۱۳۹۷ فروردین ۲۰, دوشنبه

یک نماینده مجلس می‌گوید: رسیدگی قضایی به پرونده اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان سه سال زمان می‌برد. در جزئیات تازه‌ای از این پرونده نام تعدادی از شرکت‌های اقماری که با هدف فساد مالی ایجاد شده، فاش شده است.
معلمان مریوان در تجمع اسفند ۹۵ خواستار بازگرداندن پول‌های اختلاس شده از صندوق ذخیره فرهنگیان شدند
محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲۰ فروردین به خبرگزاری «خانه ملت» گفته است که برخی شرکت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان با هدف سوء استفاده مالی تاسیس شده‌اند.
مجلس شورای اسلامی جزئیات محدودی از فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان را افشاء کرد.
به گفته زاهدی مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان با سندسازی شرکت‌های زیان ده را سود ده جلوه داده و به مدیران این شرکت‌ها پاداش‌های کلان پرداخت کرده‌اند.
در گزارش هیئت تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان از شرکت‌هایی چون «فراز رایانه ماندگار» و «فراز آفتاب کاسپین» به عنوان دو شرکت اقماری طرف قرارداد با صندوق نام برده شده که به‌رغم دریافت تسهیلات از بانک سرمایه، به تعهد خود پایبند نبوده‌اند.
مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان پیشتر از تهاتر بدهی این شرکت که به نام اعضای خانواده انصاری به ثبت رسیده خبر داده بودند. گزارش مجلس اما افشاء کرده که این تهاتر انجام نشده است.
در بخش دیگری از گزارش مجلس، تخلفات گسترده بانک سرمایه در پرداخت تسهیلات بدون دریافت ضمانت به برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی پرده برداشته شده است.
زاهدی نیز گفته است که در یک فقره مشخص شده که ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به نام یک کارتن پرداخت شده است.
به گفته او این فرد هیچ ارتباطی با صندوق نداشته و «پشت این قضیه افراد با نفوذی بودند که با حساب‌سازی این مبلغ را برای خود برداشته‌اند و فقط از اسم این فرد استفاده کرده‌اند».
زاهدی گفته است که ۳۱ گروه وام‌های کلان از بانک سرمایه دریافت کرده‌اند و پرداخت نمی‌کنند.
به گفته او به یک گروه ۶۶۸ میلیارد تومان وام پرداخت شده و یک گروه دیگر ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اما هنوز پرداختی صورت نگرفته است.
هیئت تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام کرده که فهرست بدهکاران به صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه را در اختیار دستگاه قضایی و دیگر نهادهای مسئول قرار خواهد داد.
در این فهرست نام بسیاری از شرکت‌های تحت پوشش صندوق ذخیره فرهنگیان به چشم می‌خورد.
زاهدی ارزش وام‌های مشکوک وصول بانک سرمایه را حدود ۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته است: «کارشناسان رسمی دادگستری را تطمیع کرده تا املاک افراد بدهکار را  تا ۴ برابر قیمت واقعی ارزش‌گذاری کردند و با کمک همین قیمت‌گذاری‌ها بدهی افراد به بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان تهاتر شده است».
تخلفات مالی گسترده در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه به بازداشت مدیرعامل پیشین این صندوق و تعدادی دیگر از همکاران او انجامید.
در هنگام بررسی تخلفات صندوق توسط مجلس شورای اسلامی جبار کوچکی‌نژاد گفته بود که یکی از متخلفان این پرونده با بدهی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی از ایران گریخته است.
محمد امامی تهیه کننده سریال شهرزاد و شریک تجاری محمد رضوی داماد وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی یکی از بدهکاران و متهمان اصلی پرونده فساد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان است.
او یک دوره کوتاه نیز برای بازپرسی در رابطه با این پرونده بازداشت شده است.
گروه ریخته‌گران از دیگر متهمان اصلی اختلاس در بانک سرمایه نیز یکی دیگر از متهمان این پرونده است.  تعدادی از اعضای خانواده ریخته‌گران نیز از یک‌سال قبل بازداشت و تحت محاکمه قرار گرفتند.
ارزش مالی فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان ۸ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
به گفته سخنگوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تا به حال ۱۴ تن در ارتباط با این پرونده دستگیر شده‌اند. با این حال زاهدی گفته است: رسیدگی به اسناد این پرونده حداقل سه سال زمان می‌برد.

هیچ نظری موجود نیست: