۱۳۹۸ بهمن ۲۵, جمعه

جنجال پولانسکی و استعفای اعضای آکادمی سزار در حالی رخ می‌دهد که دو هفته دیگر قرار است مراسم اهدای جوایز سزار برگزار شود.

رومن پولانسکی
پس از این که فیلم «افسر و جاسوس»رومن پولانسکی، کارگردان ۸۶ ساله فرانسوی- لهستانی، نامزد دریافت بیشترین جوایز «سزار»، معادل جایزه اسکار در فرانسه، شد، تمامی اعضای هیئت مدیره آکادمی سزار در آستانه مراسم اهدای جوایز استعفا کردند.
رومن پولانسکی متهم است که سال‌ها قبل به یک دختر ۱۳ ساله مواد مخدر داده و سپس به او تجاوز کرده است. در پی تفهیم این اتهام، آقای پولانسکی آمریکا را ترک کرد و در فرانسه ساکن شد. وی با اتهامات تجاوز دیگری نیز درگیر است.
جنجال پولانسکی و استعفای اعضای آکادمی سزار در حالی رخ می‌دهد که دو هفته دیگر قرار است مراسم اهدای جوایز سزار برگزار شود.
اعضای آکادمی سزار که قبلا اعلام کرده بودند تنها درباره فیلم‌ها قضاوت می‌کنند، نه مسائل اخلاقی، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند: «به پاس فیلمسازان سال ۲۰۱۹ و برای بازگرداندن آرامش و ادامه فعالیت این فستیوال استعفا می‌دهند.»
کسب نامزدی بیشترین جوایز سزار برای فیلم پولانسکی که پارسال نیز به خاطر اتهامات جنسی‌اش از کمیته اسکار رانده شده بود، موجی از خشم در میان مدافعان حقوق زنان، فعالان عرصه سینما و مخاطبان را برانگیخته است.
وی چند روزی بعد از رونمایی آخرین فیلم خود «افسر و جاسوس» در سال گذشته، دوباره از طرف یک عکاس زن متهم شد که در سال ۱۹۷۵، وقتی ۱۸ ساله بوده، به این عکاس تجاوز کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: