۱۳۹۸ خرداد ۲۷, دوشنبه

لوموند ديپلماتيک









QUENTIN MULLER 
, shahbaz 

دوقم، که پيشتر يک بندر کوچک ماهيگيري در درياي عمان بوده، قرار است تبديل به يک کلانشهر اقتصادي شود. برنامه اي بسيار بلندپروازانه که توسط سلطان نشين عمان تدارک ديده شده و قدرت هاي بزرگ به آن تمايل نشان داده اند. ايالات متحده در ٣١ مارس ٢٠١٩ توافقي را براي بهبود دسترسي کشتي هاي نظامي خود به اين بندر امضاء کرده و چين نيز مي تواند دراجراي برنامه سلطان نشين نقشي عمده داشته باشد و به رونق و تنوع بخشي به اقتصاد آن کمک کند.





Félix Tréguer 

ابزارهاي نظارتي پليس، که بر مبناي کلان‌داده و هوش مصنوعي کار مي‌کنند، در بسياري شهرهاي فرانسه نصب شده‌اند. «شهر هوشمند»، با آزمايش‌هاي اين‌چنيني نهادهاي خصوصي، که تلاش دارند با شرکت‌هاي آمريکايي و چيني رقابت کنند، اين گونه نقاب از چهره برمي‌دارد: شهري تحت نظارت.





Patrick HANNENI 

ايالات متحده در همان حال که پيروزي خود را بر «سازمان حکومت اسلامي » (داعش) اعلام مي کند خود را در حلقه يک تناقض بين اراده براي عقب نشيني از خاورميانه و تشديد تشنج با ايران، زنداني مي کند. راهبردي که فقط مي تواند سبب بي ثباتي منطقه و بويژه عراق و سوريه شود.





Akram Kharief 

بالاگرفتن تنش بين ايالات متحده و ايران مي تواند به يک درگيري نظامي با آمريکا منجر شود. ارتش عادي جمهوري اسلامي اگرچه توان انجام عمليات نظامي درخارج از کشور را ندارد، کاملا قادر به جلوگيري از يک اشغال خارجي است. سپاه پاسداران انقلاب هم به نوبه خود از توان اجراي عملياتي مهم درسراسر منطقه برخوردار است.





Jean-Pierre SERENI 

پس از پيروزي نامزد اپوزيسيون در انتخابات شهرداري استانبول و ابطال آن، از مردم اين شهر دعوت شده که در ٢٣ ژوئن بارديگر پاي صندوق هاي راي بروند. وخيم تر شدن وضعيت اقتصادي ترکيه مي تواند اثري سنگين بر نتيجه اين انتخابات بگذارد.





Serge HALIMI 

آيا يک کشور حق دارد که بدون هيچ گونه دليل موجه توافقنامه خلع سلاح بين المللي را که حاصل ماهها مذاکره بوده، زيرپا نهد و سپس يکي از طرفين امضاء کننده را به تجاوز نظامي تهديد نمايد؟ آيا حق دارد که به همه کشورها دستور دهد تا از خط مشي فريبکارانه و جاه طلبانه وي پيروي کنند و آنها را تهديد کند که در غير اين صورت گرفتارتحريم هاي سخت مي شوند؟ اگر آن کشور ايالات متحده باشد، پاسخ به اين سوالات «آري» است.


هیچ نظری موجود نیست: