۱۳۹۸ اسفند ۲۷, سه‌شنبه


کرونا؛ بستری شدن بیش از ۳۳ هزار تن در ۳۰ استان ایران و جان باختن ۱۵۰۰ نفر

بر اساس آماری که رادیو فردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت به‌دست آورده است، تاکنون ۳۳ هزار و ۶۶۲ نفر به دلیل داشتن علائم بالینی کرونا در ۳۰ استان ایران بستری شده و یا تحت نظر قرار گرفته‌اند.
بر اساس این آمار، همچنین ۱۴۹۸ نفر در ۳۰ استان ایران جان خود را از دست داده‌اند.
آمار رادیو فردا درباره افراد بستری شده و یا تحت نظر در استان‌های ایران مستند به سخنان مقام‌های بهداشتی محلی و گزارش‌هایی است که در خبرگزاری‌های ایران منتشر شده است. تعداد افراد جان‌باخته در ۲۷ استان مستند به این گزارش‌هاست.
در این آمار افرادی که مبتلا به علائم بالینی بوده‌اند مد نظر قرار گرفته است.
درباره آمار افراد جان باخته در استان قم به گزارش منتشر شده از نشست ۱۵ اسفند مدیریت بحران استان، استناد شده است.
همچنین بر اساس گزارش منابع رادیو فردا از وزارت بهداشت، حداقل ۲۰۰ نفر در استان تهران جان خود را از دست داده‌اند که این آمار به صورت رسمی توسط مقام‌ها منتشر نشده است. مقام‌های استان تهران همچنین افراد بستری شده در این استان را نیز اعلام نکرده‌اند.
علی نجفی، نماینده بابل، از مرگ ۶۰ نفر در این شهر خبر داده است و بر اساس گزارش منابع رادیو فردا از استان مازندران، تعداد افراد جان‌باخته حدود ۱۲۰ نفر است.
مقام‌های رسمی ایران حاضر نیستند آمار جان‌باختگان در استان‌های تهران و قم را منتشر کنند که احتمال می‌رود دلیل آن میزان بالای مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا است.
وزارت بهداشت ایران همچنین آمار افرادی که در استان‌های مختلف جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، به تفکیک اعلام نمی‌کند.
مقام‌های این وزارتخانه اعلام می کنند که آمار آنان به استناد پاسخ تست نهایی از افراد است و افرادی که در گذشته علائم بالینی داشته‌اند را در آمار خود لحاظ نمی‌کنند. تعدادی از نمایندگان مجلس ایران نیز اعلام کرده‌اند که آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت بسیار کمتر از رقم واقعی است.
در آمار رسمی وزارت بهداشت ایران، تنها به پاسخ تست نهایی افراد استناد می‌شود و افرادی که در گذشته علائم بالینی کرونا داشته‌اند، لحاظ نمی‌شوند.
در همین حال حسام‌الدین آشنا در صفحه توئیتر خود دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، برای تغییر این رویه را منتشر کرده بود که بر اساس آن افرادی که علائم بالینی داشته‌اند را نیز جزو آمار حساب کنند اما هنوز وزارت بهداشت مانند سابق گزارش خود را ارائه می‌کند.
آماری که توسط رادیو فردا جمع‌آوری شده نیز آماری حداقلی است و آمار تعداد افراد جان‌باخته، بیش از این میزان است.
بر اساس آمار جمع‌آوری شده توسط رادیو فردا، بیشترین آمار تعداد جان‌باختگان مربوط به استان‌های تهران، قم، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان رضوی است. در گزارش جدید آمار مربوط به استان های البرز و مازندران رشد شدیدی داشته است.
البرز: ۱۰۶ نفر
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز روز ۲۴ اسفند خبر داد که شمار جان‌باختگان بیماری کرونا و افراد مشکوک به این ویروس در این استان به ۱۰۶ نفر رسید.
حسن اینانلو گفت که هزار و ۱۰۰ نفر در این استان بهبود یافته‌اند و ۵۰۰ نفر بستری هستند.
مازندران: ۱۲۰ نفر
در حالی که دانشگاه علوم پزشکی مازندران‌ آمار جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا در این استان را ۶۲ نفر اعلام کرده است، علی نجفی نماینده بابل در مجلس خبر داده که تنها در این شهرستان ۶۰ نفر جان باخته‌اند.
قاسم احمدی لاشکی، نماینده نوشهر و چالوس، نیز گفته است که هر روز یک نفر در این شهرستان بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهد.
در همین حال بر اساس گزارش منابع رادیو فردا، در استان مازندران حداقل ۱۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران آمار بیماران مشکوک به ویروس کرونا در این استان را یک هزار و ۵۴۲ نفر اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، تاکنون یک هزار و ۱۲۸ بیمار مشکوک به ویروس کرونا نیز از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مازندران مرخص شدند.
بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی بابل، از یکم اسفند تاکنون بیش از هزار بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری شدند.
مانور مقابله با کرونا توسط ارتش
مانور مقابله با کرونا توسط ارتش
اصفهان: ۱۰۳ نفر
طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روز ۲۲ اسفند خبر داد که ۲۵ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در شهرستان‌های استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل جان باخته‌اند.
به گفته بهروز کلیدری، معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در بیش از دو هفته گذشته که شیوع کرونا افزایش پیدا کرده است، بیش از ۱۸۰۰ بیمار در حوزه علوم پزشکی اصفهان بستری شده‌اند.
شهرستان ۳۶۵ هزار نفری کاشان، در فاصله نزدیک به ۱۰۰ کیلومتری قم واقع شده و برخی از شهروندان شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران‌ و بیدگل در فاصله نزدیک به شش کیلومتری شمال شرق کاشان، با قم مراوده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند.
به گفته علیرضا مروجی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، هزار و ۲۳۹ نفر از ابتدای شیوع بیماری کرونا در این منطقه بستری بودند که ۶۸۷ نفر ترخیص شدند.
علی‌اکبر مرتضایی، فرماندار ویژه کاشان، شامگاه ۱۹ اسفند گفت که بر اساس گزارش وزارت بهداشت، از ابتدای اسفند در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل، ۸۸ نفر به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
مرکزی: ۳۳ نفر
بر اساس آمار اعلام شده توسط مقامات استان مرکزی ۳۳ نفر در این استان جان باخته‌اند.
همچنین به گفته محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، ۵۸۳ نفر در استان مرکزی به ویروس کرونا مبتلا هستند.
این آمار در حالی اعلام شده که مهدی مصری سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه روز ۲۱ اسفند گفته بود: شمار تعداد جان‌باختگان کرونا در بیمارستان شهید مدرس ساوه به هفت نفر رسیده است و آمار درگذشتگان این بیماری در بیمارستان شهید چمران باید از طریق مدیریت بیمارستان اعلام شود.
گیلان: ۲۰۰ نفر
محمدحسین قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان، در جلسه‌ای در رشت گفته که آمار درگذشتگان مبتلا به کرونا در گیلان «بالغ بر ۲۰۰ نفر» است.
آقای قربانی روز ۲۴ اسفند نیز گفت که آمار مبتلایان جدید و فوتی‌ها طی دو سه روز قبل روند کاهشی طی می‌کرد اما دوباره از جمعه این تعداد در حال افزایش است.
در همین حال، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس، اعلام کرده که آمار مقامات دولتی درباره تعداد جان‌باختگان کرونا در استان گیلان «واقعی نیست» و «روزانه فقط ۳۰ الی ۴۰ نفر در استان جان خود را از دست می‌دهند».
بر اساس گزارش‌هایی که وب‌سایت‌های محلی منتشر کرده‌اند نیز حدود ۳۰ نفر از کارمندان دولت جان خود را از دست داده‌اند. در این میان برخی از این کارمندان در نهادهایی مانند شرکت توزیع برق مشغول به کار بودند که برخلاف برخی از کارمندان دیگر نهادها از جمله بانک‌ها ارتباط زیادی نیز با افراد ندارد.
به گفته نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان، از ابتدای شیوع کرونا شش هزار و ۴۵۴ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده است و تاکنون، سه هزار و ۸۷۳ نفر ترخیص شده‌اند.

گلستان: ۷۲ نفر
ییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان روز ۲۶ اسفند خبر داد که تاکنون ۷۲ نفر جان خود را از دست دادند.
عبدالرضا فاضل گفت که از زمان شیوع این بیماری تاکنون ۲ هزار و ۹۳۰ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری شدند که هنوز ۸۶۱ نفر تحت درمان و معالجه قرار دارند.
قم: ۱۳۰ نفر
احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم، پنجم اسفند خبر داده بود که تا آن زمان حدود ۵۰ نفر در استان قم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. مقام‌های وزارت بهداشت این سخنان را تکذیب کردند، ولی هنوز هیچ آمار تفکیکی در این زمینه ارائه نکرده‌اند.
پس از ارائه این آمار، یک فایل صوتی از جلسه روز ۱۵ اسفند ستاد مدیریت بحران استان قم به بیرون درز کرد که در آن فردی از دفن ۱۲۰ جنازه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا سخن می‌گوید. این اظهارات تاکنون از سوی مقام‌های وزارت بهداشت تأیید یا تکذیب نشده است.
خبرگزاری ایرنا این فرد را رمضانعلی تقی‌نیا معرفی کرد و نوشت که او گفته است: «در تاریخ اسلام سابقه نداشته که ۱۲۰ جنازه را بدون غسل و کفن و در گور دسته‌جمعی دفن کنند».
علی ابرازه، قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم، روز ۲۴ اسفند گفت: تاکنون سه هزار و ۳۷۰ نفر در بخش‌ها و شش هزار و ۴۴۳ نفر در اورژانس به مدت ۲۴ ساعت بستری‌شده‌اند، حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ نفر هم به اورژانس‌های ما مراجعه کرده‌اند و ۸۸۱ نفر در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند.
خراسان رضوی: ۲۳۰ نفر
علی‌اصغر انجیدنی دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز ۲۶ اسفند خبر داد که تاکنون ۲۳۰ بیمار مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی و مشکوک به کرونا در استان خراسان رضوی جان باخته‌اند.
از ۳۰بهمن تا ۲۴ اسفند امسال سه هزار و ۱۶۲ بیمار مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری شده‌اند. که تاکنون هزار و ۹۴۱ نفر آنان بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند.
در همین حال علیرضا قامتی فرماندار نیشابور گفت که به دلیل کمبود مراکز درمانی حدود هزار و ۱۰۰ نفر در نیشابور در قرنطینه خانگی هستند و آزمایش کرونای ۵۳ نفر تاکنون مثبت اعلام شده است.
سمنان: ۱۲ نفر
تعداد افراد فوت شده در شهرهای زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی سمنان هفت نفر اعلام شده بود و تا این مدت پنج نفر در شاهرود که دانشگاه علوم پزشکی جداگانه دارد جان خود را از دست داده‌اند.
تا روز ۲۶ اسفند ۲۳۴ مورد ابتلا قطعی به ویروس کرونا در سمنان گزارش شده است. ۱۹۷ نیز در شاهرود به این بیماری بودند که ۱۱۷ نفر از بیمارستان ترخیص شدند.
یزد: ۳۱ نفر
ابراهیم سلمانی، رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، روز ۲۶ اسفند خبر داد که تاکنون ۳۱ نفر در این استان بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.
تاکنون ۹۷۶ نفر در این استان بستری شده که ۶۲۶ نفر از آنان مرخص شده‌اند.
خراسان جنوبی: ۱۲ نفر
تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان جنوبی ۱۰۷ نفر اعلام شده است که از این تعداد ۴۵ بیمار تاکنون بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.
تعداد افراد جان باخته در این استان ۱۲ نفر اعلام شده که از این تعداد هفت نفر مربوط به شهرستان بیرجند و پنج نفر شهرستان طبس است.
خراسان شمالی: شش نفر
به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، شش نفر در استان خراسان شمالی بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. ۳۴۰ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.
قزوین: ۳۶ نفر
محمدحسن ارداقیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، روز ۲۴ اسفند خبر داد که ۳۶ نفر در این استان جان باخته‌اند.
او گفت تعداد بیماران مبتلا به این ویروس در سطح استان به ۳۶۳ مورد افزایش یافته است. آخرین اعلام وزارت بهداشت در روز ۲۵ اسفند البته از ابتلای ۴۰۷ تن در این استان حکایت دارد.
ضد عفونی کردن تبریز
ضد عفونی کردن تبریز
آذربایجان شرقی: ۳۲ نفر
محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تعداد جان‌باختگان کرونا در استان آذربایجان شرقی تا روز ۲۵ اسفند را ۳۲ نفر اعلام کرد.
او گفت که ۴۵۰ نفر در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.
آذربایجان غربی: هشت نفر
جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی، روز ۲۴ اسفند خبر داد که هشت نفر جان خود را از دست داده‌اند.
تاکنون نمونه آزمایشگاهی ۶۶۸ نفر مشکوک به بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی دریافت شده که از این تعداد، نتیجه ۱۹۳ نفر مثبت بوده‌ است.
اردبیل: ۲۰ نفر
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل روز ۲۶ اسفند از افزایش تعداد جان‌باختگان بیماری کرونا در استان به ۲۰ نفر خبر داد.
همچنان ۲۷۵ نفر به دلیل احتمال ابتلا به ویروس کرونا در استان بستری هستند.​
خوزستان: ۳۸ نفر
بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ۳۸ نفر در استان خوزستان بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و آمار افراد مبتلا به ۳۰۶ نفر رسیده است.
کردستان: ۱۷ نفر
فرزین رضاعی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تعداد جان‌باختگان کرونا در این استان را ۱۷نفر اعلام کرد.
او گفت که اکنون بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی، ابتلای ۱۰۷ نفر از افراد بستری به بیماری کرونا قطعی است.
کرمانشاه: ۱۱ نفر
ابراهیم شکیبا، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در استان کرمانشاه، روز ۲۶ اسفند گفت که ۱۱ نفر در این استان جان خود را از دست داده‌اند.
در مجموع در استان کرمانشاه ۶۵۵ نفر مشکوک به کرونا بستری شده بودند که از این تعداد ۵۳۴ نفر ترخیص شده‌اند.
لرستان: ۲۵ نفر
محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، روز ۲۴ اسفند خبر داد که در این استان ۲۰ نفر جان باخته‌اند.
به گفته آقای نیکبخت، تاکنون ۹۵۷ نمونه از بیماران مشکوک به کرونا گرفته شده است که که از این تعداد، ۸۲۶ نمونه پاسخ اعلام شده که ۲۸۹ مورد مثبت و ۴۹۷ مورد منفی بوده است.
زنجان: هشت نفر
معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان روز ۲۴ اسفند خبر داد که هشت نفر در این استان جان باخته‌اند.
محمدرضا صائینی گفت ۶۰۰ نفر در این استان مشکوک به کرونا هستند که ۲۵۰ نفر بستری شده‌اند.
ایلام: شش نفر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام روز ۲۴ اسفند خبر داد که شش نفر در این استان بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.
محمد کریمیان گفت که تعداد بیماران مبتلا به کرونا در ایلام با شش مورد مثبت جدید به ۸۳ نفر رسید.
چهار محال و بختیاری: هشت نفر
مجید شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری، روز ۲۶ اسفند خبر داد که فوت هشت نفر به علت ابتلا به کرونا قطعی شده است.
به گفته آقای شیرانی، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۶۲ بیمار مشکوک به این ویروس در استان شناسایی و بستری شد که از این تعداد ابتلای قطعی ۴۹ نفر ثابت شده است.
بوشهر: دو نفر
به‌گفته سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دو نفر در این استان جان باخته‌اند.
بر اساس این گزارش، کل بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های استان بوشهر هزار و ۱۶۷ نفر بودند که ۷۵۳ نفر بررسی و ترخیص و در حال حاضر ۶۱ نفر بستری هستند.
هرمزگان: ۹ نفر
حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، روز ۲۴ اسفند خبر داده بود که ۹ نفر در این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته آقای فرشیدی، از زمان شیوع کرونا در هرمزگان، ۷۴۹ نفر به عنوان بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های هرمزگان بستری بودند که از ۴۲۵ نفر به دلیل مشکوک بودن به کرونا از آنها نمونه‌گیری شده و تا امروز ۸۳ نفر به این ویروس مبتلا هستند.
در مورد این استان هم آمار روز یکشنبه ۲۵ اسفند وزارت بهداشت حاکی از ابتلای ۹۰ نفر است.
همدان: پنج نفر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان روز ۲۴ اسفند خبر داد که شمار جان‌باختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این استان به پنج تن رسید.
رشید حیدری مقدم گفت که اکنون ۱۱۳ فرد مبتلا به ویروس کرونا در این استان شناسایی شده‌اند.
فارس: ۱۱ نفر
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز ۲۶ اسفند خبر داد که شمار مبتلایان به کرونا در استان فارس به ۲۹۵ نفر رسیده است و ۱۱ نفر هم جان باخته‌اند.
کرمان: شش نفر
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان روز ۲۴ اسفند خبر داد که تاکنون تعداد بیماران حاد تنفسی به ۹۰۹ نفر و افراد مشکوک نیز به ۴۸۰ مورد رسیده است.
مهدی شفیعی گفت که شش نفر در این استان جان باخته‌اند.
سیستان و بلوچستان: هفت نفر
محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، اعلام کرد که هفت نفر به دلیل ابتلا به کرونا در گذشته‌اند.
به گفته آقای هاشمی، از زمان همه‌گیری کرونا، ۷۳۹ نفر براثر بیماری تنفسی، مشکوک و کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری شده‌اند و اکنون حدود ۵۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند.
کهگیلویه و بویر احمد
به گفته پرویز یزدان‌پناه، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، تا روز ۱۹ اسفند پاسخ آزمایش ۲۲۴ نمونه مشکوک به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد دریافت شد که ۲۶ مورد آن مثبت اعلام شده است.

هیچ نظری موجود نیست: