۱۳۹۷ فروردین ۱۵, چهارشنبه

یوری یوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه، به نقل از خبرگزاري تاس، خبر داده سرمايه‌گذاري روسيه در ميادين نفت و گاز ايران احتمالا به بيش از ٥٠ ميليارد دلار مي‌رسد. خبري كه در وهله نخست، بسيار شگفت‌انگيز است

حتمال سرمايه‌گذاري ۵۰ میلیارددلاري روسيه در توسعه میادین ایران و تشكيل منطقه آزاد ايران و اوراسيا 
 
یوری یوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه، به نقل از خبرگزاري تاس، خبر داده سرمايه‌گذاري روسيه در ميادين نفت و گاز ايران احتمالا به بيش از ٥٠ ميليارد دلار مي‌رسد. خبري كه در وهله نخست، بسيار شگفت‌انگيز است. ايران و روسيه سابقه‌ همكاري بسيار اندك و كوچكي در حوزه انرژي داشتند و حالا خبر ٥٠ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در اين بخش منتشر مي‌شود. به‌ گفته یوشاکوف: «انرژی نویدبخش‌ترین حوزه همکاری بین ایران و روسیه است. شرکت‌های پیشروی نفت و گاز روسیه مانند گازپروم، گازپروم نفت، روس‌نفت، لوک‌اویل، زاروبژنفت و تات‌نفت به صورت سیستماتیک در حال کار روی توسعه میادین در ایران هستند. انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌ها به بیش از ٥٠ میلیارد دلار برسد».

اين تنها خبر منعكس‌شده نيست. یوری یوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه، در اظهارنظر ديگري خبر داده مذاکرات برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه و ایران نهایی شده است. به گزارش راشاتودی، یوری یوشاکوف گفت: «برنامه این است که توافق‌نامه در چند ماه آینده امضا شود». گزارش‌های اولیه از امضای قرارداد منطقه آزاد تجاری با ایران تا پایان ماه می پس از سه سال مذاکره خبر دارد. الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه که رئیس کمیسیون بین‌الدولی ایران و روسیه نیز هست، ماه پیش گفت: «بدیهی است این قرارداد تحولات بیشتری در زمینه مبادلات تجاری دوجانبه و توسعه همکاری‌های سرمایه‌گذاری به راه خواهد انداخت».

اين کارشناس ارشد و تحلیلگر اقتصادي با اشاره به نگاه منفي تجار ايراني به روس‌ها، ادامه مي‌دهد: همين‌طور است. حتي مقامات اتاق بازرگاني مشترك بين دو كشور، بارها تأكيد كرده بودند كه بخشي از عدم توسعه روابط اقتصادي بخش خصوصي دو كشور به‌خاطر نگاه منفي‌ای است كه تجار ايران به روس‌ها دارند، اما مسئله اينجاست كه روسيه به‌جز ايران، شريك راهبردي قابل‌اعتمادي در منطقه ندارد و اگر همكاري ايران در سوريه نبود، خيلي از موفقيت‌هاي روسيه ممكن نبود. به عقيده من، تلاش روسيه براي گسترش روابط اقتصادي با ايران، بيشتر براي نزديكي سياسي به ايران است، البته اين امر سبب نشده است كه روس‌ها، موضوع اقتصادي را در نظر نگيرند و حتي در اين شرايط بازهم، بالانس؛ چه در زمينه سياسي و چه در زمينه اقتصادي به نفع روسيه است. حتي در بخش ريلي هم قراردادهايي را براي خريد و توليد واگن در ايران منعقد كرده‌اند كه باز هم واردات براي ايران محسوب مي‌شود و هيچ انتقال تكنولوژي‌ای در اين زمينه صورت نمي‌گيرد. 

هیچ نظری موجود نیست: