۱۳۹۷ آذر ۱۱, یکشنبه

ظاهرات فرانسه؛ 'احتمال اعلام وضعیت فوق‌العاده'تظاهرات فرانسه؛ 'احتمال اعلام وضعیت فوق‌العاده'


تظاهرات فرانسهحق نشر عکسAFP/GETTY IMAGES

امائونل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در پی شورش خشونت‌بار روز گذشته (شنبه ۱۰ آذر) صدها نفر از تظاهرکنندگان موسوم به جلیقه زردها برای یافتن راه‌های مقابله با ناآرامی های اخیر، یک جلسه اضطراری با مقامات امنیتی این کشور تشکیل داده است.
به گفته یک سخنگوی دولت اعلام وضعیت فوق العاده احتمالا یکی از راه‌های مقابله خواهد بود.
بنیامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه در یک گفتگوی باررادیو اروپا گفت که اعلام وضعیت فوق‌العاده یکی از گزینه ها برای مقابله با ناآرمی های جاری است: "ما باید به اقداماتی فکرکنیم که بتواند مانع از رویدادهای اخیر شود."
آقای مکرون با محکوم کردن خشونت‌ها علیه پلیس، به منظور گفت‌و‌گو با مقام‌های امنیتی کشورش درباره شورش‌های روز شنبه به کشورش برگشت.
وی در راس هیاتی بلندپایه برای شرکت در نشست گروه بیست به آرژانتین سفر کرده بود.
رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه تاکید کرد که این اعتراض ها به هیچ وجه شباهتی به اعتراض های صلح‌آمیز کسانی که دارای نارضایتی وناخشنودی مشروع هستند ندارد. عاملان این خشونت ها کسانی هستند که تغییر نمی خواهند بلکه می‌خواهند هرج ومرج وجود آورند"

شورش‌های روز شنبه پاریسحق نشر عکسAFP

شروع اعتراضها

اعتراض‌ها که نخست در واکنش به سیاست افزایش قیمت سوخت آغاز شده بود اکنون به افزایش هزینه‌های زندگی و مالیات بالا و در انتقاد کلی نسبت به سیاست‌های اقتصادی آقای مکرون انجام می‌گیرد.
امانوئل مکرون می‌گوید که هدف از اقدام اخیر دولت مقابله با گرمایش جهانی است.
پلیس روز شنبه برای مقابله با معترضانی که مشخصه بارزشان پوشیدن جلیقه‌های زرد است از گاز اشک‌‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرد.
در تظاهرات روز گذشته بیش از ۲۶۰ نفر بازداشت شدند. این تظاهرات به جز پاریس در سایر نقاط فرانسه هم جریان داشت..
۱۱۰نفر از جمله ۲۳ نیروی امنیتی در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.
جلیقه زردها می‌گویند دلایل اصلی تظاهراتشان، افزایش مالیات بر فرآورده‌های نفتی، افزایش قیمت سوخت و کاهش قدرت خرید است.
قیمت گازوئیل که عمومی‌ترین سوخت مصرفی در خودروهای فرانسه است در ۱۲ ماه گذشته حدود ۲۳ درصد افزایش داشته و به طور متوسط به ۱،۵۱ یورو در هر لیتر رسیده است
دلیل این افزایش بالا رفتن قیمت جهانی نفت در ۱۲ ماه گذشته پیش از سقوط اخیر و همچنین مالیات مازادی است که دولت امانوئل ماکرون برای حمایت از کمپین خودرو سالم و سوخت سالم بر مواد هیدروکربن در سال جاری میلادی قرار داده که به ازای هر لیتر گازوئیل حدود هفت و نیم و برای هر لیتر بنزین حدود چهار سنت بر قیمت عادی سوخت افزوده است.
اعتراض های خشونت بار هیچ رهبری مشخصی ندارد وازطریق شبکه های اجتماعی سازماندهی می شود.
بسیاری از تظاهرکنندگان از طیف‌های راست و چپ افراطی و آنارشیست‌هایی هستند که با سیاست‌های آقای مکرون مخالفند.

هیچ نظری موجود نیست: