۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۴, جمعه

فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان 'در حمله هوایی اسرائیل' در سوریه کشته شد

Image copyrightREUTERS
Image captionحزب‌الله لبنان کشته شدن بدرالدین در سوریه را تایید کرده است
یکی از فرماندهان ارشد گروه حزب‌الله لبنان در سوریه کشته شده است.
روز جمعه، ۲۴ اردیبهشت (۱۳ مه)، ایستگاه تلویزیونی المنار، وابسته به گروه حزب‌الله لبنان، گزارش کرد که مصطفی بدرالدین، از فرماندهان ارشد شاخه نظامی این گروه در سوریه کشته شده است.
در بیانیه حزب‌الله که از شبکه تلویزیونی المنار، وابسته به این گروه، پخش شد آمده است که مصطفی بدرالدین چند ماه پیش گفته بود که "از سوریه بر نمی‌گردم مگر به صورت شهیدی که پرچم پیروزی را حمل می‌کند." بیانیه افزوده است: "امروز او به عنوان شهید به لبنان باز می‌گردد."
این بیانیه، جزئیات بیشتری در مورد کشته شدن بدرالدین نمی‌دهد اما پیشتر، شبکه تلویزیونی المیادین لبنان گزارش کرده بود که هواپیماهای اسرائیلی به محل اقامت این عضو حزب‌الله در نزدیکی فروگاه دمشق حمله کردند و در این عملیات، تعدادی از همراهان او نیز کشته شده‌اند. اسرائیل هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.
تلویزیون المنار در مورد نحوه کشته شدن مصطفی بدرالدین تنها گفته است که "انفجاری مهیب یکی از مراکز ما در نزدیکی فرودگاه را هدف قرار داد که در جریان آن، مصطفی بدرالدین، مشهور به سید ذوالفقار، و چند تن دیگر به شهادت رسیدند." این گزارش می‌افزاید که تحقیقات برای تعیین عامل انفجار ادامه دارد تا مشخص شود که آیا این انفجار ناشی از حمله هوایی، اصابت موشک یا حمله توپخانه‌ای بوده است و نتیجه این تحقیقات بعدا منتشر خواهد شد. المنار زمان کشته شدن این فرمانده حزب‌الله را هم مشخص نکرده است.
از زمان تشدید جنگ داخلی سوریه و مشارکت حزب‌الله لبنان در آن، نیروی هوایی اسرائیل در چند مورد به کاروان‌های حامل تجهیزات و تسلیحات نظامی که از لبنان به آن کشور ارسال شده بود حمله کرده‌ است.
حزب‌الله لبنان رسما اعزام نیرو برای حمایت از حکومت سوریه در جنگ داخلی آن کشور را تایید کرده و تا کنون، شماری از شبه‌نظامیان اعزامی این گروه در سوریه کشته شده‌اند. ایران نیز با حکومت سوریه همکاری نظامی دارد و شماری از نظامیان ایرانی در آن کشور جان خود را از دست داده‌اند. مقامات دولت جمهوری اسلامی اعزام مستشار برای کمک به نیروهای دولتی سوریه را رسما مورد تایید قرار داده‌اند.
مصطفی بدرالدین متولد سال ۱۹۶۰ میلادی بود و برخی منابع خبری او را فرمانده کل شاخه حزب‌الله لبنان معرفی کرده‌اند. خبرگزاری ایرنا با یادآوری اینکه مصطفی بدرالدین سابقه و جایگاه ویژه‌ای در حزب‌الله داشت، از او با عنوان جانشین عماد مغنیه نام برده است.
عماد مغنیه، از فرماندهان ارشد حزب الله، در سال ۲۰۰۸ در سوریه کشته شد و حزب‌الله و منابع خبری ایران سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل را عامل قتل او دانستند اما اسرائیل دست داشتن در ترور او را نپذیرفته است. برخی دیگر از منابع لبنانی اختلافات درونی را عامل کشته شدن مغنیه معرفی و نهادهای امنیتی سوریه را در این ارتباط متهم کردند.
مصطفی بدرالدین در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی به اتهام توطئه برای منفجر کردن سفارت آمریکا در کویت و ترور امیر آن کشور برای مدتی زندانی شد اما با اشغال کویت توسط عراق،به لبنان بازگشت و همکاری با حزب الله لبنان را آغاز کرد.
هیئت قضایی ویژه سازمان ملل متحد برای بررسی ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، حکم پیگرد قانونی او را صادر کرده اما این حکم هرگز به اجرا در نیامده است. رفیق حریری که با ادامه حضور نظامی و امنیتی سوریه در لبنان و ادامه "دخالت دمشق" در امور داخلی کشورش مخالف بود، در انفجار مهیبی در بیروت در سال ۲۰۰۵ کشته شد.
در سال ۲۰۱۲، ایالات متحده بدرالدین را به اتهام حمایت فعالانه از حکومت سوریه و مشارکت در سرکوب و کشتار مردم آن کشور مورد تحریم قرار داد. به گفته منابع آمریکایی، این فرد از جمله اعضای موثر در مدیریت عملیات نظامی حزب‌الله در سوریه بود.

هیچ نظری موجود نیست: