۱۳۹۶ اسفند ۲, چهارشنبه

دبیرکل سازمان ملل وضعیت در غوطه شرقی سوریه را «جهنم روی زمین» توصیف کرد ۰۲/اسفند/۱۳۹۶ دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که غوطه شرقی نمی‌تواند بیش از این منتظر بماند. دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که غوطه شرقی نمی‌تواند بیش از این منتظر بماند. نماینده روسیه در سازمان ملل درخواست کرد که شورای امنیت روز پنجشنبه برای بررسی وضعیت بحرانی در غوطه شرقی سوریه تشکیل جلسه دهد و همزمان دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان دادن به «جهنم روی زمین» در این منطقه شد.

دبیرکل سازمان ملل وضعیت در غوطه شرقی سوریه را «جهنم روی زمین» توصیف کرد

۰۲/اسفند/۱۳۹۶

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که غوطه شرقی نمی‌تواند بیش از این منتظر بماند.
نماینده روسیه در سازمان ملل درخواست کرد که شورای امنیت روز پنجشنبه برای بررسی وضعیت بحرانی در غوطه شرقی سوریه تشکیل جلسه دهد و همزمان دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان دادن به «جهنم روی زمین» در این منطقه شد.
واسیلی نبنزیا روز چهارشنبه دوم اسفند به اعضای شورای امنیت گفت که برگزاری جلسه‌ای علنی به تمامی طرف‌ها اجازه می‌دهد که «تصویر و همچنین درک خود از وضعیت موجود را به اشتراک گذاشته» و «راه‌هایی برای برون رفت از وضعیت کنونی» ارائه دهند.
وی افزود: «با توجه به نگرانی‌هایی که امروز از آن مطلع شده‌ایم، ضروری است که چنین جلسه‌ای برگزار شود».
سخنان سفیر روسیه پس از اظهارات دبیرکل سازمان ملل ایراد شد که به اعضای شورای امنیت گفت: ۴۰۰ هزار سکنه غوطه شرقی در «جهنم روی زمین» به سر می‌برند. آنتونیو گوترش خواستار توقف فوری درگیری‌ها در این منطقه شد.
دبیرکل سازمان ملل گفت: «این یک تراژدی انسانی است که هر روز جلوی چشم ما بازتر می‌شود و فکر نمی‌کنم ما بتوانیم اجازه دهیم چنین چیز اسفباری همین طور ادامه پیدا کند».
آقای گوترش گفت از پیش‌نویس قطعنامه‌ای که همه اعضاء توافق کنند آتش‌بسی یک ماهه در سوریه برگزار شود و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه و همچنین خروج از منطقه برای دریافت کمک‌های پزشکی داده شود، حمایت می‌کند.
به گفته دیپلمات‌ها، سوئد و کویت دو هفته پیش این طرح را به اعضاء ارائه کردند ولی مذاکرات در مورد آن به سختی پیش رفت چون روسیه حاضر نبود از آتش‌بس مطرح شده در این پیش‌نویس حمایت کند.
دبیرکل سازمان ملل به اعضای شورای امنیت گفت: «من به طور کامل از این طرح حمایت می‌کنم و باور دارم که غوطه شرقی نمی‌تواند بیش از این منتظر بماند».
با تشدید عملیات نیروهای دولتی سوریه در غوطه شرقی که مورد حمایت روسیه هستند، وضعیت در این منطقه بحرانی شده است. گزارش شده که از روز یکشنبه تاکنون، ۳۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.
اولاف اسکوگ، سفیر سوئد در شورای امنیت، گفت امیدوار است همین پنجشنبه رسیدن به آتش‌بس و رای‌گیری بر سر این پیش‌نویس انجام شود.
سفیر سوئد در پاسخ به این پرسش که آیا اجماع بر سر پیش‌نویس در میان اعضاء وجود دارد گفت: «این یکی را هنوز نمی‌دانم».
روسیه پیشتر از حق وتو خود در مورد سوریه در شورای امنیت استفاده کرده است. آخرین پیش‌نویس که میان اعضاء توزیع شده است، می‌گوید ۷۲ ساعت پس از تصویب این قطعنامه، باید آتش‌بس برقرار شود و ۴۸ ساعت پس از آن هم اجازه تحویل کمک‌ها و خروج از منطقه برای دریافت خدمات پزشکی داده شود.

هیچ نظری موجود نیست: