۱۳۹۶ آذر ۱۵, چهارشنبه

سخنان یک نماینده مجلس درباره ورود روزانه ۳۳۰۰ کانتینر کالای قاچاق به ایران با واکنش تند مسئولان گمرک روبرو شد. دبیرخانه فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در بیانیه‌ای سخنان این نماینده را تائید کرده است.

به گزارش دویچه وله، مسئولان دولت ادعا می‌کنند در مبارزه با قاچاق کالا موفقیت‌های زیادی داشته‌اند و مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد بیستم آبان ماه مدعی شد: «ما از مبادی رسمی قاچاق کالا نداریم.»

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید سخنان وزیر اقتصاد آشکار می‌کند که او هیچ اطلاعی از واقعیت‌های موجود ندارد.

خجسته هشتم آذر به خبرگزاری ایلنا گفت: «واردات روزانه ۳۳۰۰ کانتینر کالای قاچاق به کشور و نیز دستگیری اعضای باندی که در عرض ۲ سال، ۱۱۲۴ کانتینر کالای قاچاق به کشور وارد کردند، به خوبی نشان می‌دهد که این گفته‌ها واقعیت ندارد.»

دو روز پس از سخنان خجسته، گمرک ایران این نماینده مجلس زا متهم کرد که "واقعیت‌ها را نادیده گرفته و کمترین اطلاعی از تجارت خارجی کشور ندارد".

در جوابیه گمرک، رئیس کمیسیون مبارزه با فساد همچنین متهم به توهین به "پرسنل شریف و زحمتکش گمرک" و تمام بازرگانانی شده که از راه قانونی کالا وارد ایران می‌کنند.

افشاگری یا تشویش اذهان عمومی؟
در جوابیه گمرک آمده بود: «طرح ادعاهای کلی و بدون ادله و اسناد متقن نتیجه‌ای جز تشویش افکار عمومی، کاهش اعتماد عمومی به نهادهای دولتی و حاکمیتی و ایجاد حاشیه امن برای مفسدان واقعی اقتصادی در پی نخواهد داشت لذا پیشنهاد می کنیم به اجرای طرح ادعاهای کلی با ارائه اسناد و مدارک به گمرک و یا هر نهاد نظارتی مسئول در این خصوص در مبارزه واقعی با پدیده شوم قاچاق همکاری کنید.»
روابط عمومی گمرک ادعا می‌کند: «در تماسی که با این نماینده جهت اخذ تنها یک سند از ادعاهای او به‌عمل آمد وی عنوان می‌کند که من تنها این را شنیده‌ام و هیچ سندی هم ندارم.»

دبیر خانه کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس سه شنبه ۱۴ آذر در پاسخ به روابط عمومی گمرک اعلام کرد که این کمیسیون گزارش‌ها و شکایت‌های زیادی درباره عملکرد این نهاد دریافت کرده که بررسی اولیه آنها "حکایت از تخلفاتی عمده همچون قاچاق کانتینرهای مختلف" داشته است.

هراس گمرک از بیان تخلفات
در بیانیه این دبیرخانه، ادعای تماس با خجسته تکذیب شد و تاکید می‌شود: «متاسفانه مشخص نیست که مدیران گمرک ایران به جای برخورد با تخلفات و سالم‌سازی فضای کاری، به چه دلیل از بیان ایرادات و تخلفات موجود به هراس آمده و راه تخریب و توهین و تهمت در پیش گرفته‌اند.»

تا چند سال پیش مسئولان ارزش کالای قاچاق در ایران را تا سالی ۲۵ میلیارد دلار نیز اعلام می‌کردند. در سال پایانی دولت یازدهم ادعا شد که این حجم قاچاق به کمتر از نصف رسیده است.

حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور تیرماه امسال ستادهای مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر را "امام‌زاده‌های بی‌معجزه" نامید و برخی مسئولان را متهم کرد که "تلاش می‌کنند آمار قاچاق کالا را آنطور که هست اعلام نکنند".

دادستان کل حتی آمار رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا را "واقعا نگران کننده" خواند زیرا به گفته‌ی او مطابق این آمار در سال ۹۵ نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده "اما اینکه چقدر کشف نمی‌شود را نمی‌دانیم".

دبیرخانه کمیسیون مبارزه با فساد وعده داده است: «با توجه به خواست و مطالبه عمومی و اصحاب رسانه و ظاهرا با عنایت به عدم اطلاع‌ مدیران گمرک ایران از تخلفات گسترده در آن مجموعه، به زودی طی مصاحبه‌ای عمومی گوشه‌ای از موارد نقض قوانین و مقررات و قاچاق در آن حوزه که شامل مستندات قاچاق هزاران کانتینر است، از طریق رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.»

قاچاق کالا از گذرگاه‌های رسمی
بر خلاف ادعای رئیس کل پیشین گمرک و وزیر کنونی اقتصاد درباره عدم قاچاق کالا از مبادی رسمی، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی فروردین ماه امسال گفته بود که ۶۰ تا ۷۰ درصد کالاهای قاچاق از گذرگاه‌های رسمی وارد ایران می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: