۱۳۹۶ دی ۲۳, شنبه

دولت آمریکا روز جمعه ضمن تمدید رفع تحریم‌های ایران مطابق توافق هسته‌ای، افراد و شرکت‌های جدیدی را به فهرست تحریم‌های غیرهسته‌ای اضافه کرد، از جمله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران.

آمریکا کدام مقام‌های ایرانی را تحریم کرده است؟

  • لاریجانی . قاسم سلیمانی
رییس قوه قضاییه و فرمانده سپاه قدس از بالاترین مقامهای تحریم شده ایرانند
دولت آمریکا روز جمعه ضمن تمدید رفع تحریم‌های ایران مطابق توافق هسته‌ای، افراد و شرکت‌های جدیدی را به فهرست تحریم‌های غیرهسته‌ای اضافه کرد، از جمله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران.
وزارت خارجه ایران تحریم آقای لاریجانی را "عبور از خط قرمز" خوانده و گفته است که ایران واکنشی جدی نشان خواهد داد.

  • صادق لاریجانی بلندپایه‌ترین مقام ایرانی است که از طرف آمریکا تحریم می‌شود، اما آمریکا تاکنون شمار زیادی از مقام‌های ایرانی را در فهرست بلند تحریم‌ها گذاشته است.
اغلب این تحریم‌شدگان مقام‌های نظامی یا قضایی دارند.
Presentational grey line
  • صادق آملی لاریجانی: رئیس قوه قضاییه ایران. آمریکا می‌گوید آقای لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضاییه ایران در "موارد جدی نقض حقوق بشر" نقش دارد. اعدام محکومانی که زمان ارتکاب جرم زیر سن قانونی بودند، شکنجه و بدرفتاری با زندانیان و مجازات‌های "غیرانسانی" از موارد نقض حقوق بشر است که آمریکا درباره قوه قضاییه ایران ذکر کرده است.آقای لاریجانی پیش از این و در سال ۱۳۹۱ به دلیل مشابهی از طرف اتحادیه اروپا تحریم شده بود.
• حسن فیروزآبادی. • محمدعلی جعفری
  • حسن فیروزآبادی: فرمانده سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران. آمریکا آقای فیروزآبادی را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرده است. آمریکا می‌گوید با توجه به آن که او عالیترین مقام نظامی ایران بود، در اقدام سپاه و بسیج به سرکوب مخالفان مسئولیت داشته است. اتحادیه اروپا هم آقای فیروزآبادی را تحریم کرده بود.
  • محمدعلی جعفری: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. آمریکا از دوران باراک اوباما آقای جعفری را به دلایل مختلف تحریم کرده است: تحریم سپاه، حمایت از تروریسم، تحریم‌های مرتبط با مبارزه با گسترش تسلیحات کشتار جمعی و همچنین نقض حقوق بشر.آمریکا در تحریم آقای جعفری به نقش ماموران سپاه و بسیج در بازداشت خودسرانه، ضرب و جرح و همچنین کشتن تظاهرکنندگان در سال ۱۳۸۸ اشاره کرده و فرمانده سپاه را در این اقدامات مسئول دانسته است.آقای جعفری به همین دلیل از طرف اتحادیه اروپا هم تحریم شد.
  • قاسم سلیمانی: فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران. آمریکا آقای سلیمانی را به دلایل مختلف تحریم کرده است: تحریم سپاه، حمایت از تروریسم، تحریم‌های مرتبط با مبارزه با گسترش تسلیحات کشتار جمعی و همچنین نقض حقوق بشر، از جمله نقض حقوق بشر در سوریه.شورای امنیت سازمان ملل هم در سال ۱۳۸۶ آقای سلیمانی را تحریم کرد.
  • غلامحسین محسنی اژه‌ای: معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه و وزیر سابق اطلاعات در ایران. آمریکا از سال ۱۳۸۹ آقای اژه‌ای را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرده است. آقای اژه‌ای در آغاز اعتراضات ۱۳۸۸ وزیر اطلاعات بود و آمریکا می‌گوید در دوران مسئولیت او مخالفان از طرف وزارت اطلاعات بدون تفهیم اتهام رسمی بازداشت، شکنجه و وادار به اعتراف ساختگی می‌شدند. اتحادیه اروپا هم آقای اژه‌ای را تحریم کرده بود.
نقدی و احمدی مقدمحق نشر ASNIM
فرمانده سابق بسیج و فرمانده سابق نیروی انتظامی به اتهام نقض حقوق بشر تحریم شده‌اند
  • اسماعیل احمدی مقدم: فرمانده سابق نیروی انتظامی ایران. آمریکا از سال ۱۳۸۹ آقای احمدی مقدم را به دلایل مختلف تحریم کرده است: تحریم‌های کاهش تهدید ایران، نقض حقوق بشر در ایران و در سوریه. آقای احمدی‌مقدم در مقطع سرکوب اعتراضات ۱۳۸۸ فرمانده نیروی انتظامی بود. آمریکا همچنین او را به دلیل هدایت پلیس سایبری، که در آزار مخالفان دست داشته، تحریم کرده است.اتحادیه اروپا هم آقای احمدی مقدم را تحریم کرده بود.
  • محمدرضا نقدی: فرمانده سابق بسیج. آمریکا آقای نقدی را از سال ۱۳۸۹ به دلایل مختلف تحریم کرده است: تحریم سپاه، حمایت از تروریسم، تحریم‌های مرتبط با مبارزه با گسترش تسلیحات کشتار جمعی و همچنین نقض حقوق بشر. شورای امنیت سازمان ملل هم آقای نقدی را برای مشارکت در دور زدن تحریم‌های سازمان ملل تحریم کرده بود.
  • صادق محصولی: وزیر سابق کشور در ایران. آمریکا از سال ۱۳۸۹ آقای محصولی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرده است. آمریکا می‌گوید آقای محصولی به عنوان وزیر کشور مسئولیت نیروهای پلیس را به عهده داشته و از جمله مسئول حمله سال ۱۳۸۸ ماموران پلیس به کوی دانشگاه قلمداد می‌شود.
  • حیدر مصلحی: وزیر سابق اطلاعات در ایران. آمریکا از سال ۱۳۸۹ آقای مصلحی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرده است. آقای مصلحی در مقطع اعتراضات سال ۱۳۸۸ وزیر اطلاعات بود و نیروهای تحت امر او به بازداشت گسترده مخالفان پرداختند. بند ۲۰۹ اوین، تحت نظر وزارت اطلاعات، محل نگهداری، شکنجه و اعتراف اجباری مخالفان سیاسی است و آمریکا می‌گوید آقای مصلحی به عنوان وزیر در این امور مسئولیت داشته است.
  • مصطفی محمدنجار: وزیر سابق کشور و وزیر سابق دفاع ایران. آمریکا از سال ۱۳۸۹ آقای نجار را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرده است. آقای نجار در مقطع اعتراضات ۱۳۸۸ وزیر کشور بود و آمریکا می‌گوید با توجه به عملکرد نیروهای پلیس تحت نظرش، او در موارد نقض حقوق بشر مسئولیت داشته است.
رستم قاسمی و احمد وحیدیرستم قاسمی و احمد وحیدی
  • رستم قاسمی: وزیر سابق نفت ایران و فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا. آمریکا از سال ۱۳۹۰ آقای قاسمی را به دلایل مختلف تحریم کرده است: تحریم سپاه، حمایت از تروریسم و همچنین تحریم‌های مرتبط با مبارزه با گسترش تسلیحات کشتار جمعی.
  • رضا تقی‌پور: وزیر سابق ارتباطات ایران. آمریکا از سال ۱۳۹۰ آقای تقی‌پور را به دلیل سانسور وسایل ارتباط جمعی و در چهارچوب تحریم‌های "کاهش تهدید ایران" تحریم کرده است.
  • احمد وحیدی: وزیر سابق دفاع ایران. آمریکا از سال ۱۳۸۹ آقای وحیدی را در چهارچوب تحریم‌های مرتبط با مبارزه با گسترش تسلیحات کشتار جمعی تحریم کرده است.اتحادیه اروپا نیز آقای وحیدی را تحریم کرده بود.
  • احمدرضا رادان: فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران و جانشین سابق فرمانده کل نیروی انتظامی. آمریکا آقای رادان را به دلیل نقض حقوق بشر در ایران و در سوریه تحریم کرد. آمریکا ضمن اعلام تحریم او به سرکوب اعتراضات ۱۳۸۸ و کشته شدن معترضان در بازداشتگاه کهریزک اشاره کرد.اتحادیه اروپا هم آقای رادان را تحریم کرده بود.
  • سعید مرتضوی: دادستان سابق تهران. آمریکا آقای مرتضوی را از سال ۱۳۸۹ به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرده است. آمریکا ضمن اعلام تحریم او به سرکوب اعتراضات ۱۳۸۸ و کشته شدن معترضان در کهریزک اشاره کرد.اتحادیه اروپا هم آقای مرتضوی را تحریم کرده بود.
  • حسین طایب: رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و فرمانده سابق بسیج. آمریکا از سال ۱۳۸۹ آقای طائب را به دلیل حمایت از تروریسم، ارتباط با سپاه و نقض حقوق بشر تحریم کرده است.اتحادیه اروپا هم آقای طایب را تحریم کرده بود.
  • علی فضلی: جانشین سابق فرمانده بسیج. آمریکا آقای فضلی را در سال ۱۳۸۹ با استناد به حملات سایبری بسیج و مسئولیت در سرکوب معترضان در سال ۱۳۸۸ تحریم کرده است.
  • غلامرضا ضیایی: رئیس زندان رجایی شهر. آمریکا آقای ضیایی را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرده است.
  • سهراب سلیمانی: مدیرکل سابق زندان‌های استان تهران و معاون امنیتی سازمان زندان‌ها. برادر قاسم سلیمانی. آمریکا چند ماه قبل آقای سلیمانی را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: