۱۳۹۵ مهر ۲۲, پنجشنبه

مداحان نجومی؛‌ راه مافیا از بیت می گذرد

Madahan Khamenehi
انتشار تصویر چند چک به نام مداحان مشهوری چون محمود کریمی، سعید حدادیان و عبدالرضا هلالی، که روایت می کرد هر کدام برای یک شب مداحی ۲۰ میلیون تومان دریافت کرده اند، واژه تازه ای به ادبیات سیاسی و رسانه ای ایران افزود: «مداحان نجومی.» نجومی اما تنها یکی از ابعاد جریان مداحی در ایران را تشریح می کند.
مداحان از زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق فعال شدند و از چهره های قدرتمند این طیف که نفوذ زیادی در ساختار حاکمیت پیدا کردند، می توان به صادق آهنگران و غلام کویتی پور اشاره کرد. هر دو محبوب بودند و مشهور، آهنگران در جبهه های جنگ بلبل خمینی بود و کویتی پور در بیت می نشست تا رهبر انقلاب ۵۷ خطبه عقدش را بخواند.
جریان مداحی پس از جنگ هشت ساله، سیمای دیگری یافت، با چهره های تازه مانند حسین سازور. حسین سازور یکی از نیروهای بیت آیت الله خامنه‌ای بود که در حفاظت اطلاعات بیت رهبری مسئولیت برعهده داشت. او یکی از نیروهای مورد اعتماد آقای خامنه‌ای است که توانست به وسیله همین امتیاز نسبت به دیگر مداحان جایگاه ویژه‌ای در بیت رهبری داشته باشد. حسین سازور بعد از خارج شدن از بیت رهبری، به دلیل اینکه از گذشته مسئولیت چندین هیئت مذهبی بزرگ در تهران و کشور را عهده دار است. یکی از مهم ترین اینها هیئت موج الحسین نام دارد و همچنین رابطه خوبی با هیئت رزمندگان که وابسته به سپاه پاسداران است داشت به همین دلیل توانست مسئولیت جریان‌های مذهبی که شامل هیئت‌های عزادری و مداحان بود را در دست بگیرد.

مهم ترین سازماندهی سیاسی مداحان در ایران پس از دوم خرداد ۷۶ شروع شد. در این دوران،‌ سپاه و اصولگرایان نیاز فراوانی را به سازماندهی نیرو احساس کردند و یکی از مستعدترین نیروها و تجمع ها برای چنین کاری، هیات های مداحی بود. قالب این سازماندهی هیات رزمندگان اسلام نام گرفت. این هیات با هیات امنایی متشکل از سردار نجات، فرمانده سپاه ولی امر، سردار محمد اسماعیل کوثری، سردار باقری، سردار سعدالله زارعی، حجت الاسلام احمد خاتمی، علیرضا پناهیان، حجت الاسلام سعادتی، حاج صادق آهنگران و سردار مداحی، شبکه گسترده‌ای در کشور ایجاد کردند و در تمامی استان وشهرها شعبه زدند. آنها به طور معمول از فرماندهان سپاه همان شهر و استان به عنوان رئیس هیئت آنجا استفاده کردند. به طور طبیعی تامین هزینه هنگفت چنین شبکه وسیعی بدون حمایت نظام میسر نبود. حمایتی که می توان جلوه ای از آن را در دیدار سالانه آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با مداحان دید.

بسیاری از مداحان شناخته شده توسط این تشکیلات انتخاب می شوند و با دادن میکروفن و اجرای برنامه های بزرگ در بیت، صدا و سیما و مراکز مذهبی مانند( مهدیه تهران) این افراد را مطرح می کنند و بعد از آنها برای مقاصد سیاسی خود استفاده می کنند.

برجسته ترین مداحانی که رابطه نزدیکی به بیت رهبری و نهادی های امنیتی دارند حسین سازور، حاج منصور ارضی، محمود کریمی، سعید حدادیان، مهدی سلحشور، حسن خلج و برادران طاهری هستند که توانسته اند با استفاده از رانت‌هایی که دریافت کرده اند، گروهی مشابه گروه های مافیایی تشکیل دهند.

حاج منصور ارضی یکی از این مداحان مخصوص بیت آقای خامنه ای است که رابطه نزدیکی با دستگاه های امنیتی دارد. وی در گذشته در معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات مشغول به کار بوده است. منصور ارضی یکی از دوستان نزدیک حسین هدایتی و مداح ثابت تمام مراسم‌هایی که در منزل هدایتی برگزار می شود، است. منصور ارضی یکی از مقصران اصلی حادثه حسینیه مسجد ارک بود و حتی در دادگاه محکوم به پرداخت دیه کشته شدگان شده بود، ولی به دلیل ارتباط داشتن با محمود احمدی نژاد که شهردار وقت تهران بود، تمامی دیه افراد توسط شهرداری تهران در آن زمان پرداخت شد. پرونده منصور ارضی کماکان به اتهام معاونت در قتل در پرونده مسجد ارک در دادسرای جنایی تهران مفتوح است. منصور ارضی چند سال پیش به دلیل اختلافات که با قالیباف داشت، وی را عمر سعد لقب داده بود ولی بعد از مدتی داماد برادر حاج منصور به عنوان رئیس شرکت بهره برداری مترو منصوب و دیگر چیزی علیه قالیباف از زبان وی شنیده نشد. منصور ارضی به واسطه رانت های امنیتی و اقتصادی که دارد، یکی از مهم ترین توزیع کننده خوراک‌ مرغداری های کل کشور شده است.

سعید حدادیان یکی دیگر از این افراد نزدیک به حسین هدایتی و همچنین منصور ارضی است، در منطقه مقداد تهران حسینه‌ای تحت عنوان مهدیه امام حسن مجتبی (یکی از مقرهای اصلی بسیج در خیابان آزادی) در اختیار او قرار دادند که مقر اصلی حدادیان در همین جا تعریف شده است. این مقر یکی از پایگاه‌های سرکوب‌های خیابانی در حوادث سال ۸۸ بود. سعید حدادیان به واسطه خوش خدمتی به حاکمیت و همچنین نزدیک بودن به نهادهای امنیتی به عنوان یکی از مداحان بیت آقای خامنه‌ای شناخته می‌شود. حسین هدایتی، یکی از ثرومتندان بخش استیل و مشهور به عابر بانک فوتبال، برای استفاده و وصل شدن به نهادهای قدرت، پول خرید خانه سعید حدادیان را پرداخت کرده است. رابطه حسین هدایتی با منصور ارضی و سعید حدادیان، دو نمونه روشن از پیوند مافیای اقتصادی با مافیای مداحی است.
محمود کریمی یکی دیگر از این مداحان وابسته به نهادهای امنیتی و بیت رهبری است که درسال‌های گذشته به دلیل تیر اندازیش به یک خودرو شخصی در تیتر خبرها قرار گرفت. در زمان تیر اندازی شخصی که محمود کریمی را همراهی می کرده حسن رعیت نام دارد که به واسطه عکسی که چند سال پیش در پشت یک موتور سنگین با اسلحه در جریان حوادث ۸۸ خبرساز شد شناخته می شود. او شریک بابک زنجانی یکی از بزرگترین (متهمین مفاسد اقتصادی) در ایران است. پول خانه گران قیمتی که در شمال تهران متعلق به محمود کریمی توسط حسن رعیت پرداخت شده است.

یکی از مداحان دیگرمهدی سلحشور است. او علاوه بر استفاده از شهرت برادرش (فرج الله سلحشور)، از نفوذ سردار جباری، فرمانده سپاه ولی امر نیز بهره بود. سردار جباری، شوهر خواهر سلحشور است و رابط و عامل نفوذ او در بیت. نفوذ در بیت رهبری می تواند به خودی خود به مداح قدرت سیاسی، اجتماعی و امنیتی بدهد. چنین قدرتی نقطه شروع و وصل آنها به جریان های پیگیر قدرت و منافع می شود. هر ساله به وقت دیدار مداحان با آیت الله خامنه ای، حسین سازور کارت های دعوت را در دست دارد تا گروهی را به بیت بیاورد، چهره های ثابت و یا تازه، چهره هایی که می دانند دعوت شدن به دیدار و یا میکروفن گرفتن در حضور رهبری، چه معنایی دارد. آنها چشم به دست حاج حسین دوخته اند، راه مافیا از بیت می گذرد.

هیچ نظری موجود نیست: