۱۳۹۷ فروردین ۱۰, جمعه

۱۶ کشته و صدها نفر مجروح' در تیراندازی‌های اسرائیل به فلسطینی‌های معترض

غزهحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionنیروهای امنیتی اسرائیل با استقرار در مرز با غزه به تظاهرکنندگان هشدار داده‌اند به خط مرزی نزدیک نشوند
هزاران نفر از فلسطینیان در آستانه سالگرد تاسیس اسرائیل، با شعار "راهپیمایی بازگشت"، تجمع اعتراضی و تحصنی شش‌هفته‌ای در مرز غزه با اسرائیل آغاز کرده‌اند.
از طرف دیگر ارتش اسرائیل گفته "شورش‌هایی" در شش نقطه صورت گرفته و به عاملان اصلی آنها تیراندازی کرده است.
منابع بیمارستانی در غزه می‌گویند در این حمله‌های نیروهای اسرائیل دست‌کم ۱۶ فلسطینی کشته و ۷۵۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش می‌دهد که ارتش اسرائیل به سه موضع حماس در غزه حمله کرده است.
تظاهرات‌کنندگان خواستار بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های اجدادی‌شان شده‌اند که الآن تحت تسلط اسرائیل هستند.
دیدبان حقوق بشر، از سازمان‌های حقوق‌بشری عمده در جهان، در بیانیه‌ای گفته است: "شمار تکان‌دهنده فلسطینی‌هایی که در نتیجه تیراندازی سربازان از آن سوی حصار مرزی غزه کشته شدند یا آسیب دیدند، پرسش‌های جدی درباره استفاده سابقه‌دار اسرائیل از گلوله‌های واقعی برای کنترل اعتراض‌ها برمی‌انگیزد."
سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر، در بیانیه‌اش گفته است: "اتهام اسرائیل درباره خشونت‌ورزی برخی معترضان، در این واقعیت تغییری نمی‌دهد که استفاده از نیروی کشنده در قوانین بین‌المللی ممنوع است مگر این‌که برای مقابله با خطر جانی قطعی باشد."
ارتش اسرائیل گفته است حدود ۱۷ هزار فلسطینی در پنج نقطه در طول حصار مرزی جمع شدند. ارتش اسرائیل گفته منطقه اطراف مرز غزه را "منطقه ممنوعه نظامی" اعلام کرده است.
سخنگوی ارتش اسرائیل در مورد اخبار تلفات فلسطینی‌ها اظهارنظر نکرده اما گفته است که "دو فرد مظنون" به نیروهای اسرائیلی مستقر در نوار مرزی نزدیک شدند که نیروهای اسرائیلی به سوی آنان تیراندازی کردند.
به گفته او، بعضی از تظاهرکنندگان لاستیک مشتعل به سوی مواضع و تانک‌های اسرائیلی پرتاب کردند و نیروهای اسرائیلی با استفاده از گاز اشک‌آور واکنش نشان دادند.
یک سخن‌گوی ارتش اسرائیل گفته است فلسطینی‌هایی که در این اعتراض‌ها کشته شده‌اند، تلاش می‌کرده‌اند از حصار مرزی بگذرند یا آن را خراب کنند.
اسرائیل به محل این تظاهرات تانک و تک‌تیرانداز فرستاده است. شاهدان عینی می‌گویند دست‌کم در یک مورد ارتش اسرائیل از پهپاد برای انداختن گاز اشک‌آور استفاده کرده است.
غزهحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionفلسطینیان با برپا کردن چادر در نظر دارند شش هفته در مرز غزه و اسرائیل تحصن کنند
خبر کشته و زخمی شدن فلسطینیان در حالی منتشر می‌شود که در روزهای اخیر، نواحی مرزی نوار غزه با اسرائیل دستخوش تنش بوده است.
چند هزار تن از فلسطنییان ساکن نوار غزه در نظر دارند با برپا کردن چادرهایی در مناطق مرزی با اسرائیل به مدت شش هفته در این محل تحصن کنند. این تحصن تا ۱۵ ماه مه مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس کشور اسرائیل ادامه خواهد داشت. قرار است در ماه مه، ایالات متحده نیز سفارت خود را رسما از تل آویو به بیت المقدس (اورشلیم) منتقل کند.
تظاهرات و تحصن اعتراضی صبح جمعه با تجمع گروهی از فلسطینیان در نوار مرزی با اسرائیل آغاز شد. روز جمعه مصادف با عید پسح - عید آزادی یهودیان - و آغاز مراسم عید پاک مسیحیان است.
زخمی فلسطینیحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionمنابع فلسطینی از کشته و زخمی شدن چندین نفر توسط نیروهای اسرائیلی خبر داده‌اند
متحصنان ورود به مرز و تحصن در آن محل را "راهپیمایی بزرگ" نام داده اند که از امروز، ۳۰ مارس، آغاز شده است. فلسطینیان روز ۳۰ مارس را "روز سرزمین" نام داده‌اند. در جریان تظاهراتی در روز ۳۰ مارس ۱۹۷۶، شش شهروند عرب اسرائیل در جریان تظاهرات اعتراضی علیه مصادره زمین در شمال اسرائیل به دست نیروهای امنیتی آن کشور کشته شدند.
سازمان دهندگان راهپیمایی از شرکت کنندگان خواسته اند این تظاهرات را به شکلی مسالمت آمیز و بدون درگیری و خشونت اجرا کنند، با این همه، مقامات امنیتی اسرائیل تدابیر امنیتی ویژه ای را در ناحیه مرزی به اجرا گذاشته اند که از جمله شامل استقرار چند دستگاه تانک و سربازان تک تیرانداز است. اسرائیل به تظاهرکنندگان هشدار داده به نوار مرزی نزدیک نشوند.
تظاهراتحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionبه گفته ارتش اسرائیل، گروهی از تظاهرکنندگان در صدد پرتاب لاستیک مشتعل به سوی مواضع نظامیان اسرائیلی بوده‌اند
مقامات امنیتی اسرائیل نگران آن هستند که در جریان ازدحام مردم در نزدیکی مرز، افراد مسلح فلسطینی برای انجام عملیات مسلح وارد خاک اسرائیل شوند.
هدف این تظاهرات تاکید بر خواست فلسطینیان برای بازگشت به اسرائیل است.
روز ۱۴ مه سال ۱۹۴۸، با خروج نیروهای بریتانیایی از بندر حیفا، شورای خلق یهود ایجاد کشور مستقل اسرائیل را اعلام کرد. فلسطینیان روز ۱۵ مه را روز فاجعه (یوم النکبة) می‌نامند.
در سال ۲۰۰۷ میلادی، پس از چند ماه درگیری بین شبه نظامیان جنبش اسلامگرای حماس و ماموران امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی، نفرات حماس توانستند ماموران تشکیلات خودگردان از این بخش از سرزمین فلسطینیان اخراج کنند و عملا یک دولت جدای از تشکیلات خودگردان را در آن تشکیل دهند.
از آن زمان، تشکیلات خودگردان، که جامعه بین المللی آن را نماینده تمامی فلسطینیان می داند، اداره امور سرزمین های فلسطینی در کرانه باختری رود اردن، و دولت حماس اداره امور نوار غزه را در دست داشته اند.
گزارش کسری ناجی: چندین کشته در تظاهرات فلسطینیان در مرز غزه و اسرائیل


هیچ نظری موجود نیست: