۱۳۹۶ اسفند ۲۶, شنبه

نماینده آمریکا در کمیسیون برجام: مذاکرات «بسیار خوبی» با شرکای اروپایی بر سر ایران داشتیم

برایان هوک، از مدیران ارشد وزارت خاجه آمریکا، سرپرستی هیات اعزامی آمریکا در هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام را بر عهده داشت.
نماینده آمریکا در هشتمین نشست دوره‌ای کمیسیون مشترک برجام روز جمعه گفت ایالات متحده و سه متحد اروپایی آن گفت‌گوهای «بسیار خوبی» درباره خواسته پرزیدنت ترامپ برای اصلاح توافق هسته‌ای ایران پیش از ضرب الاجل تعیین شده داشتند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، برایان هوک سرپرست هیات اعزامی آمریکا به نشست وین گفت «آنچه رئیس جمهوری از ما خواسته است انجام دهیم این است که با شرکای اروپایی مان همکاری کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم قبل از ۱۲ مه به توافق برسیم.»
وی افزود «برجام صرفا به مساله هسته ای ایران می پردازد که پاسخگوی مقابله با دیگر تهدیدهای ایران نیست. بنابر این از جمله تغییراتی که ما به همراه شرکای اروپایی مان خواستار اعمال آنها، به عنوان متمم در توافق جدید، هستیم برخورد با برنامه موشکی بالیستیک است که باید از ابتدا در برجام گنجانده می شد.»
این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا همچنین خاطر نشان کرد که به رغم وجود اختلاف نظرها با اتحادیه اروپا، اشتراک دیدگاه های بیشتری بین ایالات متحده و شرکای اروپایی آن به ویژه در مورد اصلاح برجام وجود دارد.
هیات‌های هفت کشور طرف توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ – ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و ایران – به همراه نمایندگان اتحادیه اروپا امروز برای هشتمین بار در چارچوب کمیسیون مشترک برجام برای بررسی روند اجرای آن دیدار کردند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده، که منتقد سرسخت توافق جامع هسته‌ای شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ با ایران است و برای اصلاح آن مهلت تعیین کرده، روز سه شنبه رکس تیلرسون وزیر خارجه خود را، که حامی توافق بود، برکنار کرد.
برخی رسانه‌ها این تصمیم پرزیدنت ترامپ و انتخاب مایک پامپئو مدیر آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا را، که موضع سرسختانه‌ای در برابر ایران دارد، به جای او، هشدار به طرف‌های دیگر در مورد عزم واشنگتن در اصلاح توافق اتمی وین دانسته‌اند.
رویترز همچنین در یک گزارش اختصاصی جداگانه، با استناد به یک «سند محرمانه» که به رؤیت آن خبرگزاری رسیده نوشت بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشنهاد تحریم‌های جدید علیه ایران بابت برنامه موشکی بالیستیک و نقش آن کشور در سوریه را داده‌اند.
این خبرگزاری به نقل از دو منبع آگاه که هویت آنها را فاش نکرده است نوشت این سند مشترک به پایتخت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای جلب حمایت آنها و پیشگیری از خروج ایالات متحده از توافق اتمی با ایران ارسال شده است.
دونالد ترامپ، که در تبلیغات انتخاباتی و همچنین پس از آغاز به کار دولت خود برجام را «توافق بد» خوانده، می‌گوید ایران با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه و برنامه موشکی بالیستیک روح برجام را نقض می‌کند و دیگر پایبندی تهران به آن را تایید نمی‌کند.

هیچ نظری موجود نیست: