۱۳۹۷ آذر ۹, جمعه

رویترز: ایران با ۷۱ وبسایت اطلاعات جعلی در جهان پخش می‌کند
 
بنا به گزارش خبرگزاری رویترز کارشناسان امنیت سایبری، شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاران ۷۱ وبسایت تبلیغاتی را کشف کرده‌اند که خبرهای جعلی و پروپاگاندای مورد تایید حکومت ایران را در ۱۵ کشور پخش می‌کنند.
    
Duden - Das Wort Fake News (picture-alliance/dpa/J. Kalaene)

خبرگزاری رویترز روز جمعه، نهم آذر (۳۰ نوامبر)، در گزارشی با عنوان "چگونه ایران اطلاعات غلط در سراسر جهان را پخش می‌کند" نوشته است،  ۷۱ وبسایت که عموما از داخل ایران بارگذاری می‌شوند، پروپاگاندای نظام حاکم بر ایران را در ۱۵ کشور جهان پخش می‌کنند.
به نوشته رویترز این عملیات تبلیغاتی ایران توسط کارشناسان امنیت سایبری، شرکت‌های اداره‌کننده شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاران کشف شده است. هدف این پروپاگاندا "مقابله با استکبار جهانی و فعالیت‌های جبهه صهیونیستی و دولت‌های غربی" عنوان شده است.
یکی از این وبسایت‌های تبلیغاتی، "نیل‌نت آنلاین" است که مخاطبانش شهروندان مصر هستند. این وبسایت به مصری‌ها وعده "خبرهای واقعی از قلب میدان تحریر قاهره" می‌دهد. این وبسایت مدعی است که هدفش "گسترش آزادی بیان در جهان عرب" است.
تبلیغات این وبسایت با سیاست‌های رسمی رسانه‌های دولتی مصر همخوانی ندارد؛ رسانه‌هایی که از روابط صمیمانه دولت ترامپ با دولت مصر قدردانی می‌کنند.
تا همین اواخر وبسایت "نیل‌نت آنلاین" بیش از ۱۱۵ هزار طرفدار و فالوئر در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام داشت. شماره تلفن تماس و آدرس که این وبسایت برای دفتر و دستک خود معرفی کرده کار نمی‌کند و یا بر روی نقشه گوگل قابل شناسایی و تشخخیص نیست.
 "نیل‌نت آنلاین" یکی از ۷۱ وبسایتی است که مشغول پیشبرد پروپاگاندای دولتی ایران در ۱۵ کشور جهان هستند. وبسایت‌های دیگری نیز برای مخاطبان در کشورهایی مانند پاکستان، یمن، سودان و روسیه، خبر و گزارش تولید و پخش می‌کنند.
وبسایت‌ها به ایران متصل هستند
رویترز می‌گوید همه این وبسایت‌ها به نحوی با مجموعه‌ای به نام "اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی" که در تهران مستقر است مرتبط هستند. آدرس‌ها و شماره تلفن‌هایی که آنها معرفی کرده‌اند نشانی و تلفن مرکز یادشده است.
بنابر گفته کارشناسان امنیت سایبری، شرکت‌های اداره‌کننده رسانه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاران، ماهانه بیش از نیم میلیون کاربر از این وبسایت‌ها بازدید می‌کنند و اکانت‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی، بیش از یک میلیون دنبال‌کننده یا فالوئر دارند.
این وبسایت‌ها گزارش‌هایی منتشر می‌کنند مبنی بر اینکه که چگونه بازیگران سیاسی در سراسر جهان، به‌طور فزاینده اخبار و اطلاعات تحریف‌شده منتشر می‌کنند تا در افکار عمومی مردم جهان تاثیر بگذارند.
به‌نظر می‌رسد کاری که این وبسایت‌ها انجام می‌دهند همانند کاری است که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ برای بی‌اعتبار کردن نامزد دموکرات‌ها و برای پیروزی دونالد ترامپ انجام دادند.
جان برنان، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به خبرگزاری رویترز گفته است که "کشورهای مختلف جهان از چنین تاکتیک‌های جنگ اطلاعاتی استفاده می‌کنند که ایران نیز یکی از آن‌هاست."
برنان می‌گوید "ایرانی‌ها بازیگران سایبری ماهری هستند و افرادی از سرویس‌های اطلاعاتی در این زمینه بسیار توانمند هستند."
در ماه اوت ۲۰۱۸  دو شبکه اجتماعی توییتر و فیس‌بوک همزمان صدها صفحه در ارتباط با ایران و روسیه را به علت "ارایه اطلاعات نامعتبر و مخدوش" حذف کردند. فیسبوک ۶۵۲ صفحه و توییتر ۲۸۴ حساب را به حالت تعلیق درآوردند.
به گفته فیس‌بوک این حساب‌ها و صفحه‌ها از "تاکتیک مشابهی برای گمراه کردن کاربران" استفاده می‌کردند. در توضیحات فیسبوک همچنین آمده است که صفحات مسدودشده به دلیل فعالیت‌های هماهنگ ولی "نامعتبر و مخدوش" و تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات پیش روی کنگره آمریکا، از شبکه‌های اجتماعی این شرکت حذف شده‌اند

هیچ نظری موجود نیست: