۱۳۹۷ فروردین ۱۹, یکشنبه

نگرانی شهروندان ایرانی؛ دلار از ۵۵۰۰ تومان گذشت

ارزحق نشر عکسMEHR
قیمت ارزهای اصلی در پایتخت ایران بار دیگر رکورد زد و دلار آمریکا از ۵۵۰۰ تومان گذشت.
شبکه اطلاع‌رسانی قیمت ارز و طلا در ایران عصر امروز، یکشنبه ۱۹ فروردین، قیمت یورو را ۶۵۷۰ و قیمت پوند را ۷۵۰۰ گزارش کرده بود.
قیمت دلار امروز ثابت نبود و حدود ۴۰۰ تومان نوسان داشت. بعضی از صرافی‌های عمده پایتخت روی تابلوهای خود قیمت را تا ۵۸۰۰ بالا برده بودند.
فقط مسافران و تاجران نبودند که چشمشان به تابلوی صرافی‌ها بود؛ هم‌زمان با بالارفتن قیمت ارز، خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که سهمیه ارز دانشجویان هم قطع شده است.
از دیروز که موج تازه بالارفتن قیمت ارز آغاز شد، بسیاری از صرافی‌ها از خرید و فروش خودداری کردند.
شماری در توییتر به جای هشتگ نرخ ارز از عبارت "سقوط ریال" استفاده کرده‌اند. بعضی حقوقشان را به دلار محاسبه کرده و نوشته‌اند که درآمدشان با توجه به پایین آمدن ارزش پول ملی به تدریج کاهش می‌یابد.
بعضی از ایرانیان نگران در شبکه‌های اجتماعی، حسن روحانی را خطاب قرار داده‌اند.
در صف اول انتقادها، مخالفان دولت پیشتازی می‌کنند.
چرا دلار چنین جهش شدیدی کرد؟ گفت‌و‌گو با جمشید پژویان

تحلیل؛ دلار تا کجا بالا خواهد رفت؟

امیر پایور، خبرنگار اقتصادی بی‌بی‌سی
به رغم وعده رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی ایران مبنی بر کاهش قیمت ارز در ماه‌های پایانی پارسال و توصیه به نخریدن آن، قیمت ارز در ایران به شدت بالاتر می‌‎رود.
در هفته های اخیر و احتمالا ماههای آینده، قیمت ارز را عواملی مثل انتظار روانی بازار، حجم تبدیل دارایی ها به ارزهای خارجی و طلا، خروج سرمایه از کشور و تنش‌های سیاسی، امنیتی و نظامی تعیین می‌کند. وقتی عامه خریداران و حتی بعضی کارشناسان انتظار داردند ریال و دلار به یک توازن و ارزش برابری مشخص برسند، تحقق آن آسان‌تر از وقتی است که چنین احتمالی مطرح نباشد. درحال حاضر جو روانی بازار انتظار قیمت‌های بالا را دارد.
به نظر می آید کنترل بازار ارز از دست بانک مرکزی خارج شده است. قید "به نظر می آید" از این جهت است که هنوز عده ای معتقدند ممکن است این کاهش ارزش ریال با برنامه باشد. کاری که بعضی کشورها در زمانی که با بحران‌های مالی و پولی روبرو هستند انجام می دهند.
صرف نظر از درستی این ادعا، در بعضی حوزه‌ها دولت از افزایش قیمت ارز نفع می برد؛ از جمله افزایش میزان ریالی درآمد نفتی. ولی افزایش قیمت ارز به این سرعت و برخلاف وعده های قبلی اعتبار رئیس جمهوری ایران را به خطر انداخته است مگر آنکه بدون تعارف، علل وضعیت موجود را بیان کرده و گزینه‌های پیش رو را با مردم درمیان بگذارد.

بسیاری از صرافی‌ها و اصناف مرتبط با اجناس خارجی خرید و فروش نمی‌کنندحق نشر عکسFARS
Image captionبسیاری از صرافی‌ها فعلا معامله نمی‌کنند
خبرگزاری تسنیم که منتقد دولت حسن روحانی است، فیلم سخنرانی او در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را بازنشر کرده که می‌گوید: "ما صبح نمی‌دانستیم که ساعت ۱۱ و ۱۲ قیمت دلار چند می‌شود..."
تبعات گران شدن دلار، هرچند موقت یا به گفته برخی "حباب" چند روزه باشد، دامن بسیاری را خواهد گرفت.
سایت آی‌تی‌ایران که اخبار حوزه فناوری را پوشش می‌دهد، از توقف فروش کامپیوتر در بازار پایتخت گزارش داده است، مخصوصا کامپیوترهای محصول شرکت آمریکایی اپل.
به گزارش این سایت، آیفون ۲۵۶ گیگابایتی صبح امروز هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده اما بعد از ظهر فروش آن به دلیل نوسانات بالای قیمت دلار، متوقف شده است.
مجلس ایران وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را به کمیسیون اقتصادی احضار کرده است.
بیش از نمایندگان مجلس، مردم منتظر هستند تا ببینید دولت آقای روحانی چه چاره‌ای برای نگرانی آنها دارد.

هیچ نظری موجود نیست: