۱۳۹۷ آبان ۱۳, یکشنبه


تفهیم دو اتهام جدید به سه عضو کانون نویسندگان ایران

يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴ نوامبر ۲۰۱۸

دویچه وله: سه عضو کانون نویسندگان ایران در پرونده‌ای مربوط به اردیبهشت‌ماه برای دومین بار تفهیم اتهام شدند. دو مورد دیگر به اتهام‌های رضا خندان مهابادی، کیوان باژن و بکتاش آبتین اضافه و قرار کفالت آنها دو برابر شده است.

رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، و بکتاش آبتین، یکی از بازرسان این کانون دیروز شنبه ۱۲ آبان (۳ اکتبر) در پرونده‌ای قدیمی برای دومین بار تفهیم اتهام شدند.

در جلسه روز شنبه در شعبه ۷ دادسرای زندان اوین "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی" و "تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا" به عنوان اتهام‌های آنها اضافه شده است. به خندان، باژن و آبتین در مردادماه امسال (۱۳۹۷) در همین پرونده تنها اتهام "تبلیغ علیه نظام" تفهیم شده بود.

در حساب کاربری کانون نویسندگان ایران در فیسبوک به نقل از رضا خندان آمده است: «آنچه ما از گفته‌ها و پاسخ‌های بازپرس پرونده استنباط کردیم این بود که گویا کسانی اتهام تبلیغ علیه نظام را برای ما کافی ندانسته و خواهان برگشتن پرونده به بازپرسی و تفهیم اتهام مجدد شده‌اند.»

به گفته خندان چون اتهام‌های وارده "هیچ مصداقی نداشت" هر سه نفر "آنها را رد کرده و خواهان ارائه‌ی دلیل و مدرک برای این اتهام‌ها" شده‌اند.

در پایان جلسه تفهیم اتهام در روز شنبه بازپرس پرونده قرار کفالت خندان، باژن و آبتین را از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داده است. این سه با تأمین کفالت تا برگزاری دادگاه آزاد شدند.

شاکی پرونده وزارت اطلاعات است

پرونده‌ای که این سه عضو کانون نویسندگان ایران در چارچوب آن تفهیم اتهام شده‌اند، در اردیبهشت ۱۳۹۴ گشوده شد و شاکی آن، به نوشته صفحه فیسبوکی کانون، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران است. بر این اساس، آبتین، خندان و باژن از آن زمان بارها برای بازجویی درباره دو اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "انتشار نشریه غیر قانونی" احضار شده‌اند.

به نوشته هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، بکتاش آبتین در خردادماه امسال هم در پرونده‌ای دیگر به اتهام "تبلیغ برای نظام" به پنج میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده و در سال ۱۳۹۴ هم «به دلیل فیلم‌ها، عضویتش در کانون نویسندگان و شرکت در اعتراضات خیابانی سال ۸۸ طی سه روز متوالی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازجویی شده بود.»

هیچ نظری موجود نیست: