۱۳۹۷ شهریور ۱, پنجشنبه

همزمان با آماده شدن دولت ایالات متحده برای معرفی طرح پرزیدنت ترامپ برای صلح خاورمیانه، دولت اسرائیل می‌گوید طرح‌های ساخت بیش از هزار واحد مسکونی را در شهرک‌های کرانه باختری به پیش خواهد برد.

همزمان با آماده شدن دولت ایالات متحده برای معرفی طرح پرزیدنت ترامپ برای صلح خاورمیانه، دولت اسرائیل می‌گوید طرح‌های ساخت بیش از هزار واحد مسکونی را در شهرک‌های کرانه باختری به پیش خواهد برد.
به ÛŒÚ©ÛŒ از ساکنان «معاله آدومیم» در حال نگاه کردن به این بزرگترین شهرک یهودی نشین اسرائیلی واقع در کرانه باختری - Ûµ دسامبر Û²Û°Û±Û² گزارش شبکه خبری فاکس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اداره امور مدنی اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد کمیته برنامه‌ریزی این اداره ساخت هزار و پانصد واحد مسکونی را در کرانه باختری تصویب کرده است.
سیاست شهرک‌سازی اسرائیل یکی از موانع عمده مذاکرات صلح بین فلسطینی‌ها با آن کشور، و همچنین یکی از موارد اختلاف نظر دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بود.
هر چند با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ روابط آمریکا و اسرائیل بار دیگر گرم شد، اما هنوز مشخص نیست که در طرح صلح پیشنهادی پرزیدنت ترامپ، به این موضوع چگونه پرداخته شده است.
با این حال، دولت ایالات متحده اواخر بهمن سال گذشته گفت‌وگوی مقام‌های ارشد آمریکایی و اسرائیلی در مورد امکان الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین واقع در اراضی اشغالی کرانه باختری رود اردن را به اسرائیل تکذیب کرد.
گروه ناظر بر تحرکات شهرک سازی اسرائیلی ها به نام «حالا صلح» (Peace Now) می‌گوید تصمیم اخیر دولت اسرائیل ساخت فوری نزدیک به ۴۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود و بقیه نیازمند طی روند قانونی هستند.
به گفته این گروه مخالف سیاست‌های شهرک سازی اسرائیل، بیشتر واحدهای مسکونی که تصویب شده‌اند، در مناطق پراکنده‌ای هستند که در صورت ارائه احتمال هر طرح صلحی در آینده، اسرائیلی‌ها باید آن مناطق را ترک کنند.
حدود ۶۰۰ هزار اسرائیلی در شهرک‌های یهودی نشین در کرانه باختری و شرق اورشلیم زندگی می‌کنند؛ مناطقی که در جنگ سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل در آمده‌اند و فلسطینی‌ها می‌گویند بخشی از کشور مستقل آینده آنها خواهند بود.
اوایل آبان ۱۳۹۶، دولت اسرائیل تحت فشار دولت ایالات متحده بحث و بررسی درباره لایحه جدیدی که به موجب آن شماری از شهرک‌هاى یهودی نشین در اطراف اورشلیم، رسما به محدوده آن افزوده خواهد شد را به تعویق انداخت.

هیچ نظری موجود نیست: