بیشتر در نیروی کار ساده و کارگری نشان می‌دهد.»
کاهش نیروی کار و جوانان شاغل، از دیگر عواملی است که صندوق‌های بیمه بازنشستگی را نیز با بحران‌های مالی جدی روبرو کرده است.
امین حسن‌زاده، رئیس انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران شهریور امسال به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «به خاطر تغییرات جمعیتی و مشکلات اقتصادی که وجود داشته، در حوزه صندوق‌های بازنشستگی در واقع چالش‌هایی وجود دارد و باید راهکارهایی برای رفع چالش‌ها پیدا کرد.»
چنانکه برخی مسئولان اعتراف می‌کنند در مورد صندوق‌های بازنشستگی علت بحران موجود تنها سالخوردگی جمعیت نیست، بلکه سوء مدیریت، عدم سرمایه‌گذاری مناسب و فساد از علت‌هایی هستند که این صندوق‌ها را با کسری بودجه روبرو کرده‌اند.
***************************************************************************

صندوق بازنشستگی و چالش فساد مالی و کسری بودجه

مدیر عامل صندوق بازنشستگی در یک نشست خبری جزییات فساد مالی در این صندوق از جمله زمین‌خواری و معامله صوری ملک را برملا کرد. سوءاستفاده‌های میلیونی در حالی اعلام می‌شوند که ۷۰ درصد بازنشستگان زیر خطر فقر قرار دارند.
default
محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی ایران روز دوشنبه (۲۲ آذر/۱۴ دسامبر) در کنفرانسی خبری به نمونه‌هایی از فساد مالی در این صندوق پرداخت. بدهی ۱۲۰ میلیون دلاری یک فرد ساکن آمریکا، فروش زمین ۵ هزار متری صندوق به یک پنجم قیمت و فروش زمین دیگری به قیمت ۱۱۸ میلیارد تومان کمتر از ارزش واقعی، از تخلف‌های افشا شده در این نشست بودند.
روزنامه شهروند در گزارشی به این مناسبت به نقل از محمود اسلامیان نوشت زمینی در اتوبان صدر در تهران که ۱۵۰ میلیارد تومان قیمت داشته، به بهای ۳۲ میلیارد تومان به فروش رسیده است: «فرد متخلف ۷‌ میلیارد تومان پول نقد داده و ۲۵‌میلیارد تومان نیز آپارتمان در منطقه شوش واگذار کرده که ارزش آنها عملا ۱۶‌میلیارد تومان بوده است و این چنین زمین ۱۵۰میلیاردی را ۲۳‌میلیارد خریداری کرده است.»
اسلامیان همچنین از واگذاری زمینی در شمال تهران به متراژ ۵‌هزارمتر به یک پنجم قیمت خبر داد: «این زمین ارزش‌اش ۱۵۰‌میلیارد تومان بود که به یکی از مسئولان دولت قبل به یک‌‌پنجم قیمت اجاره داده شده بود که درحال بازپس‌گیری آن هستیم و در این صورت با سود آن می‌توانیم برخی از مشکلات بازنشستگان و صندوق را حل کنیم.»
مدیرعامل صندوق بازنشستگی در مورد یک بدهی کلان دیگر به این صندوق گفته است: «فردی که ساکن آمریکاست، از یکی از شرکت‌های پتروشیمی زیرمجموعه صندوق، علاوه بر سود۱/۴ درصدی که برای انتقال دریافت می‌کرد، ۱۲۰‌میلیون دلار را نیز به صندوق بازنگردانده است.»
اسلامیان از این انتقالات هنگفت به عنوان "تخلف"‌هایی یاد کرده که در دولت قبل انجام شده‌اند. او توضیح نداده که مبادلات میلیونی فرد ساکن آمریکا با شرکت پتروشیمی زیرمجموعه صندوق برای چه بوده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی در کنفرانس خبری خود یادآوری کرده که سال ۱۳۹۴ از سال‌های سختی است که همه دستگاه‌ها در مضیقه هستند و دولت نیز در شرایط سختی به سر می‌برد تا آنجا که۲۷۰۰ میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی بدهی دارد.
کسری بودجه، بدهی دولت
میانگین سن بازنشستگی در ایران ۵۱ سال و پنج ماه است. از آنجا که حقوق مستمری بگیران دولتی کفاف مخارج جاری را نمی‌دهد، در لایحه برنامه ششم توسعه، صندوق‌های بازنشستگی همراه آب و محیط‌زیست در اولویت قرار گرفته‌اند.
براساس آمارهای رسمی نزدیک به چهار میلیون نفر از جمعیت ایران بازنشسته و تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی هستند. به تازگی علیرضا امیری، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان ایران اعلام کرد که ۷۰ درصد کارگران و بازنشستگان حداقل دستمزد را می‌گیرند و زیر خط فقر قرار دارند.
اسلامیان گفته است که در هشت سال کار دولت احمدی‌نژاد، قدرت خرید بازنشستگان به دلیل افزایش تصاعدی تورم ۶۷درصد کاهش یافت: «کاهش قدرت خرید در دولت روحانی هم با وجود پاره‌ای اقدامات ثابت ماند زیرا در ‌سال ۹۳ حقوق بازنشستگان با تورم ۱۵/۶درصدی، ۲۰‌درصد افزایش و در‌سال جاری نیز ۱/۵درصد زیر تورم افزایش یافت و درمجموع قدرت خرید ۴‌درصد بهبود پیدا کرد اما همچنان ۶۷‌درصد قبل سر جای خودش است.»
مدیرعامل صندوق بازنشستگی از حجم میلیاردی زمین‌خواری‌، فساد مالی و تبانی معاملات در این نهاد خبر می‌دهد و این در حالی است که گروه‌هایی از بازنشستگان کشوری ماه‌ها حقوق معوقه دارند. در یکی از آخرین نمونه‌ها، بازنشستگان صنعت فولاد به خاطر حقوق معوقه ۲ تا ۲۰ ماهه در برابر مجلس تجمع کردند.
اسلامیان گفته که نسبت بازنشستگان و شاغلان در ایران تعادل لازم را ندارد و همه ساله ۳۰هزار نفر به تعداد بازنشستگان کشور اضافه می‌شود که هزینه‌ای سنگین به دوش صندوق و دولت است: «باید به ازای هر ۶ نفر شاغل یک نفر بازنشسته داشت در حالی که نسبت به یک میلیون و ۱۰۰هزار شاغل، یک میلیون و ۲۲۶هزار نفر بازنشسته داریم؛ یعنی نسبت کمتر از یک است.»
یکی از طرح‌هایی که در مجلس بررسی شده، افزایش سن بازنشستگی و داشتن حداقل ۳۵ سال سابقه کار برای نیل به بازنشستگی است. محمد اسماعیل سعیدی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید ۳۵ درصد اقتصاد کشور در اختیار تامین اجتماعی است اما بحران بودجه و ورشکستگی در سازمان تامین اجتماعی به سوءمدیریت مربوط است.

هیچ نظری موجود نیست: