۱۳۹۷ فروردین ۱۷, جمعه

قاضی دادگاه هنگام صدور حکم گفت که "مبلغی که این متهم همراه با چوی دریافت کردند به ٢٣ میلیارد وون می‌رسد و من این متهم را به پرداخت ١٨ میلیارد وون به عنوان جریمه محکوم می‌کنم."

رئیس جمهوری سابق کره جنوبی به ٢٤ سال زندان محکوم شد

پارکحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionپارک در دادگاه - در اقدامی بی‌سابقه قاضی دادگاه موافقت کرد روند محاکمه به طور مستقیم پخش شود
پارک گوئن-هه، رئیس جمهوری سابق کره جنوبی به ٢٤ سال زندان محکوم شده است.
روز جمعه، ١٧ فروردین (٦ آوریل)، دادگاهی در کره جنوبی پارک گوئن-هه را در ارتباط با اتهام فساد مالی، سوء استفاده از قدرت و ارعاب کارمندان دفتر ریاست جمهوری مجرم شناخت و به زندانی شدن او رای داد. علاوه بر دوره زندان، دادگاه خانم پارک را به پرداخت مبلغ ١٨ میلیارد وون (معادل ١٧ میلیون دلار) هم محکوم کرده است.
قاضی دادگاه هنگام صدور حکم گفت که "مبلغی که این متهم همراه با چوی دریافت کردند به ٢٣ میلیارد وون می‌رسد و من این متهم را به پرداخت ١٨ میلیارد وون به عنوان جریمه محکوم می‌کنم."
چوی هنگام انتقال به دادگاه
Image captionبه گفته مخالفان، تحت تاثیر چوی (وسط) شرایط دفتر رئیس جمهوری "ترسناک و مشابه یک حکومت دین‌سالار" شده بود
اشاره قاضی به چوی سون-سیل، دوست نزدیک خانم پارک در زمان ریاست جمهوری است که فعالیت‌های او در دفتر ریاست جمهوری به بازداشت و محاکمه خود او و برکناری خانم پارک منجر شد. در اقدامی بی‌سابقه، قاضی اجازه داده بود تا با توجه به اهمیت این پرونده از نظر افکار عمومی، روند دادرسی به طور زنده پخش شود و اعتراض وکلای متهم به این تصمیم را رد کرد.
دادستانی پرونده برای پارک گوئن-هه درخواست ٣٠ سال حبس و نزدیک به ١٠٠ میلیون دلار جریمه کرده بود.
تظاهرات طرفداران پارکحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionهواداران پارک که در برابر دادگاه تجمع کرده بودند خواستار آزادی او شدند
براساس محتوای پرونده، خانم پارک و دوست او، خانم چوی متهم بودند که با اخذ رشوه از شرکت‌های بزرگ کره‌ای از جمله شرکت سامسونگ، امتیازاتی را در قراردادهای دولتی به این شرکت‌ها دادند. وجوه دریافتی در چند طرح مورد نظر پارک گوئن-هه و چوی سون-سیل شامل چند موسسه غیرانتفاعی و خیریه مورد حمایت این دو نفر به کار رفت.
خانم چوی همچنین متهم بود که بدون دارا بودن سمت رسمی اداری، تصمیم‌های رئیس جمهوری از جمله در برخی انتصابات دولتی اعمال نفوذ می‌کرد. مخالفان خانم پارک معتقد بودند که چوی سون-سیل، که دختر یک کشیش بود، رئیس جمهوری را تحت نفوذ خود قرار داده بود. یکی از مخالفان خانم پارک شرایط موجود در دفتر رئیس جمهوری را "ترسناک و مشابه شرایط در یک حکومت دین‌سالار" توصیف کرده است
افشای فعالیت‌های چوی سون-سیل تظاهرات گسترده‌ای را علیه رئیس جمهوری به دنبال آورد و به بازداشت خانم چوی و سرانجام تصمیم پارلمان کره جنوبی به سلب صلاحیت از رئیس جمهوری در اواخر سال ٢٠١٦ و تایید این تصمیم توسط دیوان عالی در مارس ٢٠١٧ منجر شد. در پی تصمیم خانم پارک از سمت معلق . وظایف ریاست جمهوری به نخست وزیر محول و پس از اعلام رای دیوان عالی، رسما از این سمت برکنار شد.
از زمان استقرار دموکراسی در کره جنوبی در اواسط دهه ١٩٨٠ میلادی، خانم پارک اولین رئیس جمهوری این کشور است که با رای پارلمان از این سمت برکنار شد. او همچنین اولین رئیس جمهوری زن در کره جنوبی بود.
با اعلام رای دادگاه در روز جمعه، گروهی از هواداران پارک گوئن-هه که در برابر دادگاه تجمع کرده بودند، این رای را غیرمنصفانه دانستند و خواستار آزادی رئیس جمهوری سابق کره جنوبی شدند.

هیچ نظری موجود نیست: