۱۳۹۲ آذر ۶, چهارشنبه

برگزاری فارس وزارت خارجه را به پنهان کردن مفاد تفاهم ژنو از ملت متهم کرد

فارس نیوز ارگان سپاه پاسداران با باز نشر متن ترجمه شده تفاهم نامه ژنو که از سوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی منتشر شده این وزارتخانه را به تحریف و عدم انتشار متن کامل تفاهم نامه و ناکامی شکست‌های طرف ایرانی در این توافق متهم کرد. فارس می‌‌نویسد: «در این توافقنامه بندی وجود دارد که توضیحاتی در ذیل سند (پی نوشت) ارائه شده است که متاسفانه در ترجمه وزارت خارجهبه آن اشاره ای نشده است.»
فارس نیوز با انگشت گذاشتن به مفادی که جمهوری اسلامی در افکار عمومی داخلی‌ آن را از ملت مخفی‌ کرده این مفاد خفت بار را چنین بر شمرده است:
ایران اعلام می‌کند که فعالیت‌های خود در تاسیسات سوخت هسته‌ای نطنز (۱)، فوردو (۲) و یا راکتور اراک (۳) را که توسط آژانس با نام IR-۴۰  شناسائی می‌شود، بیش از این گسترش نخواهد داد.
۱- به این معنی که طی شش ماه، ایران به سانتریفیوژهایی که نصب شده‌اند ولی غنی سازی اورانیوم انجام نمی دهند گاز UF6 تزریق ننماید. سانتریفیوژهای اضافی نصب ننماید. ایران اعلام می‌کند که طی شش ماه اول سانتریفیوژهای موجود را با سانتریفیوژهایی از همان نوع جایگزین می‌کند.
۲- در چهار آبشار سایت فردو که در حال حاضر غنی سازی اورانیوم انجام می‌دهند، از این پس غنی سازی بالای ۵ درصد انجام نخواهد گرفت و ظرفیت غنی سازی افزایش نخواهد یافت. گاز UF6 به دوازده آبشار دیگر تزریق نمی شود تا در وضعیت غیرعملیاتی باقی بمانند. بین آبشارها اتصال وجود نخواهد داشت. ایران اعلام می‌کند که طی شش ماه اول، سانتریفیوژهای موجود را با سانتریفیوژهای همان نوع جایگزین می‌کند.
۳- ایران اعلام می کند که برای رفع نگرانی‌های مربوط به احداث راکتور اراک برای شش ماه به راکتور سوخت تزریق نخواهد شد، یا آب سنگین را به سایت راکتور منتقل نمی‌کند و سوخت جدید را آزمایش نکرده یا سوخت بیشتر برای راکتور تولید نخواهد شد و تجهیزات اصلی باقی مانده نصب نخواهد شد.
۴- مطابق برنامه های ایران، تولید سانتریفیوژ در ایران در این شش ماه مخصوص به جایگزینی سانتریفیوژهای آسیب دیده خواهد بود.
۵- «تحریم خدمات مرتبط» به معنی هرگونه خدمات موضوع تحریم‌های اجرایی آمریکا یا اتحادیه اروپا، از قبیل بیمه، حمل و نقل یا مالی می‌باشد، تا جایی که هر یک از خدمات مذکور، مرتبط با تحریم بوده و برای تسهیل نقل و انتقالات مالی مورد نظر لازم باشد. این خدمات می‌تواند شامل نهادهای ایرانی تحریم نشده باشد.
 رفع تحریم‌ها می‌تواند دربرگیرنده هر خط هوایی ایرانی تحریم نشده و نیز ایران ایر شود.

هیچ نظری موجود نیست: