۱۳۹۷ شهریور ۱۹, دوشنبه

را به صورت کامل قطع کردآمریکا کمک به آوارگان فلسطینی از طریق سازمان ملل

آمریکا کمک به آوارگان فلسطینی را کاملا قطع کرد


آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک در سال ۱۹۴۸ و پس از جنگ اعراب و اسرائیل تاسیس شدحق نشر عکسREUTERS
Image captionآژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک در سال ۱۹۴۸ و پس از جنگ اعراب و اسرائیل تاسیس شد
آمریکا کمک به آوارگان فلسطینی از طریق سازمان ملل را به صورت کامل قطع کرد.
وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه (۳۱ اوت) ضمن اعلام این خبر، آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (یو‌ان آروا) را به طور "بازگشت ناپذیری معیوب" خواند.
هیتر نوئارت، سخنگوی وزارت‌خارجه در بیانیه امروز خود گفت دولت آمریکا "به دقت این مورد را بازبینی" کرد و بر همین اساس تصمیم گرفته "دیگر کمک مالی به این آژانس سازمان ملل متحد نکند."
دولت آمریکا ماه ژانویه گذشته هم اعلام کرده بود که بیش از نیمی از کمک خود به این آژانس سازمان ملل متحد را به تعلیق در آورده تا درباره آینده همکاری خود با آن بررسی بیشتری کند.
یک سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینیان این تصمیم آمریکا را "توهینی وقیح به مردم فلسطین و نقض قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد" خوانده است.
این مقام فلسطینی به خبرگزاری رویترز گفته: "چنین مجازاتی این واقعیت که آمریکا دیگر نقشی در مسایل منطقه (خاورمیانه) ندارد را عوض نخواهد کرد."
ساعتی پس از اعلام این تصمیم از سوی آمریکا، کریس گانس، سخنگوی آژانس امداد و اقدام سازمان ملل‌ متحد در امور آوارگان فلسطینی ضمن ابراز تاسف از قطع کمک‌های آمریکا، "به شدیدترین وضع ممکن" ادعای وزارت خارجه آمریکا مبنی بر "ناکارآمدی و غیرقابل ترمیم بودن" این آژانس را رد کرد و گفت برنامه‌های آموزشی، بهداشتی و اجتماعی این آژانس بارها از سوی ناظران، کشورهای حامی و کشورهای منطقه ستایش شده و "مورد الگوبرداری" قرار گرفته است.
این سخنگوی سازمان ملل متحد همچنین گفته تعداد حامیان مالی این آژانس (یو.ان.آر.و.ا) در یک سال گذشته بیشتر شده و کشورهایی از منطقه خلیج‌فارس و آسیا کمک‌های مالی خود به برنامه‌های این آژانس را افزایش داده‌اند به طوری که مجموع منابع مالی دریافتی آن بیش از یک سال قبل شده است.
استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد هم در بیانیه‌ای مشابه ضمن حمایت از آژانس اقدام و حمایتی امور آوارگان فلسطینی از تصمیم آمریکا برای قطع کمک‌های مالی ابراز تاسف کرده و گفته از عملکرد این آژانس "به طور کامل" حمایت می‌کند.
آمریکا می‌گوید این آژانس سازمان ملل متحد باید "مسئولانه" عمل کندحق نشر عکسEPA
Image captionآمریکا می‌گوید این آژانس سازمان ملل متحد باید "مسئولانه" عمل کند
آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک در سال ۱۹۴۸ و پس از جنگ اعراب و اسرائیل تاسیس شد و ماموریت اصلی آن رسیدگی به امور هزاران بی‌جاشده فلسطینی تعریف شد.
هم اکنون این آژانس سازمان ملل متحد به ۵ میلیون از آوارگان فلسطینی خدمات بهداشتی، آموزشی و اجتماعی ارایه می‌کند.
آمریکا بزرگترین حامی این آژانس بود و حدود ۳۰ درصد از کل بودجه این دفتر سازمان ملل متحد را تامین می‌کرد. این کشور در آخرین سال حضور باراک اوباما (۲۰۱۶) در کاخ‌سفید مبلغ ۳۶۸ میلیون دلار به این آژانس کمک مالی کرده بود.
دولت جدید آمریکا در ماه ژانویه ۶۰ میلیون دلار به این آژانس کمک کرد اما همزمان گفت ۶۵ میلیون دلار دیگر را تا زمان کامل شدن بازبینی خود پرداخت نخواهد کرد و اکنون با اعلام توقف همکاری با این برنامه سازمان ملل متحد، احتمالا پرداخت این ۶۵ میلیون دلار متوقف خواهد شد.
دونالد ترامپ پیش تر هم هشدار داده بود که لزومی نمی‌بیند به جایی که از ایالات متحده حمایت نمی‌شود کمک روانه کندحق نشر عکسREUTERS
Image captionدونالد ترامپ پیش تر هم هشدار داده بود که لزومی نمی‌بیند به جایی که از ایالات متحده حمایت نمی‌شود کمک روانه کند
روابط میان واشنگتن و فلسطینیان از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ‌سفید رو به سردی گذاشت و به ویژه بعد از آن که رئیس‌جمهوری آمریکا دستور انتقال سفارت کشورش به بیت‌المقدس را صادر کرد دو طرف وارد جدال‌های علنی شدند.
در پی تاکید دوباره آقای ترامپ بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی کشورش، تشکیلات فلسطینیان دسامبر سال گذشته اعلام کرد که دیگر آمریکا را به عنوان میانجی مذاکرات صلح خاورمیانه به رسمیت نمی‌شناسد و روابط خود با واشنگتن در این زمینه را به تعلیق درآورد.
در واکنش، دولت آمریکا از ماه ژانویه گذشته علاوه بر تعلیق کمک‌های مالی خود به آژانس امدادی سازمان ملل در سرزمین‌های فلسطینی، دستور بازبینی در نحوه اختصاص این کمک‌ها را صادر کرد و از ماه ژوئن گذشته قانون موسوم به تیلور فورس را مورد توجه قرار داد.
مصوبه تیلور فورس به مقام‌های فلسطینی فشار می‌آورد که پرداخت هرگونه مستمری به کسانی که به اقدامات "تروریستی علیه اسرائیل" متهم شده‌اند متوقف کند. این عدم پرداخت شامل اعضای خانواده این افراد هم می‌شود.
وزارت خارجه آمریکا امروز (جمعه ۲۴ اوت) اعلام کرد در پی بازبینی‌های انجام شده تصمیم گرفته ۲۰۰ میلیون دلار فلسطینیان را در جایی دیگر که دارای "اهمیت بالا و الویت فوری" است هزینه کند. هر چند درباره دریافت‌کننده جدید این مبلغ توضیحی داده نشده است.
سازمان ملل متحد و تشکیلات فلسطینی بارها هشدار داده‌اند که قطع کردن کمک‌هزینه‌ها به خانوارهای فلسطینی شرایط زندگی روزمره را برای صدها هزار آواره فلسطینی و شهروندان مناطق اشغالی سخت‌تر از پیش خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: