۱۳۹۸ فروردین ۱۰, شنبه

دادستان کل آمریکا طی نامه‌ای به کنگره این کشور اطلاع داده که در حال آماده کردن نسخه عمومی گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه در ارتباط با پرونده ترامپ - روسیه است و

دادستان کل آمریکا طی نامه‌ای به کنگره این کشور اطلاع داده که در حال آماده کردن نسخه عمومی گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه در ارتباط با پرونده ترامپ - روسیه است و آن را تا کمتر از سه هفته دیگر علنی خواهد کرد.
او گفته تلاش خواهد کرد تا جایی که "قانون به او اجازه می‌دهد" محتوای این گزارش مفصل را بدون سانسور در اختیار عموم قرار دهد.
هفته گذشته با پایان یافتن تحقیقات بازرس ویژه رابرت مولر اعلام شد که او اتهام تبانی میان ستاد انتخاباتی آقای ترامپ و مسکو را نادرست یافته و درباره اتهام تلاش آقای ترامپ برای اخلال در روند قضایی هم این تحقیقات که ۲۲ ماه طول کشید نتوانسته به نتیجه‌گیری نهایی برسد.
دادستان کل آمریکا در حالی گفته نسخه عمومی گزارش بازرس مولر تا اواسط آوریل آماده می‌شود که دموکرات‌های کنگره و در راس آنها جرالد ندلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان به آقای بار تا چهار روز دیگر یعنی دوم آوریل فرصت داده‌اند که این گزارش ۴۰۰ صفحه‌ای را بدون سانسور و کم و کسر منتشر کند.
با این حال، وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی مطابق قوانین و سنت خود معمولا در نسخه عمومی چنین گزارش‌هایی علاوه بر ناخوانا کردن اطلاعات محرمانه، نام و اطلاعات مربوط به افرادی که شکایت رسمی علیه آنها طرح نشده را برای پیشگیری از بدنام کردن آنها قلم می‌گیرند.
با وجود این، روز دوشنبه گذشته ۶ نماینده کنگره که ریاست ۶ کمیته متعدد در مجلس نمایندگان را بر عهده دارند طی نامه‌ای به آقای بار از دادستان کل خواستند نسخه کامل این گزارش را بدون دست‌خوردگی حداکثر تا دوم آوریل (سه‌شنبه آینده) منتشر کند.
استدلال دموکرات این است که چون بازرس ویژه نتوانسته درباره یکی از دو محور تحقیقات خود یعنی متهم کردن دونالد ترامپ به اخلال در اجرای عدالت، به نتیجه‌گیری برسد باید جزئیات گزارش رابرت مولر منتشر شود تا مردم خود بتوانند در این باره قضاوت کنند و همزمان در صورت نیاز کنگره راسا تحقیقات لازم را صورت دهد.
تاکنون تنها ۴ صفحه خلاصه فشرده این گزارش از سوی ویلیام بار، دادستان کل به کنگره فرستاده شده و در اختیار رسانه‌ها استاکنون تنها ۴ صفحه خلاصه فشرده این گزارش از سوی ویلیام بار، دادستان کل به کنگره فرستاده شده و در اختیار رسانه‌ها است
بر اساس نامه دادستان کل آمریکا به کنگره بازرس مولر در طول تحقیقات خود نشانه‌ای از تبانی روسیه و کارزار انتخاباتی آقای ترامپ پیدا نکرده اما در عین حال رییس جمهوری آمریکا را نیز از اتهام اخلال در اجرای عدالت تبرئه نکرده است.
روز یکشنبه ویلیام بار، دادستان کل آمریکا خلاصه ۴ صفحه‌ای از گزارش ۴۰۰ صفحه‌ای بازرس مولر درباره تبانی احتمالی روسیه و کارزار انتخاباتی آقای ترامپ را منتشر کرد.
براساس این خلاصه گروه تحقیق آقای مولر شاهدی بر تبانی اعضای کارزار انتخاباتی آقای ترامپ با روسیه پیدا نکردند.
این نتیجه برای آقای ترامپ که دو سال از ریاست جمهوری‌اش را زیر سایه سوءظن به تبانی با روسیه گذرانده پیروزی بزرگی است.
آقای ترامپ بعد از یک روز سکوت غیرمعمول بعد از انتشار نتیجه گزارش، نهایتا شب گذشته (پنجشنبه) در یک گردهمایی و در میان حامیان پرشور خود حمله به مخالفان و حامیان این تحقیق را شدت بخشید.
رییس جمهوری آمریکا گفت مخالفانش "آدم‌هایی مریضند. باید پاسخگو باشند چون همه این‌ها دروغ بوده و آنها هم می‌دانستند که دروغ است."


باوجود پایان تحقیقات بازرس مولر، آقای ترامپ کماکان با بیش از ده تحقیق دیگر و شکایت حقوقی درباره فعالیت‌های تجاری، خانواده و نزدیکانش روبروست.
یکی از آنها این اتهام است که او به وکیل سابقش گفته به دو هنرپیشه فیلم‎های پورن حق‌السکوت پرداخت کند تا آنها در عوض رابطه جنسی‌شان با آقای ترامپ را علنی نکنند.
مایکل کوهن وکیل سابق آقای ترامپ در ماه دسامبر به سه سال زندان محکوم شد.
علیه شش نفر از مشاوران و دستیاران آقای ترامپ نیز در طول تحقیقات بازرس مولر اعلام جرم شده است و پرونده راجر استون، دوست و مشاور کهنه‌کار او هم هنوز در جریان است.

هیچ نظری موجود نیست: