۱۳۹۸ مهر ۱۵, دوشنبه

زنان و کودکان، قربانی قوادی بعضی از روحانیان شیعه در عراق

زنان و کودکان، قربانی قوادی بعضی از روحانیان شیعه در عراق

عراق: دختران خردسال در دام شبکه‌های ازدواج موقت
تحقیقات بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که بعضی از روحانیان شیعه در عراق، دختران جوان و حتی کودکان را تحت عنوان ازدواج موقت، برای رابطه جنسی می‌فروشند.
خبرنگاران بی‌بی‌سی که به صورت ناشناس به دفترهای بعضی از روحانیان شیعه در شهرهای مقدس شیعیان مراجعه کرده‌اند، دریافته‌اند که بیشتر این روحانی‌ها حاضرند امکان ازدواج موقت حتی برای یک ساعت را فراهم کنند. بعضی از این روحانیان حتی گفته بودند که می‌توانند صیغه ازدواج موقت کوتاه مدت با کودکان ۹ ساله را بخوانند. آنها همچنین گفته‌اند که می‌توانند زنان و دختران نوجوان زیر سن قانونی را به عنوان عروس برای ازدواج موقت معرفی کنند.
مستند بی‌بی‌سی که به زودی از بی‌بی‌سی فارسی هم پخش می‌‌شود نشان می‌دهد که این روحانیان در نقش قواد، به سوء استفاده جنسی از کودکان وجهه شرعی می‌دهند. در این مستند بعضی از این روحانیان در برابر دوربین مخفی خبرنگاران بی‌بی‌سی از روسپی‌ها و کودکان به عنوان عروس‌های حلال نام می‌برند.
ازدواج موقت که به آن نکاح مُنقَطِع هم گفته می‌شود، موضوعی بحث برانگیز در مذهب شیعه است که در قبال آن به زنان در برابر ازدواج موقت پول پرداخت می‌شود. میان اهل سنت، ازدواج مسیار، کارکرد مشابهی دارد. این نوع ازدواج‌ها برای مردانی که در سفر هستند این امکان را فراهم می‌کند که همسر موقت داشته باشند. امروزه از این نوع ازدواج برای رابطه جنسی شرعی اما موقت مرد و زن برای مدتی کوتاه استفاده می‌شود. روحانیان مخالفان می‌گویند این نوع ازدواج موجب ترویج روسپی‌گری می‌شود و البته در مورد مدت زمان چنین ازدواجی هم اختلاف‌هایی وجود دارد.
یکی از قربانیان در گفتگو با بی‌بی‌سی از تجربیات خود می‌گوید
Image captionیکی از قربانیان در گفتگو با بی‌بی‌سی از تجربیات خود می‌گوید
بی‌بی‌سی حدود ۱۰ ماه را صرف تحقیق درباره این مسئله کرده است و در این مدت از چند روحانی به صورت مخفی فیلم گرفته و با زنانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند گفتگو کرده است.
برای نمونه خبرنگاران بی‌بی‌سی در کاظمین واقع در بغداد که یکی از مراکز مذهبی مهم شیعیان است، به ۱۰ روحانی مراجعه کرده‌اند. هشت نفر از آنان گفته‌اند که صیغه ازدواج موقت را می‌خوانند. نیمی از آنان هم گفته‌‌اند حاضرند هماهنگی‌های لازم برای ازدواج موقت با دختران ۱۲ تا ۱۳ ساله را خودشان انجام بدهند. خبرنگاران بی‌بی‌سی همچنین در کربلا به چهار روحانی مراجعه کرده‌اند که دو نفر از آنها حاضر شدند صیغه ازدواج موقت با دختران خردسال را بخوانند.
بی‌بی‌سی از چهار روحانی مخفیانه فیلم گرفته است که سه نفر از آنها گفته‌اند می‌‌توانند زنانی را برای ازدواج موقت معرفی کنند. دو نفر از آنان هم گفته‌اند که می‌توانند دختران زیر سن قانونی را معرفی کنند.
سيد رعد، یک روحانی در بغداد به خبرنگار بی‌بی‌سی که تحت پوشش به او مراجعه کرده بود گفته است که شریعت محدودیت زمانی خاصی برای ازدواج موقت قائل نمی‌شود: "مرد می‌تواند با هر تعداد زنی که می‌خواهد ازدواج موقت کند. می‌توانی با یک دختر نیم ساعت ازدواج کنی و به محض اینکه کارت تمام شد، با یکی دیگر ازدواج کنی."
خبرنگار بی‌بی‌سی از سید رعد می‌پرسد که آیا ازدواج موقت با کودکان هم قابل قبول است؟ این روحانی شیعه پاسخ می‌دهد: "فقط مراقب باش بکارتش را از دست ندهد" و ادامه می‌دهد: "می‌توانی با او بخوابی، بدنش را لمس کنی، سینه‌هایش را… اما از جلو نمی‌توانی دخول کنی، گرچه دخول از مقعد اشکالی ندارد." خبرنگار بی‌بی‌سی می‌پرسد اگر دختر آسیب ببیند چه می‌شود؟ روحانی سرش را تکان می‌دهد و می‌گوید: "این مربوط به خودتان است و اینکه او می‌تواند دردش را تحمل کند یا نه."
شيخ سلاوی روحانی دیگری در کربلاست که بی‌بی‌سی از او مخفیانه فیلم گرفته است. خبرنگار تحت پوشش بی‌بی‌سی از این روحانی شیعه می‌پرسد که آیا ازدواج موقت با دختر ۱۲ ساله جایز است؟ و روحانی پاسخ می‌دهد: "بله از ۹ سال به بالا جایز است، هیچ مشکلی نیست، براساس اسلام مشکلی نیست."
بی‌بی‌سی چند روحانی را در کاظمین یافته که گفته‌اند حاضرند صیغه ازدواج موقت با زنان و دختران زیر سن قانونی را بخوانند
Image captionبی‌بی‌سی چند روحانی را در کاظمین یافته که گفته‌اند حاضرند صیغه ازدواج موقت با زنان و دختران زیر سن قانونی را بخوانند
این روحانی هم مانند سید رعد، می‌گوید که تنها مسئله این است که دختر باکره باشد و می‌گوید دخول از مقعد قابل قبول است اگر که طرف راضی باشد و ادامه می‌دهد: "هرکاری دلت می‌خواهد بکن."
در بغداد و هنگام دیدار با سید رعد، خبرنگار بی‌بی‌سی برای اینکه مراحل انجام ازدواج موقت با کودکان را نشان بدهد، وانمود می‌کند که قصد دارد با یک دختر ۱۳ ساله ازدواج موقت کند. او شرایط این دختر را که با نام شیما معرفی می‌کند شرح می‌دهد.
در واقع نقش این دختر را یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی بازی می‌کند. سید رعد درخواستی برای دیدن خانواده این دختر مطرح نمی‌کند، و در حالی که با خبرنگار بی‌بی‌سی در یک تاکسی نشسته است قبول می‌کند که صیغه ازدواج موقت را پشت تلفن بخواند.
سید رعد از دختر می‌پرسد: "آیا به من وکالت می‌دهی که تو را برای یک روز به ازدواج این مرد در بیاورم و او به تو ۱۵۰ هزار دینار بپردازد؟" و در نهایت به خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید که: "حالا شما شرعا ازدواج کرده‌اید و می‌توانید باهم باشید" سید رعد بدون اینکه نگران دختر ۱۳ ساله باشد، برای خواندن این صیغه از خبرنگار تحت پوشش بی‌بی‌سی ۲۰۰ دلار می‌گیرد.
یک مرد که دایما برای رابطه جنسی با زنان بیگانه ازدواج موقت می‌کند به بی‌بی‌سی می‌گوید: "دختر ۱۲ ساله قیمت دارد چون هنوز تازه است، گران تمام می‌شود - ۵۰۰ دلار، ۷۰۰ دلار، ۸۰۰ دلار - و این فقط پولی است که به آخوند می‌رسد."
این مرد به خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید، کاری که انجام می‌دهد شرعی است: "اگر یک روحانی به تو بگوید که ازدواج موقت حلال است، پس این کار گناه حساب نمی‌شود."
ينار محمد، یک فعال حقوق زنان که شبکه‌ای از خانه‌های امن برای زنان را در عراق سرپرستی می‌کند می‌گوید اینجا دختران بجای انسان، کالا هستند: "استفاده از این کالاها برای استفاده‌های خاص مجاز است اما بکارت برای فروش بزرگ در آینده حفظ می‌شود." منظور او از "فروش بزرگ" ازدواج است.
خانم محمد می‌گوید، اگر بکارت یک دختر برداشته شود، او دیگر شانس ازدواج ندارد و حتی در خطر کشته شدن توسط اعضای خانواده خودش قرار می‌گیرد "همیشه زنان و دختران هستند که آسیب می‌بینند."
در مستند بی‌بی‌سی به صورت مخفیانه از گفتگو با یک روحانی فیلمبرداری شده است که می‌گوید می‌تواند دختران جوان را برای ازدواج موقت معرفی کند. همچنین در این مستند شهادت یک دختر نوجوان آمده که می‌گوید روحانیان او را به مشتری‌ها رسانده‌اند و با او قوادی کرده‌اند. گفته‌های او را چند شاهد دیگر هم تایید کرده‌اند.
سوء استفاده جنسی از زنان و دختران عراقی
در بخش دیگری از مستند، مخفیانه از یک روحانی فیلمبرداری شده که در حال پیشنهاد دادن یک زن جوان به خبرنگار بی‌بی‌سی برای ازدواج موقت ۲۴ ساعته است. این روحانی در ادامه گفتگو بعد از آنکه خبرنگار تحت پوشش بی‌بی‌سی پیشنهاد او را نمی‌پذیرد، به صورت کامل به شکل یک قواد ظاهر می‌شود و به او پیشنهاد می‌دهد که یک دختر نوجوان را برایش پیدا کند.
غيث تميمی یک روحانی شیعه عراقی که در لندن زندگی می‌کند، در گفتگو با بی‌بی‌سی روحانیانی که صیغه ازدواج موقت را مخصوصا برای دختران زیر سن قانونی جاری می‌کنند، محکوم می‌کند و می‌گوید: "آنچه آن مرد می‌گوید جنایت است و باید مطابق قانون مجازات شود." بعضی از رهبران شیعه عراقی عمل جنسی با کودکان را جایز دانسته‌اند اما غیث تمیمی از رهبران مذهبی شیعه خواسته است که چنین اقداماتی را محکوم کنند.
دو نفر از روحانی‌هایی که مخفیانه از آنها فیلمبرداری شده است خود را پیروان آیت‌الله سیستانی، یکی از مراجع بزرگ شیعیان معرفی کرده‌اند. دفتر آیت الله سیستانی در بیانیه‌ای که در پاسخ به بی‌بی‌سی منتشر کرده آورده: "اگر چنین اقداماتی آنطور که شما توصیف می‌کنید انجام می‌شود، ما آن را بدون قید و شرط محکوم می‌کنیم. ازدواج موقت به عنوان ابزاری برای فروش روابط جنسی به شکلی که احترام و انسانیت زنان را نادیده بگیرد جایز نیست."

هیچ نظری موجود نیست: